😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Téměř polovina nových autobusů v EU je bezemisních

2
Téměř polovina nových autobusů v EU je bezemisních
Fotografie: Solaris
  • Premiantem v přechodu je Nizozemsko a Finsko
  • Česko se řadí na chvost elektrifikace MHD v EU

Podle nejnovější analýzy organizace Transport & Environment (T&E) prochází evropský trh městských autobusů významnou proměnou. V roce 2024 tvořily bezemisní autobusy, tedy 100% elektrické nebo vodíkové, téměř polovinu všech nově registrovaných vozidel v této kategorii. Konkrétně se jednalo o 49 % nových registrací, přičemž dominantní roli sehrály elektrické autobusy s 46% podílem. Vodíkové autobusy měly 3% zastoupení a hybridy dosáhly 16 %.

Rychlý růst tohoto trendu naznačuje, že pokud bude pokračovat stejným tempem, do roku 2027 by mohly být všechny nově prodávané městské autobusy v EU bezemisní. Zatímco některé země v přechodu na čistou městskou dopravu vynikají, jiné zaostávají. Nizozemsko a Finsko dosáhly v roce 2024 stoprocentního podílu elektrických autobusů, zatímco Česko vykazuje výrazně nižší tempo s 16% podílem nových elektrických autobusů, jelikož 74 % objemu tvoří u nás naftové autobusy a jen 10 % autobusy jezdící na CNG. Důvodem pomalejšího přechodu ve Francii a Německu může být velikost těchto trhů, které vyžadují delší čas na přechod.

Registrace autobusů v EU 2024

Na opačném konci spektra se nacházejí země jako Litva (5 % bezemisních autobusů), Maďarsko (4 %) a Slovensko, kde nebyl v roce 2024 registrován žádný čistý autobus. Opačný extrém představuje Estonsko, které se meziročně vyhouplo z 0 % na 84 % nových registrací elektrických autobusů, což jasně ukazuje, jak zásadní mohou být politická a energetická rozhodnutí pro rozvoj elektromobility. Vývoj naznačuje, že podpora elektromobility v městské dopravě bude i nadále klíčovým tématem pro evropské vlády. Další roky ukáží, zda se podaří naplnit ambiciózní předpoklady o kompletně bezemisním trhu městských autobusů v roce 2027.

Diskuze ke článku
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Svým způsobem je to zkreslené tím, že berete přechod nafta - bateriový elektrobus. Ale nezapomeňte, že ČR je jednou z největších trolebusových zemí. Ve větších městech vlastně elektrifikace probíhá dávno. I Praha půjde v tomto směru více parciálními trolejbusy než elektrobusy, což je při intenzivní frekvenci spojení efektivnější řešení. Zrovna v tomto máme, řekl bych, tím pádem spíš i náskok.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze