Co přinesl rok 2021? Podívejme se na nejdůležitější novinky pohledem redakce

Co přinesl rok 2021? Podívejme se na nejdůležitější novinky pohledem redakce
Fotografie: Petr Vojtěch, fDrive.cz

Rok 2021 se nezadržitelně blíží ke svému konci, takže je čas na závěrečnou rekapitulaci. Podíváme se tedy na to, co považujeme za nejdůležitější novinky v uplynulém roce. A vy se s námi můžete v komentářích podělit o váš pohled.

Na nejdůležitější novinky se podíváme chronologicky tak, jak přicházely po sobě. Akorát tu první je těžké zařadit na časovou osu. Dáme ji tedy hned na začátek. Další pak budou následovat, jak přicházely po sobě.

Příchod rodinného elektromobilu Škoda Enyaq iV na trh

Škoda Enyaq iV se představila už v minulém roce, první registrace získala ještě v prosinci loňského roku, ale na trh oficiálně vstoupila letos v květnu. Od začátku roku 2021 ale v Česku vede registrace elektromobilů a jde o typ auta, na který mnozí čekali. Prostorem není o moc menší než velké luxusní elektromobily, jejichž cena se většinou blíží ke dvěma milionům Kč a u mnohých začíná i nad touto hranicí. Enyaq iV ale startuje mírně nad hranicí jednoho milionu korun, a tím se z něj stává elektromobil s nejlepším poměrem prostor/cena. A sklízí úspěchy v počtu registrací nejen v Česku.

Škoda Enyaq (2020) 80 iV

Rozměry4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg
Výkon150 kW
Baterie82 kWh
Dojezd (WLTP)534 km

Škodu Enyaq iV jsme představili již v loňském roce, kdy měla premiéru, ale letos jsme s ní poprvé jezdili. A těch jízd bylo poměrně dost. Nejprve první jízdní dojmy včetně vloženého videopohledu, následovaly první jízdní dojmy s Enyaqem iV 80x a poté elektrojízda okolo ČR se stejnou verzí. Pak jsme vzali Enyaq 80 iV spolu s dalšími elektromobily do Chorvatska a nakonec přinesli letní test spotřeby Enyaqu 80 iV i zimní test spotřeby Enyaqu 60 iV.

Představení revolučního vozu značky Hyundai, Ioniqu 5

Hned v únoru se představil další konkurent Enyaqu, který je zároveň revolučním elektromobilem značky Hyundai a celého koncernu HMG. Je totiž první na nové platformě e-GMP s 800V architekturou a zároveň prvním čistokrevným elektromobilem značky. Tímto revolučním vozem je Hyundai Ioniq 5! Na fotkách klame tělem a většina lidí jej považovala za kompaktní hatchback, protože má takové proporce. Ve skutečnosti má ale podobné vnější rozměry jako Enyaq a začíná na podobné ceně. Takže je to další cenově dostupný rodinný elektromobil. A navíc přináší spoustu zajímavých technologií a jedno z nejrychlejších nabíjení na trhu.

Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Rozměry4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
Výkon160 kW
Baterie77,4 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)481 km

Hyundai Ioniq 5 jsme nejprve představili po světové on-line premiéře. Později jsme využili příležitost si jej poprvé osahat v Česku a následně přinesli první jízdní dojmy. Podrobili jsme jej také testu reálné spotřeby.

Představení EQS, prvního čistokrevného elektromobilu Mercedes

Záhy po Ioniqu 5 přišla další automobilka se svým revolučním elektromobilem, tentokrát šlo o luxusní sedan, respektive liftback. Elektrická alternativa Třídy S je postavena na nové elektrické platformě EVA, která sází na co nejvyšší efektivitu. V kombinaci s velkou baterií pak má Mercedes EQS nejdelší dojezd na trhu. Zároveň jde o nejluxusnější elektromobil na trhu a spolu s Mercedesem Třídy S jedním ze dvou vozů, které dostaly schválení pro použití autonomního řízení úrovně 3 v běžném provozu. Takže jde v mnoha ohledech o revoluční auto.

Mercedes-Benz EQS 450+

Rozměry5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
Výkon245 kW
Baterie112 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)780 km

Nejprve jsme po světové premiéře, která proběhla on-line, přinesli představení Mercedesu EQS. Poté jsme se v létě vypravili do Švýcarska, kde jsme si jej mohli staticky osahat. A poté jsme s ním po Švýcarsku ujeli několik stovek kilometrů, ze kterých jsme přinesli první jízdní dojmy včetně videa. Poté, co se Mercedes EQS dostal do Česka, jsme s ním projeli celou ČR a vytvořili český rekord v dojezdu elektromobilem.

Nejlevnější elektromobil v Evropě, Dacia Spring, dostala českou cenu

Po nejluxusnějším elektromobilu budeme pokračovat na opačném konci spektra. Pro větší rozšíření elekromobility jsou totiž mnohem důležitější lidové elektromobily. Ty luxusní sice přináší úžasný komfort a moderní technologie, ale pro většinu lidí jsou nedostupné. Po stažení Škody Citigo-e iV z trhu tak začíná roli dostupného elektromobilu plnit právě Dacia Spring. Zdaleka nejde o dokonalé auto, má spoustu much nebo spíše masařek. Ale pokud někdo hledá dostupný elektromobil zejména na jízdy po městě, nemá Dacia Spring konkurenci. Doufejme, že budou přicházet další podobně zaměřené elektromobily.

Dacia Spring

Rozměry3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
Výkon33 kW
Baterie?, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)? km

Po svém představení Daciia Spring odhalila i svoji cenu, ale tu českou jsme se dozvěděli až později. Byla tak trochu zklamáním. Původně se mluvilo o ceně pod 400 tisíc Kč, ale pod tuto hranici se dostává jen s dotacemi, které u nás nejsou. Přesto je to nejlevnější elektromobil na českém trhu. Po českém představení jsme nejprve přinesli první jízdní dojmy, které vyzněly veskrze pozitivně. Ale Dacii Spring jsme poté i otestovali, takže jsme objevili i řadu neduhů.

Česká premiéra luxusního elektrického SUV BMW iX

Luxusních elektromobilů je ale stále mnohem více než těch lidových. Jedním z nich je BMW iX, které mělo českou premiéru v rámci Karlovarského filmového festivalu. Jde o další auto s velkou baterií, které cílí na dlouhý dojezd. Karoserie typu SUV má sice horší aerodynamiku než superaerodynamický liftback od Mercedesu, takže nedojede tak daleko, ale zase přináší více prostoru a větší praktičnost. I zde na vás uvnitř dýchne luxus a klademe si otázku, zda křišťálové prvky v interiéru nejsou pozůstatkem krátkého působení Jozefa Kabaně v BMW. Právě on je totiž znám svojí láskou ke křišťálu, kterýž hojně využíval v různých studiích.

BMW iX xDrive 50

Rozměry4 953 × 1 967 × 2 230 mm, 2 585 kg
Výkon385 kW
Baterie111,5 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)630 km

BMW iX se představilo už v minulém roce. Na trh ale přišlo až letos a do Česka dorazilo v srpnu, kdy jsme jej prozkoumali a přinesli článek i s videem. S BMW iX jsme už i jezdili a přinesli první jízdní dojmy. Minulý týden proběhl redakční test, takže se můžete těšit i na podrobnější články a video.

Příchod dlouho očekávané Tesly Model Y do Evropy

Tesla Model Y sice není žádnou novinkou, ale Evropa, kde jedinou dostupnější Teslou byl dosud Model 3, na ni dlouho čekala. Právě Evropa je trhem, kde se sedanům daří nejméně a naopak tu nejvíce „frčí“ vozy s pětidveřovou karoserií. Ale zatímco v USA se už dávno Modely Y prohání po silnicích a letos se přidaly i v Číně, Evropa stále čekala na otevření Gigafactory v Berlíně. Tam ale Tesle aktivisté spolu s místními úřady hází klacky pod nohy, takže evropská továrna nabírala stále větší zpoždění. Proto se Tesla rozhodla začít do Evropy vozit alespoň Model Y Long Range z Číny. Do Česka první vozy dorazily na přelomu srpna a září.

Tesla Model Y Long Range

Rozměry4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg
Výkon324 kW
Baterie75 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)506 km

Hned jak to bylo možné, vyrazili jsme za Teslou Model Y do showroomu Tesly v Čestlicích. Odtud jsme vám přinesli první statické dojmy ve formě článku i videa. Jeden z prvních vozů, které jezdily po českých silnicích, měla i Teslička.cz. Díky tomu jsme mohli Model Y i otestovat.

Volvo XC40 Recharge konečně dorazilo do Česka

Ani Volvo XC40 Recharge není novinkou a silnice mnoha evropských států brázdí již od konce loňského roku. V Česku jsme už ale zvyklí, že na některé novinky si musíme počkat. Na rozdíl od většiny vozů z tohoto výčtu není Volvo XC40 Recharge čistokrevným elektromobilem, ale vychází z běžného modelu XC40 s tradičními nebo hybridními pohonnými jednotkami pod kapotou. O to více jsme ale byli překvapeni, že přináší některé prvky, kterými se nemohou pochlubit ani čistě elektrické modely, přestože právě tam bychom je očekávali. Příkladem za všechny budiž prostorný přední kufr, takzvaný „frunk“. Tím se z tohoto výčtu novinek může pochlubit kromě Volva XC40 Recharge jen Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y a ještě jeden, který bude následovat. Ve své kategorii je zároveň Volvo XC40 Recharge podle našich zkušeností nejrychlejší a nezábavnější auto, což je od Volva také příjemným překvapením. A jak už jsme u Volva zvyklí, konstruktéři si dali velkou práci s bezpečností.

Volvo XC40 Recharge Twin

Rozměry4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg
Výkon300 kW
Baterie78 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)416 km

Představení prvního elektromobilu této značky, modelu Volvo XC40 Recharge, proběhlo již dříve. V září letošního roku ale tento vůz dorazil do Česka, my jsme jej projeli, a přinesli první jízdní dojmy formou článku i videa. I tento zajímavý elektromobil už jsme ale měli možnost otestovat, takže si můžete přečíst i podrobnější zkušenosti i se na ně podívat ve videu. A otestovali jsme i to, jak rychle se auto nabíjí.

Do Česka přichází další špičkový elektromobil z Koreje, Kia EV6

Na podzim pak do Česka dorazila Kia EV6, která v tomto přehledu již byla naznačena, když došlo na „frunk“. Ano, třetím elektromobilem z tohoto přehledu, který má velmi praktický přední kufr, je právě sourozenec Ioniqu 5. S tím sdílí platformu i základní technické parametry. Oproti svému sourozenci má ale ve vyšší verzi o cca 5 kWh větší kapacitu baterie, což v kombinaci s lepší aerodynamikou přináší výrazně delší dojezd. Takže těm, kterým jde o dlouhý dojezd, by určitě neměla uniknout z hledáčku. Díky větší baterii se navíc nabíjí trochu rychleji a mnozí oceňují i to, že nemá tak kontroverzní design jako Ioniq 5, byť je také originální.

Kia EV6 GT-Line 2WD

Rozměry4 695 × 1 880 × 1 550 mm, 1 910 kg
Výkon168 kW
Baterie82,5 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)528 km

Jelikož jde o nejčerstvější novinku z tohoto výčtu, máme s ní zatím i nejméně zkušeností. Představení sice proběhlo již na jaře, ale do Česka se první kusy dostaly až koncem léta. To ale bylo jen kvůli statické prohlídce, ze které jsme přinesli článek i video. Oficiální představení v Česku ale proběhlo až na podzim a krátce po něm jsme se s elektromobilem Kia EV6 krátce projeli a přinesli první jízdní dojmy. Test nás ale čeká až začátkem příštího roku a moc se na něj těšíme.

Těchto 8 elektromobilů tedy považujeme za nejzásadnější novinky tohoto roku. Každý z nich přináší jiné výhody, ale dohromady jejich příchod na trh znamená, že zájemci o elektromobil mají mnohem lepší výběr než před rokem. Který z nich je vaším favoritem? Nebo byste tam zařadili jiné auto? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích. Klidně můžete napsat i svůj žebříček.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze