Spolu s rozrůstáním měst a navyšováním počtu jejich obyvatel stoupají také nároky na mobilitu. To představuje pro obce a okresy velkou výzvu k ekologizaci městské hromadné dopravy. My jsme měli exkluzivní možnost se svézt testovaným elektrobusem na jedné kladenské lince. Řídil ho odborník na nákladní a městskou dopravu – šéfredaktor webu transport-logistika.cz, Michal Štengl.
Elektrický autobus Mercedes eCitaro na běžné lince v Kladně
Elektrobus Mercedes-Benz eCitaro je 12 metrů dlouhý, má dvoje nástupní dveře a poskytne sezení 29 lidem. Motory o výkonu 125 kW najdeme netradičně v nábojích zadních kol, což dává celkový výkon 250 kW. Na výběr je několik variací typů a kapacity baterií o celkové kapacitě 292 až 441 kWh. Nabíjet baterie můžete pomocí konektoru CCS mezi nástupními dveřmi autobusu s nabíjecím výkonem až 150 kW nebo pantografem na střeše autobusu s nabíjecím výkonem až 300 kW.
Rozhovor s řidičem MHD a zároveň šéfredaktorem webu transport-logistika.cz, Michalem Štenglem
Jak se v tomto elektrobusu jezdí?
Jako s Mercedesem. eCitaro má neuvěřitelné komfortní podvozek, skoro jako zájezdový autobus. Na všech nerovnostech se krásně pohupuje, od podvozku nejdou žádné tupé rány. Z autobusu je také perfektně vidět, což je ve městě hodně důležité. Pro mě jako pro řidiče vidím největší výhodu elektropohonu v tom to, jak se s ním dobře dobrzďuje do zastávek. Klasickou brzdu používám prakticky až pro finální zastavení. Do té doby si vše řídím úrovní rekuperace, která má k dispozici pět stupňů. Celkově se s eCitarem jezdí opravu mimořádně příjemně.
Těch pět rekuperací se dá k něčemu přirovnat?
Ano, je to obdoba klasického retardéru. Na rozdíl od něj ale nabíhá účinek okamžitě a je velmi dobře odstupňovaný. Navíc je brzdný účinek velmi plynulý bez jakéhokoliv škubání, vše je krásně plynulé.
Teď k samotné jízdě. Linka, kterou jezdíte, má zhruba 6 km. Jak se vypadá dojezd na této trase?
Tento autobus na kladenské lince 610 najede za den zhruba 80 km. Když jsem vyjížděl z garáže, tak byl z 98 % dobitý a palubní počítač ukazoval dojezd 148 km. Teď dvě jízdy před koncem směny mám dojezd ještě 61 km. Za teplejšího počasí dojezd stoupne i ke 170 km.
Jak tedy vypadá reálná spotřeba elektrické energie během dne?
Venku je dnes opravdu zima, což bateriím a dojezdu moc nesvědčí. Ráno byly 2 °C, takže autobus stále vytápím. Dojezd ale není tak strašný, jelikož mám ve městě možnost dost rekuperovat, nebo naopak plachtit, kdy jedu jakoby „na volnoběh“. Najedu třeba 6 km a ubyde 8 km z dojezdu. Večer zbude takových 50 km, takže na tuto linku naprosto dostačující.
Kde v autobuse najdeme baterie?
Část baterií je umístěná vždy v zádi v prostoru, kde je normálně motor. Zbylé baterie jsou na střeše. To záleží na dopravci, jak velké baterie si objedná. Může to být 6 až 12 bateriových svazků. Mercedes do tohoto autobusu nabízí tři verze baterií. Klasické Li-ion typu NMC mohou mít maximální kapacitu 292 kWh, nebo 396 kWh. Třetí variantu představují tzv. Solid state battery s pevným elektrolytem, které mají ještě větší energetickou hustotu a kapacitu až 441 kWh. Jsou ale dražší než klasické Li-ion a nedají se dobíjet pomocí rychlodobíjení s výkonem až 300 kW pomocí pantografu, který měl i tento autobus. Ten je ale za příplatek, běžně mají eCitara jen klasické dobíjení přes CCS.
Má autobus nějaké nedostatky?
Asi bych uvítal lehčí posilovač řízení, ten mi přijde na můj vkus trochu tuhý. Ale je to i o zvyku. Přeci jenom jsem v autobusu strávil jenom jednu směnu.
Co na autobus říkají cestující?
Co mám zatím zpětné reakce od cestujících, tak je to pro ně hodně příjemné. Jsou překvapeni, jak je to komfortní a líbí se jim i interiér. Všichni se také shodli na tom, že je pro ně zvláštní ticho provozu, že neslyší klasický motor.
Děkujeme za rozhovor.