Prolezli jsme Mercedes EQS – nejluxusnější elektromobil

3
Prolezli jsme Mercedes EQS – nejluxusnější elektromobil
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Mercedes EQS je velký přibližně jako třída S, ale aerodynamická karoserie jej opticky zmenšuje
  • Uvnitř nabídne luxus i moderní technologie, MBUX Hyperscreen je lepší než infotainment ve třídě S
  • Interiér je prostorný, zavazadlový prostor obrovský, pouze chybí přední kufr

Luxusní elektrický liftback Mercedes-Benz EQS se představil v polovině dubna a napsali jsme o něm poměrně dost informací. Až teď jsme ale dostali exkluzivní příležitost si toto velmi zajímavé auto osahat a udělat alespoň statickou prohlídku. Tak pojďme na naše dojmy z prvního Mercedesu na nové elektrické platformě EVA.

Prohlídka Mercedesu EQS, nejluxusnějšího elektromobilu na trhu. Nabídne opravdu hodně! – První pohled

Na fotografiích sportovní silueta vozu auto opticky zmenšuje, ale naživo opravdu vynikne jeho velikost. Po představení Mercedesu EQS jako elektrické alternativy ke třídě S se objevily komentáře, že EQS nemůže být alternativou k S-class. Opravdu je EQS trochu menší do všech směrů, to se ale bavíme o prodloužené verzi třídy S. Standardní je naopak oproti EQS trochu menší, s výjimkou výšky.

Design Mercedesu EQS určuje hlavně požadavek na špičkovou aerodynamiku a má skutečně součinitel odporu vzduchu cx pouhých 0,20. To je nejméně ze všech sériových automobilů. Z toho důvodu je design minimalistický bez zbytečných prolisů, aby karoserie byla dokonale hladká. Samozřejmostí je plná přední maska, protože není potřeba tolik vzduchu na chlazení, kliky dveří jsou zapuštěné a výsuvné. I když je design moderní, vidím v něm i odkaz na historii Mercedesu. Například dvoubarevné lakování (které mimochodem používají i Maybachy) nebo kola, jejichž design trochu připomíná výpletová kola veteránů. Mně se výsledek moc líbí, ale zhodnocení nechám na vás, protože design je opravdu individuální záležitost.

Mercedes-Benz EQS

Když chci vstoupit do auta, stačí vzít za kliku, ty se automaticky otevřou samy, protože mají elektrický pohon. Stejně tak po usednutí za volant se dveře samy zavřou. Takto mohou být ovládané všechny dveře a k otevření stačí buď vzít za kliku, nebo zvolit otevření na displeji infotainmentu. Nejde jen o komfortní otevírání, ale auto zároveň díky senzorům vyhodnocuje, zda je bezpečné je otevřít, abyste je neotevřeli třeba někomu do cesty.

Interiér vozu je v dvoubarevném provedení, jde o kombinaci bílé a modrošedé kůže. Dále je zde dřevěný dekor, ovšem nikoliv ze dřeva s „klavírovým“ lakem, na kterém jsou pak vidět otisky prstů, ale z matného dřeva. Vypadá to nejen přirozeněji, ale zároveň je to i praktičtější. Přístrojové desce pak dominuje 56palcový MBUX Hyperscreen, tedy velký displej infotainmentu, který je ve skutečnosti složený ze tří panelů. Nad ním pak prochází proužek ambientního osvětlení, který se táhne od bočních dveří přes displej a je modro-fialový. Na můj vkus je ale příliš výrazný. Celkově však interiér působí opravdu luxusně, zároveň je zejména díky Hyperscreenu jako z jiné planety.

Sedačky působí velmi pohodlně a nejvíce mě zaujal polštářek na hlavových opěrkách. Nastavují se pomocí ovladače ve tvaru sedačky na dveřích, na což jsem z Mercedesů zvyklý. Překvapilo mě ale, že nejde nastavit boční vedení, protože bych uvítal výraznější. V Mercedesu EQS jsou sedačky nastaveny na širší postavu, než mám já. Chápu ale, že Mercedes EQS má být primárně komfortní, nikoliv sportovní, zde je vidět jasný důraz na pohodlí. Takto staticky to působí skvěle, uvidíme později při testu na delší trase.

Pokud jde o infotainment, vychází z verze MBUX, kterou nalezneme v již zmíněné třídě S a kolega jej již testoval. Ostatně při statické prohlídce stejně nelze vyzkoušet vše. Podívám se tedy jen na to, co je nové. To je třeba již zmíněný Hyperscreen přes celou šířku. Ten se skládá ze tří displejů, které jsou ovšem pod jedním zakřiveným sklem, působí tak jako jeden zobrazovač. Kromě hlavního 17,7palcového displeje jsou jeho součástí dva 12,3palcové panely před řidičem a spolujezdcem. Spolujezdec může něco zadat například do navigace, která se následně zobrazí na hlavním středovém displeji, ale v některých státech (kde je to povolené) může například sledovat film. S tím souvisí další novinka, protože kamera nad digitálním displejem před řidičem kromě sledování únavy hlídá například i to, zda se řidič za jízdy nedívá na film ke spolujezdci. Kromě toho by měla kamera sledovat oči řidiče a při mírném pohybu hlavou nastavovat i head-up displej, což jsem si ale při statické prohlídce nemohl vyzkoušet.

Přesedám dozadu „za sebe“, abych zjistil, jak je to s místem tam. Při mých 192 centimetrech mi před koleny zbývá jen několik centimetrů prostoru. Rozhodně si nemohu stěžovat na nedostatek místa, ale čekal bych trochu více. Lidé z Mercedesu mě ale ujišťují, že je to srovnatelné s třídou S i přes větší rozměry S-class, a to díky efektivnějšímu uspořádání elektrické platformy. Příjemným překvapením ale je, že mám dostatek místa nad hlavou, protože vzhledem ke svažující se zádi a maximálnímu podřízení se aerodynamice jsem zde čekal problém. Ale kompromis mezi aerodynamikou a prostorem se podařil. I vzadu jsou zmíněné polštářky na opěrkách hlavy a stejně jako ve třídě S displeje na opěrkách hlavy předních sedaček nebo tablet v loketní opěrce. I zde ale odkážu na test kolegy, který se na tyto technologie zaměřil ve třídě S, měly by totiž být shodné. Pokud nebudete mít v EQS příplatkový Hyperscreen, měl by celý infotainment fungovat stejně jako ve třídě S.

Když už jsme u prostoru, velmi příjemným překvapením je i zavazadelník o objemu 610 litrů, do kterého je díky zádi typu liftback zároveň i výborný přístup. Je tedy nejen větší než v Mercedesu S-class, ale i lépe přístupný. Už od pohledu je obrovský, spíše mělčí a delší. V zadní části se pod zvedací podlahou skrývá přihrádka například na kabely a povinnou výbavu. Přesto je ale škoda, že není alespoň malý „frunk“ vpředu, protože přední kufr je ideální místo na kabely. Nemusel by být nijak velký, stačilo by místo na kabely a povinnou výbavu, aby obojí bylo přístupné i v případě, že je kufr plný zavazadel. Mercedes EQS totiž nemá vůbec zvedací kapotu a kapalina do ostřikovačů se dolévá pomocí šuplíku na levém předním blatníku.

Mercedes-Benz EQS

Celkově Mercedes EQS alespoň při této statické prohlídce předčil moje očekávání. Slabší stránku vidím jen v absenci předního kufru, ale o tom jsem věděl už předem. Ostatně, je i spousta dalších elektromobilů, které nevyužívají možností kompaktnějšího elektrického pohonu k tomu, aby měly alespoň přihrádku na kabely vpředu pod kapotou. Mercedes má u platformy EVA trochu výše umístěný přední motor a zároveň je vpředu HEPA filtr, který čistí vzduch nasávaný do kabiny. To je podle automobilky hlavní důvod, proč chybí přední kufr.

Každopádně jde o auto, které evidentně nabídne komfort na dlouhých trasách, právě to automobilka zdůrazňuje. Z technických vlastností totiž vypichuje dlouhý dojezd (780 km podle WLTP u verze EQS 580) a rychlé nabíjení. To by mělo na dalších 300 kilometrů zabrat jen 15 minut. Sice má maximální nabíjecí výkon „pouze“ 200 kW, ale minimálně do cca 50 % by nabíjecí křivka měla být plochá a výkon by neměl klesat výrazně. Těším se, až si to budu moci ověřit v praxi a otestujeme nabíjecí křivku v celém rozsahu. Vypadá to ale, že Mercedes EQS opravdu bude elektromobilem, se kterým se dá pohodlně cestovat na dlouhé trasy. Až to bude možné, rádi to ověříme v praxi testy dojezdu a rychlosti nabíjení.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 615 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 523 koní, točivý moment: 855 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 664 km
Cena od4 233 790 Kč
Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Zatimco interier vypada pekne, exterier pusobi jak plastova patlanina ze zacinajiciho cinskeho studia designu. Vsadim boty, ze vnitrek a vnejsek delali uplne jiny lidi. Pripadne hulili ruzne vzorky. Fakt ostudovy vnejsek.
Roman Placer
Roman Placer
Za mě je tohle auto (a to Mercedesy zas tak moc nemusim) opravdovej mastrštyk. Dosáhnout spotřeby okolo 13 kWh/100 u tak velkýho auta dokazuje nejen jeho kvalitu a odladění, ale i šikovnost řidičů. Fakt ale je, že benzinovej motor by toto ujel asi i bez nějakýho velkýho snažení a schopností řidiče na rozdíl od tohoto případu. Přesto je to naprosto super výsledek, jen tak dál!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze