Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd u BMW iX M60
test

Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd u BMW iX M60

Zaostřeno na spotřebu
9

Nejvýkonnější verze modelové řady iX sice slibuje výkon 619 koní a oslňující dynamiku, ale jak je na tom se spotřebou a celkovým dojezdem? To jsme otestovali v dalším díle seriálu Zaostřeno na spotřebu a dopředu můžeme prozradit, že jsme byli překvapeni.

Varianta M60 sice není plnotučný vůz řady M, k tomu má ještě celkem daleko, jedná se ale o velmi svižný elektromobil, který dokáže po kratší dobu držet krok s velmi rychlými supersporty. Z toho důvodu je o to zajímavější test výdrže baterie, která v tomto případě nabídne využitelnou kapacitu 105,2 kWh. Pohotovostní hmotnost vozu činí 2,5 tuny, což není vůbec málo. V plně obsazeném voze tak není problém dosáhnout klidně i hmotnosti atakující hranici tří tun, což by pro baterii mohlo znamenat extrémní zátěž.

Technické parametry BMW iX M60

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 584 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon455 kW, 619 koní, točivý moment: 1 100 Nm
Baterie111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,8 kWh / 100 km, dojezd: 563 km
Cena od3 460 600 Kč

Cena vozu činí v základu 3 493 100 Kč, což odpovídá šílenému charakteru i výbavě verze iX M60. Jak to už ale bývá, leckdy si prémiové automobilky neodpustí několik desítek příplatků. Nelze se tak divit, že námi testované provedení se s cenou dostalo až na 3,7 milionu Kč. Je ale potřeba říci, že za své peníze dostane v tomto případě každý zákazník tolik luxusu a komfortu, že my sami jsme si na něj za celý týden testu nestačili zvyknout. Vůz se dá popsat jako extrémně rychlý hotel na kolech, který s lehkou nohou na pedálu akcelerátoru ujede na jedno nabití i 420 km. Jenže jaká je realita?

Palubní počítač BMW iX M60 ukázal spotřebu 24,4 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle (který byl kvůli uzavírce o cca 10 km dále) spotřebu 24,4 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 24 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 19,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 22,15 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 25,85 kWh/100 km.

Reálná spotřeba BMW iX M60 vyšla na 21,75 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 103 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 12 kilometrů a spotřeba tam byla 16,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 20,4 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vozu si BMW odebralo 22,41 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 21,75 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 12 km) 16,4 kWh/100 km 641 km
Mimo město (90 km/h) 19,7 kWh/100 km 534 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 22,15 kWh/100 km 474 km
Dálnice (130 km/h) 25,85 kWh/100 km 396 km
Kombinovaný okruh (70 km) podle palubního počítače 24,4 kWh/100 km 431 km
Celý test (103 km) podle nabíjení 21,75 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hodnotě 24 °C . Během celého testu to pak bylo v rozmezí 22 až 25 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 105,2 kWh.

Komentář autora:

BMW iX v provedení M60 je na jednu stranu šíleně rychlé SUV, ale díky velké kapacitě baterie i přesto dokáže ujet na jeden zátah vždy okolo 400 km. Až v situaci, kdy se řidič přestane ovládat a šlápne na to, se baterie vyčerpá po ujetí cca 330 km. To už se ale bavíme o nezákonně rychlé dálniční jízdě, při které by mohlo být slabším povahám špatně. Velkým překvapením byla spotřeba na dálnici, kde sice vůz odebíral 28,85 kWh na 100 km, jenže vzhledem k jeho rozměrům, hmotnosti a dovednostem na silnici se jedná spíše o lepší průměr, určitě ne katastrofu. Naopak extrémně snaživí řidiči budou schopni ujet na jedno nabití s naprostým klidem 500 km.

Za mě je BMW iX M60 solidní ukázka toho, co je dnes možné vyrobit za elektromobil. Samozřejmě, není to přemotorovaná Tesla s výkonem přes 1 000 koní, jenže bavorských 619 koní je plně dostačujících i pro ty náročnější. Člověk by navíc nečekal, že bude možné s tímto vozem jezdit tak úsporně. Jedinou nevýhodu tak vidím v oblasti nabíjení. Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet střídavým proudem o výkonu maximálně 11 kW, což by ještě šlo. Jenže při rychlonabíjení lze využít výkon nanejvýš 200 kW, a to je u vozu s cenou přes 3,5 milionu Kč trošku málo.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-ix
Klady
  • s lehkou nohou se dá ujet i 500 km
  • přijatelná spotřeba na dálnici
  • ohromující dynamika a výkon
  • nízká spotřeba ve městě
Zápory
  • stále nedostatečně rychlé DC nabíjení
Diskuze ke článku
Martin Šafránek
Martin Šafránek
Škoda, že BMW nenabízí slabší verzi s touto větší baterkou. Mám na mysli výkon ala ix40 nebo nižší, možná jen pohon zadních kol a tuto velkou baterii. Pak by si vybrali všichni - jak ti, kteří preferují maximální výkon, tak i ti, kteří preferují maximální dojezd.
Jan Pešek
Jan Pešek
Myslím, že musíte mít chybu ve výpočtu. Kdyby reálná spotřeba byla 15,223 kWh/100 km, auto by mělo dojezd skoro 700 km. Také jste za celý test (103 km) spotřeboval méně energie, než na okruhu (70 km). Působí na na mě trochu divně, proč je za celý test spotřeba VÝRAZNĚ nižší, než v jakémkoli okruhovém režimu. To byste musel zbývajících 33 km jet z kopce a rekuperovat.
Martin Lacina
Martin Lacina
Take tomu nejak nerozumim jak muze byt celkova spotreba vyrazne nizsi nez nejnizsi spotreba z testu.
Tom ReBlack
Tom ReBlack
Dejme stranou jisté nesrovnalosti v testu.

Mám ten pocit jen já a nebo se změnily recenze vozidel. Dříve převažovaly informace o vozidlech(jízdní vlastnosti, zpracování, design atd.) a spotřeba byla jen okrajově zmíněná(někdy ani to ne) a teď se obvykle recenzuje hlavně spotřeba/dojezd/nabíjení ..zajímavý posun

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze