Volkswagen ID.3 GTX Fire+Ice bude vyroben výhradně v počtu 1 990 kusů, což je odkaz na rok, kdy přišel dvojkový Golf ve stejné edici. Oproti němu má ale ID.3 zadní pohon. Výrobce zde ovšem nenechal nic náhodě a i ty nejnáročnější by měl potěšit výkon 326 koní. Nic výkonnějšího z řady ID.3 už pořídit nelze, a tak nastává otázka: za kolik auto vlastně jezdí? Už jen kvůli tomu, že jsme vůz testovali v polovině listopadu, je jasné, že vozidlo to nemělo vůbec lehké. Teplota venku činila 1 °C, do toho trošku sněžilo a z pozice řidiče jsem se nechtěl omezovat na tepelném komfortu. Co myslíte, kolik auto ujede v kombinovaném provozu, když je zima, řidič si topí a má aktivované vyhřívání sedadla?
Technické parametry Volkswagen ID.3 facelift (2023) GTX Fire+Ice
Kompletní specifikace| Konstrukce | hatchback, 4 265 × 1 809 × 1 552 mm, 2 039 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
| Výkon | 240 kW, 326 koní, točivý moment: 545 Nm |
| Baterie | 82 kWh (79 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 185 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 591 km |
| Cena od | 1 299 900 Kč |
Cena testovaného vozu činí 1 299 900 Kč, a jelikož edice Fire+Ice je sama o sobě výrobně limitovaná, prakticky zde existuje jen velmi malý počet příplatků. Pohotovostní hmotnost činí 2 039 kg a výrobce slibuje spotřebu lehce přes 15 kWh na 100 km. S baterkou o využitelné kapacitě 79 kWh to znamená celkem vysoký dojezd, ale jaká je realita?
Palubní počítač u Volkswagenu ID.3 GTX Fire+Ice ukázal spotřebu 17,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 17,7 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 1 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 16,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 18,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na stále únosných 19,5 kWh/100 km. Teplota při tomto testu činila 2 °C.
Reálná spotřeba u Volkswagenu ID.3 GTX Fire+Ice vyšla na 17,3 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 125 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 26 kilometrů a spotřeba činila 16,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 16,5 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 21,65 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,3 kWh/100 km.
| Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
|---|---|---|
| Město (ujeto 26 km) | 16,4 kWh/100 km | 481 km |
| Mimo město (90 km/h) | 16,9 kWh/100 km | 467 km |
| Rychlostní silnice (110 km/h) | 18,1 kWh/100 km | 436 km |
| Dálnice (130 km/h) | 19,5 kWh/100 km | 405 km |
| Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 17,7 kWh/100 km | 446 km |
| Celý test (125 km) podle nabíjení | 17,3 kWh/100 km |
Venkovní teplota během okruhu činila 1 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 1 až 2 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 79 kWh.
Komentář autora:
Nejvýkonnější edice současné generace Volkswagenu ID.3 se ukázala jako překvapivě úsporná, a to i v případě, že venku panuje skoro mrazivé počasí. Ve voze jsem sice jel sám a teplota klimatizace byla nastavena na 20 °C, ale i tak mě překvapilo, že nejen na dálnici dokáže 326koňová verze ID.3 ujet 405 km. Svůj podíl na tom má samozřejmě velká baterie, jejíž čistá kapacita činí 79 kWh. To je na tak malé auto přesně akorát a řidič má dostatečnou rezervu pro případ, že by se cestou nepodařilo najít vhodnou nabíjecí stanici. A jak si vedla edice Fire+Ice v ostatních aspektech? Na to se podíváme ve velkém testu.
Foto: fDrive.cz
