Pokud máte slabost pro vozy Mercedes-Benz a nespokojíte se jen tak s něčím, pravděpodobně také důvěrně znáte prémiovou řadu „S Class“. Jak se povedla nejnovější generace s čistě naftovým pohonem v prodloužené verzi L?
Mercedes S400d kombinuje luxus a technologie
Technické parametry Mercedes-Benz třídy S 400d 4Matic L (2021)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 289 × 1 954 × 1 503 mm, 2 200 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 243 kW, 330 koní, točivý moment: 700 Nm |
Nádrž | 76 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 6,5 l / 100 km |
Cena od | 2 957 240 Kč |
První dojem: úchvatný zvuk, ale také nevídané ticho
Pokud vás nezaujme relativně konzervativní zevnějšek Mercedesu S400, určitě vás limuzína osloví po usednutí dovnitř. Jako první věc, která mě osobně velmi zaujala, je v A sloupku umístěný reproduktor, který vyjede/zajede jakmile spustíte/vypnete audio. Točivý, takřka hypnotický pohyb reproduktoru (viz video), je sám o sobě nevšední, co teprve však, když se rozezní Surround soundsystém Burmester. Mercedes S400 dokáže rozehrát hotový koncert. Pokud toto není vůz pro audiofily, pak nevím, který by to měl být. Možnosti nastavení audia jsou bohaté a pokud chcete, můžete zvuk směřovat na konkrétní sedadlo s pasažérem, jehož audio zážitek tak bude ještě lepší.
Skvělý zvuk doprovází nevídané ticho, které si užíváte během jízdy. Vůz je velmi dobře odhlučněn a motor v testované konfiguraci (tedy naftový šestiválec s výkonem 330 koní a devítistupňovou automatickou převodovkou) si většinu času jen tiše brumlá. Při nižších rychlostech a konstantní jízdě tak můžete snadno získat dojem, že sedíte v elektromobilu. Jeho dynamika je přitom i s ohledem na vyšší hmotnost zcela dostačující pro rychlé předjíždění, ale v prvé řadě má vysoce kultivovaný projev, o který půjde majitelům této limuzíny především. Při vyšších dálničních rychlostech je úroveň ticha stále velmi dobrá, což ocení nejen řidič, ale i pasažéři, kteří si tak mohou dát šlofíka. V zadní loketní opěrce (za níž může být klidně integrovaná chladnička), jsem nalezl mostová sluchátka od Mercedesu, která se mohou hodit pro sledování filmů či TV.
Skvostný OLED displej i propracovaný MBUX
Technologičtí hračičkové se určitě pozastaví nad obrazovkou ve středovém panelu, která je jednou z největších, se kterou jsem se setkal, a dotyková plocha má špičkovou haptickou odezvu. Kdyby měl každý vůz takto propracovanou haptickou odezvu, pravděpodobně by bylo ovládání dotykových displejů během řízení zase o něco bezpečnější.
Head-up displej se řadí mezi to nejlepší na trhu.
OLED panel má také krásné (saturovanější) podání barev a některé opravdu vychytané ukazatele, které doprovází působivé animace. Jedná se například o možnost sledovat momentální výkon, který symbolizují „vlnky“, které se rozpohybují při každém sešlápnutí plynu. Kromě tohoto grafického efektu však samozřejmě můžete sledovat i důležité číselné údaje.
Specialitou středového displeje je, že skrze něj můžete dostat do nejrůznějších nastavení, ale zároveň jsou tyto možnosti dostupné i na dalších displejích, a to konkrétně na opěrkách hlavy (vzadu) nebo v tabletu, který je integrovaný v (zadní) loketní opěrce. Pasažéři ve vozidle tak mohou být opravdu dokonale propojeni a sdílet si obsah mezi obrazovkami. Přiložený tablet je mimochodem od společnosti Samsung a jestliže jej uložíte do opěrky, automaticky se začne nabíjet, nikoliv bezdrátově, jak byste možná očekávali, ale přes vyjíždějící USB-C.
I zde je nutné dodat, že displeje (upevněné na hlavových opěrkách) jsou vysoce kvalitní a se skvělou viditelností. Pokud však zadní sedadlo rozprostřete do polohy lehátka, nachází se obrazovka už relativně daleko. Posezení na zadním sedadle je pak kapitola sama o sobě, neboť vás i zde obklopí neskutečný komfort. Sedadlo je skvěle tvarované, má perforovanou kůži a samozřejmě nechybí funkce vyhřívání, masáže nebo další specialitky v závislosti na zvolené konfiguraci. Kvalita masáže je pochopitelně na velmi vysoké úrovni. Pokud jste někdy vyzkoušeli masážní sedadla ve vozidlech v cenové relaci zhruba milionu korun, můžete se zde těšit na diametrálně odlišný zážitek. Zajímavostí je pak možnost vibrační odezvy sedadel, která se zapíná do rytmu přehrávané skladby.
V neposlední řadě musím pochválit digitální kokpit, který podporuje hned několik různých „témat“, která mění design ciferníků i zobrazované informace. Specialitkou je 3D efekt, který se opravdu povedl, ale pokud by vás rušil, můžete jej vypnout. Špičkový je i head-up displej s 3D zobrazením navigace. Při jízdě po dálnici vás tak neupozorní na odbočku pouze statická šipka, ale animovaný pohybující se ukazatel, který v reálném čase „odpluje“ přímo na reálné místo sjezdu.
Mobilní aplikace za jedna s hvězdou
Pokud byste chtěli mít dokonalý přehled o voze i na dálku, je k dispozici chytrá aplikace Mercedes Me. Po vytvoření účtu a spárování s vozem získáte přístup k celé řadě funkcí a třeba i možnost obdržet upozornění, pokud vozidlo detekuje náraz. Takto lze rovněž v případě odcizení sledovat údaje o vozidle v reálném čase a předat je servisnímu partnerovi nebo policii. Dále v aplikaci můžete kontrolovat otevření/zavření střešního i bočních oken, vyhledat vůz na mapě, zkontrolovat aktualizace nebo si prohlížet údaje o jízdě.
Velmi jsem si oblíbil možnost přehledu jednotlivých jízd, kdy získáte informace o průměrné spotřebě, ujeté vzdálenosti apod. Teoreticky takto můžete mít pod kontrolou nejen sami sebe, ale dostatečně movití zákazníci také jejich osobního šoféra. Má osobní průměrná spotřeba se přitom ustálila na velmi přijatelných 8,2 litrech na 100 ujetých kilometrů, což není vzhledem k převážně městskému popojíždění vůbec zlé. Průměrná (kombinovaná) spotřeba dle výrobce by pak měla činit 6,5 litrů nafty na 100 kilometrů.
Mobilní aplikaci s přístupem k vozu může mít pochopitelně více osob současně, stačí si jen vytvořit účet Mercedes Me, což je otázkou několika málo minut. Reakce vozu na pokyny zadané skrze aplikaci jsou jedny z nejrychlejších, se kterými jsem se setkal, a ani jednou se mi nestalo, že by příkaz nebyl zpracován. Aplikaci lze tedy pouze chválit.
Manévrujte jako nikdy předtím
Prodloužená verze L s délkou 5 289 mm a rozvorem kol 3 216 mm se může na první pohled jevit jako noční můra všech řidičů, kteří mají s vozem manévrovat (a parkovat) v hustém provozu velkoměst. Zdání však v tomto případě díky technologii natáčení zadních kol klame. Kola se umí natočit až o 10 stupňů, což by mělo být v současnosti nejvíce u komerčně dostupných vozů, díky tomu se zásadně sníží poloměr při otáčení a zkrátka o dost usnadní manévrování. Nemusel jsem tak při parkování nadjíždět tak, jak by bylo potřeba s obdobně dlouhým vozem bez zadních natáčecích kol, a zaparkoval i na místech, kam bych se pravděpodobně jinak nedostal. Na druhou stranu je nutné si na zadní natáčecí kola zvyknout a počítat s tím, že se díky jejich natočení upraví trajektorie vozu. Alternativou je pak pochopitelně možnost nechat vůz zaparkovat za vás. Natáčecí zadní kola navíc údajně pomůžou i ve vyšších rychlostech, kdy zprostředkují větší stabilitu.
Německý výrobce vybavil sedmou generaci „S Class“ nejlepšími technologiemi nejen uvnitř, ale také venku, tudíž nepřekvapí, že je vůz prošpikován různými senzory a kamerami, které zvyšují bezpečí i komfort.
Takto jsem například pravidelně využíval funkci sledování semaforů. Při příjezdu ke křižovatce se semafory vůz aktivuje širokoúhlou kamerku v masce, která „světla“ monitoruje za vás. Zpočátku na mě působila tato funkce spíše úsměvně a považoval jsem ji za maličkost, která má řidiči ještě více ulehčit život, ale je vcelku zbytečná. Postupem času jsem však oceňoval přínos víc a víc. Ne na každé křižovatce se semafory lze totiž zastavit tak, abyste na světla dobře viděli a místo natahování krku nebo zvedání stínítka (které je mimochodem dvojité, takže vás může chránit před slunečními paprsky zepředu i zleva) se zkrátka pohodlně díváte na obrazovku před vámi.
Neméně zajímavé jsou i kamery pro parkování, které zprostředkují pohled z ptačí perspektivy, kdy můžete na obrazovce různě měnit úhly náhledu prohlédnout si doslova vše okolo ve špičkové kvalitě. Mercedes dokonce myslel na takové detaily, že při 360stupňovém prohlížení uvidíte na (animaci) vozu, když pootevřete dveře nebo pootočíte kolo. Technologií, kterými tato výkladní skříň disponuje, je nespočet, z hlediska bezpečnosti mě však zaujala také schopnost vozidla se při bočním nárazu nadzvednou a naklonit tak, aby byla posádka co nejvíce v bezpečí.
Levný není, ale stojí za to
Obsáhlá výbava a samotný fakt, že se jedná o „S Class“ implikuje odpovídající cenu, která startuje na 2 957 240 Kč. Pokud si navíc v konfigurátoru na stránkách mercedes-benz.cz navolíte další luxusní doplňky, může se hravě vyšplhat i ke čtyřem milionům Kč.
Po několikadenním používání mohu tento vůz označit za etalon komfortu s kultivovaným jízdním projevem, ale hlavně špičkovou technologickou výbavou, která myslí jak na bezpečnost, tak na zábavu a pohodlí celé posádky.
Foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz