Netrpělivě očekávaný cenový etalon elektromobilů dorazil na český trh. Sice není tak levný, jak měl původně být, avšak stále se jedná s náskokem o nejdostupnější plnohodnotné auto na elektřinu. Však si jej už 40 000 Evropanů objednalo, aniž by jej byť jen viděli naživo. Dnes jsme jej prohnali po českých silnicích různých tříd i jakostí. A byli jsme hodně překvapeni.
Poučné byly diskuze o tomto elektromobilním průlomu u značky, která dosáhla neuvěřitelného obchodního úspěchu s levnou spalovací technikou. I ti, kteří jej naživo zatím nemohli spatřit, už předem věděli, že bude k ničemu. Ostatně, to se u čínského výrobku dosti neautomobilních proporcí (Spring je téměř stejně vysoký – 1 516 mm – jako široký – 1 579 mm) se 45koňovým motorem přímo nabízelo. Jenže skutečnost je mnohem pestřejší. Především zdaleka tolik nevadí omezené rozměry (délka 3 734 a šířka 1 579 mm), dovnitř se usadí čtyři dospělí bez větších problémů. Jen urostlejší postavy se vpředu opřou o dveře a sloupek. Rovněž 270litrový kufr neurazí (podle VDA), tolik donedávna nabízely čtyřmetrové hatchbacky segmentu B (tedy velikosti Fabie). Také design se v rámci možností povedl.
Uvnitř se zdá být vše na svém místě, funkce dosud nezapomněly na tlačítka, šetřilo se jen přiměřeně (ovládání oken neimpulzními spínači na středovém panelu) a materiály nevypadají zdaleka tak špatně, jak byly jistě levné. Vzpomínkou na neelektrický původ techniky je startování klasickým klíčkem i zcela tradiční rozložení hnacího řetězce s 27,4kWh (netto) baterií pod zadní lavicí. Ta je nedělená, ač jinak docela pohodlná. Za volantem se hledá pozice dobře, ač není nastavitelný, budgetový původ ovšem prozrazují velmi malá a měkká přední sedadla. Není to nic šokujícího, nicméně Škoda Citigo iV ve své době zanechávala lepší první dojmy.
Jízda je až do zhruba 80 km/h vzhledem k výkonu nečekaně dynamická. Kouzlo je v pohotovostní hmotnosti 970 kg zcela na úrovni spalovacího auta. Za jakou cenu jí bylo dosaženo, zřejmě ukáže až crash test; dvě hvězdy pro spalovací Sandero jasně říkají, že nízká cena a hmotnost nejsou darem z nebes. Nicméně jízdě to prospělo, ani na okresce Spring provoz nebrzdí; chléb se samozřejmě láme na dálnici, pro niž se sice Spring nezrodil, ale stejně se na ni tu a tam podívá. Cílová skupina Dacie totiž obvykle doma nemá dvě auta, i když by to právě Spring rád změnil. Každopádně 45 koní není zdaleka takovým průšvihem, není nad osobní zkušenost.
Výraznější kompromisy se však dělaly u pojezdu. Vůz nejenže je vysoký a úzký, navíc má světlost podvozku de facto na úrovni SUV. Při této konstelaci zkombinovat komfort a stabilitu byla velká výzva, ovšem splněná nad očekávání. Podvozek je mimořádně komfortní, a to i na mozolnaté vozovce. Tam přímo exceluje a je vidět, pro jaké podmínky vznikal. Ani zde se ovšem zázrak nestal a trochu pozornosti vyžadují zatáčky. Ne, že by se kola předčasně pouštěla asfaltu, ale ve volantu není cítit vůbec nic a nástup smyku je neodhadnutelný. Moc tomu nepomáhá ani velmi ležérní řízení s posilovačem ekonomicky umístěným na sloupku. To se týká rychlostí, jimiž běžný majitel jezdit nebude, ovšem na klouzavém povrchu by se do podobného problému mohl dostat také.
Dalším specifikem je jen neochotně se středící řízení na výjezdu ze zatáčky kvůli minimalizované sbíhavosti a příklonu, volantu je občas v návratu do středové polohy třeba pomoci. To je asi největší změna proti tomu, nač jsme zvyklí. Zbytek ovládání nečiní nejmenší problém a jistě své budoucí majitele uspokojí.
Vůz už je každopádně v prodeji za částky od 454 900 Kč, Dacia s ním má vysoké ambice. První dvě linie jsou určeny privátní klientele, napřesrok se přidá i fleetová verze Bussines a rozvážková Cargo bez zadních sedadel. Rychlé DC nabíjení (30 kW) dostanete až k vyšší linii Comfort Plus, a to za příplatek 10 000 Kč; pokud si tedy chcete dopřát rychlonabíjení, zaplatíte nejméně 506 900 Kč. V základní výbavě také chybějí jakékoliv jiné nabíjecí kabely kromě zcela základního 230 V/10 A (2,3 kW). Za 400V Mennekes doplatíte dalších 8 000 Kč. Počítat je také třeba s trochu skromnější zárukou na baterii. K obvyklým osmi letům je totiž alternativou nikoliv obvyklých 160 000, ale jen 120 000 km. Standardní záruku 3 roky/100 000 km lze ovšem za rozumné příplatky prodloužit.
Na elektromobil za 400 000 korun, jako v době zahájení prodeje Citigo s dealerskými slevami, tedy zapomeňte, ovšem proti jakékoliv současné konkurenci je Spring cenově napřed. Uvidíme, co na to ostatní výrobci.
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |
Foto: Dacia