Citroën C5 Aircross Max Electric 210
test

Citroën C5 Aircross Max Electric 210

Zaostřeno na spotřebu
2

K testu spotřeby jsme si zapůjčili novou generaci modelu C5 Aircross. Jednalo se o základní elektrické provedení s výkonem 210 koní a menší baterií. Standardem je pohon přední nápravy a čtyřkolku zde nedostanete ani za příplatek. Jak si vůz vedl v celkem chladném zimním počasí?

Nová generace Citroënu C5 Aircross je k dispozici v několika elektrifikovaných verzích, přičemž v rámci té plně elektrické lze vybírat ze dvou kapacit baterie. Otestovali jsme základní provedení s bateriovým setem o využitelné kapacitě 73,7 kWh. Testovaný vůz dostal nejvyšší výbavu Max a v době testu panovaly zimní teploty. Jak moc je francouzská novinka úsporná a dokáže i na dálnici ujet alespoň 300 km, aniž by nemusela zajíždět k nabíjecí stanici?

Technické parametry Citroën C5 Aircross (2025) Electric 210k Standard range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 652 × 1 902 × 1 688 mm, 2 184 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon157 (100 + 21) kW, 213 (136 + 29) koní, točivý moment: 343 Nm / 1 750 ot/min
Baterie79,9 kWh (73,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 160 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 520 km
Cena od925 000 Kč

Cena testovaného vozu činila 1 098 000 Kč a za tuto sumu dostane zákazník automaticky 19" disky kol s pneumatikami o rozměru 225/55. Pohotovostní hmotnost testované verze dosahuje 2 184 kg a podle výrobce ujede elektrická verze s výkonem 210 koní lehce přes 500 km. Jenže jaká je realita?

Palubní počítač u Citroënu C5 Aircross ukázal spotřebu 19,1 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 19,1 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 3 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,5 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 19,7 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na již vysokých 21,4 kWh/100 km. Teplota při tomto testu činila 5 °C.

Reálná spotřeba u Citroënu C5 Aircross vyšla na 20,9 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 120 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 21 kilometrů a spotřeba činila 17,5 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 19,7 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 25,1 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 20,9 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 21 km) 17,5 kWh/100 km 421 km
Mimo město (90 km/h) 18,5 kWh/100 km 398 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 19,7 kWh/100 km 374 km
Dálnice (130 km/h) 21,4 kWh/100 km 344 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 19,1 kWh/100 km 385 km
Celý test (120 km) podle nabíjení 20,9 kWh/100 km

Venkovní teplota během okruhu činila 3 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 4 až 7 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 73,7 kWh.

Komentář autora:

Tento test ukázal, že elektrická verze s menším výkonem a kapacitou baterií ujede hlavně v kombinovaném provozu celkem dost. Ti nejnáročnější ale budou muset sáhnout po verzi Long Range, která po vzoru sesterského Peugeotu E-3008 nabídne baterii s využitelnou kapacitou 96,9 kWh. Kdyby pak takový vůz „žral“ stejně jako námi otestovaná specifikace, na dálnici by ujel bez problému 452 km. Obecně je ale nový C5 Aircross průměrně úsporné auto a mnohá konkurence nabídne lepší hodnoty. Stellantis tak má stále co vylepšovat.

Foto: fDrive.cz

Diskuze ke článku
Dalibor Zacios
Dalibor Zacios
S ohledem na teploty blízké nule bych spotřebu považoval naopak za poměrně solidní. Při jarních teplotách může být klidně o 3kWh/100km nižší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze