Levný elektromobil pro Čechy je tady! Projeli jsme Dacii Spring
test

Levný elektromobil pro Čechy je tady! Projeli jsme Dacii Spring

IAA Mnichov 2021
37

Auto je reálně větší, než se zdá, překvapí třeba solidním kufrem. Jízdně je přitom Spring předurčen do města, protože nad 80 km/h mu dochází dech. Jeho reálný dojezd se pohybuje kolem 200 km a interiér je jednoduchý, přesto plní to, co má. Co dalšího nás na voze, který jsme mohli krátce vyzkoušet na IAA Mnichov 2021, zaujalo?

Poté, co Škoda přestala prodávat elektrické Citigo, po kterém se díky velmi výhodné startovací ceně kolem 430 tisíc korun i v Česku jen zaprášilo, vzniklo v této kategorii vakuum. Nové elektromobily běžné velikosti začínají na cenovce kolem 700 tisíc korun a pokud někdo chce levný a jednoduchý elektromobil pro běžné ježdění s cenou pod půl milionu, měl smůlu. Až doteď. Dacia Spring se totiž v Česku na podzim začne prodávat od 450 tisíc korun, což je za elektromobil s reálným dojezdem 200 kilometrů a většími rozměry, než mělo Citigo, velmi zajímavá cena. A my jsme ho měli možnost v Mnichově podrobně projet a prozkoumat.

Levný elektromobil pro Čechy je tady! Projeli jsme Dacii Spring

Nejdříve cena. Ta bude v Česku startovat na 449 tisících korunách včetně DPH u základní výbavy bez rychlonabíjení, za lepší výbavu a rychlonabíjení si připlatíte 40 tisíc korun. Pojďme ale už prozkoumat auto.

Technické parametry Dacia Spring

Konstrukcehatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min
Baterie26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od511 900 Kč

Větší, než se zdá

Velikost řada z vás u Springu řeší především. Rozměrově i v reálu je auto srovnatelné se Škodou Citigo, je však se svými 3 734 milimetry delší o zhruba 20 centimetrů. Poznat to je zejména v kufru, který je s 280 litry o poznání větší, po sklopení zadních sedadel nabídne až 600 litrů. Pod podlahou kufru je navíc uloženo plnohodnotné rezervní kolo. Pokud ho nepotřebujete a vyndáte ho, získáte ještě dobrých 50 litrů úložného prostoru navíc.

Vůbec to tedy není takové pidi auto, jak by se z některých fotek mohlo zdát. Spring má také nezvykle větší světlou výšku a je spíš crossoverem, snadno si tak poradí i s horšími či polními cestami. Díky tomu se do auta snadno nastupuje, posez je vyšší a přehled o dopravě lepší. Design je jednoduchý, účelný, přední maska je ale celkem elegantní a design vozu neurazí ani nenadchne. Výrazné oplastování kolem kol pak ochrání před kamínky na horších cestách, což se také může hodit. Když už jsme u té prostornosti, postěžuji si na trestuhodně nevyužitý prostor pod kapotou, kam by se vešel poměrně slušně velký kufr minimálně o objemu 50 litrů, Dacia tak mohla zabodovat ještě větším prostorem. Jsem si ale jistý, že si majitelé brzy najdou cestu a neoficiálně bude možné plastovou schránku koupit a doplnit tak, jako to třeba dělají majitelé Hyundai Kona.

Dacia Spring
Srovnání velikosti s Volvem XC90

Malá baterie a základní nabíjení, ale stačí to

Prázdný Spring má i přes 27kWh baterii hmotnost 1 080 kilogramů (o 200 kg méně než například Citigo), je to tedy lehké autíčko a nevadí omezený výkon 33 kW. Baterii lze nabíjet rychlonabíjením o maximálním výkonu 30 kW, což je nejnižší hodnota mezi elektromobily vůbec, nicméně vzhledem k velmi malé baterii to není tak hrozné a do 80 % se zcela vybitý Spring nabije za zhruba 58 minut. Palubní nabíječka je dvoufázová s výkonem 7,2 kW a doma nebo z městských pomalých AC nabíjecích stanic si úplně vybitý Spring pohodlně nabijete do plna asi za 4 hodiny. Co musím velmi ocenit, to je praktické umístění nabíjecích portů přímo v „čumáku“, kde se odklápí dvířka s logem Dacia. Otevírání probíhá v interiéru pod volantem na stejném místě jako otevírání kapoty. Možnost tažného zařízení Spring bohužel oficiálně nemá.

Plastový interiér splní základní očekávání

Baterie do elektromobilů jsou drahá záležitost a pokud automobilka chce prodávat dostupný elektromobil, musí někde šetřit. A Dacia logicky šetřila v interiéru. I když jsme měli k testu k dispozici nejvyšší výbavu, mohu interiér označit za spartánský, účelný, ale splní přesně to, co od něj očekáváte. Vévodí mu naprosto všude tvrdé plasty, vrcholem designu je pak lesklá úprava piano black u středního tunelu a panelu na přístrojové desce, což si Dacia mohla určitě odpustit, hodně se totiž škrábe.

Interiér je základní, ale splní to, co má. Překvapil nás reálně solidní kufr

Sedadla jsou jednoduchá, městská, takřka bez bočního vedení, ale příjemně měkká, pohodlná a překvapivě snadno jsem si našel velmi dobrou pozici za volantem. Díky vyššímu posezu je z auta navíc dobrý výhled, pohodlný volant pak nebrání výhledu na přístrojový štít s displejem a digitálními ukazateli výkonu a nabití. I přes malou šířku vozu je místa na ramena dost a opravdu nehrozí, že byste se vedle sebe se spolujezdcem nevešli. Velkou výhradu bych měl jen k absenci loketní opěrky, tak moc se šetřit nemuselo a alespoň připlatit bych si za ni určitě chtěl. Klimatizace je manuální, stahování všech oken je ale elektrické, zamrzí jen, že řidič nemá možnost ovládat stahování zadních oken.

Posez na zadních sedadlech je pro mě se 185 centimetry limitní. Koleny se opírám o sedadlo před sebou, nad hlavou mám jen jednotky centimetrů místa. Zadní část sedadla přede mnou je ale kompletně měkká, takže pokud řidiči nebo spolujezdci nebude vadit „masáž zad“, mohu si klidně udělat větší pohodlí. Vzadu nehledejte žádné nabíjení, výstupy klimatizace či další pokročilé prvky, zadní lavice není ani dělená, nemá průvlak a sklopit ji lze jen vcelku. Sluší se ještě poznamenat, že Spring je pouze čtyřmístné auto a ačkoliv by se dozadu tři menší osoby vešly, prostřední pasažér by neměl pásy.

Infotainment je pouze základní, naštěstí podporuje Android Auto i Apple CarPlay

Řidič má k dispozici také jednoduchý infotainment, který dělá, co má. Po spojení s telefonem umí přehrávat hudbu, nechybí telefonování i jednoduchá navigace s 3D zobrazením. Ta ale v průběhu našeho testu fungovala velmi špatně, zasekávala se a nakonec jsme museli použít Google Mapy. Spring by měl ale umět také Android Auto a Apple CarPlay, takže budete moci vestavěnou navigaci v klidu ignorovat. Díky aplikaci MyDacia pak můžete na dálku díky on-line připojení najít auto na mapě, ovládat nabíjení nebo spustit klimatizaci nebo vytápění. Bohužel ale není možné vůz odemknout/zamknout ani nastartovat. Pro to dokonce potřebujete klasický klíček.

Otočný volič na středovém panelu otáčím do polohy „D“ a vyrážím. Do interiéru proniká tlumeně umělý zvuk varující okolní chodce, je ale poměrně mírný a neutrální, je to takové klasické „hučení“. Sešlapávám pedál na podlahu a... nic. Elektrický kopanec se nedostavuje a auto zrychluje velmi mírně, ale dostatečně. Na 50 km/h se z nuly dostáváme zhruba za 6 vteřin, nutno ale dodat, že auto bylo plně obsazeno 4 muži a motor uložený vpředu pohánějící přední kola výkonem 33 kW s námi měl co dělat. Do 50 km/h je dynamika ucházející a ve městě, kam je Spring určen, vám bude plně dostačovat, i když na semaforech asi moc sprintů nevyhrajete. Nad 50 km/h už je zrychlování línější a kolem 90 km/h už tam lezou kilometry za hodinu hodně pozvolně. Na stovku se Spring rozjede za necelých 20 vteřin.

Pod kapotou je spousta místa, vešel by se tam pohodlně přední kufr

Dynamika tedy není silnou stránkou Springu, věřím ale, že cílové skupině, která chce jednoduchý elektromobil do města a okolí, to vadit nebude. Spring ale určitě není dobrou volbou pro ty, co třeba dojíždí po kopcovité D1. Maximální rychlost 125 km/h a malý výkon předurčuje auto opravdu k pomalejší jízdě. Po sundání nohy z plynu Spring velmi mírně rekuperuje a neplachtí. Nastavení nelze změnit, leda přeřadit na neutrál. Sílu rekuperace nelze nijak změnit, toto je jediné nastavení. Při šlápnutí na brzdu ale rekuperace zesílí a na displeji před řidičem Dacia kromě vyznačení v podobě tří „dílků“ ukazuje dokonce i reálný výkon rekuperace nebo zrychlení v jednotkách kW, což nebývá úplně standardem.

200 kilometrů dá

Dojezd, dojezd, dojezd. To je, oč tu běží. Dacia slibuje dle WLTP dojezd 225 kilometrů, ve městě dokonce 290 kilometrů. My jsme při plném obsazení auta čtyřmi dospělými, ne zrovna lehkými muži, maximálního využívání elektromotoru a zkoušení akcelerace dosáhli po testovací jízdě spotřeby 15,9 kWh na 100 km. To by znamenalo 170 kilometrů reálného dojezdu. Troufám si říct, že horší podmínky (kromě zimy) už asi Spring nebude mít. Při mírnější jízdě a menším obsazení se spotřeba pohybuje kolem 12 kWh na 100 km ve městě, což značí reálný dojezd zhruba 223 kilometrů.

Celkově mě Dacia Spring spíše pozitivně překvapila. Vůbec není tak malá, jak by se mohlo zdát, a celkově je to dobrý levný elektromobil do města a okolí, který splní, k čemu je určen. Dacia mohla jen dát box pod kapotu a přidat pár kW a km/h, aby si auto vedlo trochu lépe na dálnici. Přeci jen fakt, že neumí ani dosáhnout maximální povolenou rychlost, je dost limitující. Pokud ale hledáte levný elektromobil na běžné pojížďky a nižší maximální rychlost vás netrápí, je zatím Dacia Spring jediná možnost. A zároveň docela dobrá. Na druhou stranu, pokud Spring porovnáme s elektrickým Citigem, je to po stránce výkonu a dojezdu horší, na druhou stranu boduje větší prostorností, tím pádem i praktičností. Pravdou ale zůstává, že autu typu Dacia Spring by slušela cena začínající spíše trojkou, jako je to u našich západních sousedů s dotacemi.

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

dacia-spring
Klady
  • praktická zdířka nabíjení v „čumáku“
  • kufr, který po sklopení sedadel nabídne objem 600 litrů
  • podpora Apple CarPlay a Android Auto
Zápory
  • absence loketní opěrky
  • řidič nemůže ovládat stahování zadních oken
  • zbytečně chybí box pod přední kapotou
Diskuze ke článku
Luděk Šíma
Luděk Šíma
Vážený pane redaktore, než začnete opěvovat cenu od 450.000,- Kč (tzv, holátko) za vozidlo s dojezdem možná 200km, a kterému dochází dech nad 80km/hod (budiž, do města to stačí), zjistěte si prosím ceny ekvivalentu do města se spalovacím motorem. Jeden příklad - Hyundai i10 cena od 239.000,-Kč. Cenový rozdíl více jak 100% netřeba dále komentovat. A to pomíjím všeobecně známé nevýhody současných elektromobilů. Jednoduše řečeno, za násobně vyšší cenu dostane zákazník produkt s podstatně nižší užitnou hodnotou. Ať žije pokrok
Lubos Vavrecka
Lubos Vavrecka
ekonomický nesmysl, auto je promiňte normální sračka.......
Jan Veliz
Jan Veliz
Auto je pro mě jako dělané. Omezená rychlost a dynamika mi nevadí, neboť jsem furt v koloně. Do ropné mobility už nedám ani korunu, ať si automobilky ty zdražené ropáky strčí za klobouk.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Myslím, že ten výkon je limitován kvůli baterii. Motor ma 1,2C, nabíjecí příkon je 1,1C. To určitě výrazně rozšířilo možnosti použitých akumulátorů a poslalo cenu dolů. Možná bylo zajímavé umožnit nějaký 2 vteřinový boost třeba na 40kW, ale nevím co takový proudový naráz dělá s akumulátorem.
Díky těmto parametrům bych také věřil celkem dlouhé životnosti akumulátoru. Jakou dá Dacia záruku?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze