😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Vodíkové autobusy v Kanadě byl drahý propadák bez výsledků

2
Vodíkové autobusy v Kanadě byl drahý propadák bez výsledků
Fotografie: ÚJV
  • Města jako Whistler, Edmonton či Winnipeg od projektů vodíkových autobusů ustupují
  • Výsledky experimentů jasně ukazují, že vodíkové autobusy jsou neekonomické

Kanadská organizace CUTRIC, propagující vodíkové autobusy, tvrdí, že tento typ dopravy je úspěšný a ekonomicky výhodný. Skutečnost je však podle informací webu cleantechnica.com zcela jiná. Města jako Whistler, Edmonton či Winnipeg od projektů vodíkových autobusů ustupují, protože jsou příliš nákladné a nepřináší očekávané environmentální přínosy. Například

Zkušenosti z měst nejsou optimistické

Whistler během olympijských her v roce 2010 nasadil 20 vodíkových autobusů, což se ukázalo jako ekonomické fiasko. Údržba autobusů byla o 68 % dražší než u dieselových alternativ a provozní náklady na palivo se vyšplhaly na 55 dolarů za kilogram vodíku. Navíc, zimní období znamenalo až 30% ztrátu dojezdu, což z vodíkových autobusů činilo nespolehlivé dopravní prostředky. Po čtyřech letech byly autobusy vyřazeny a nahrazeny dieselovými. Edmonton a Winnipeg rovněž experimentovaly s vodíkovými autobusy, ale výsledky byly zklamáním. V Edmontonu byly dva autobusy nasazeny pouze na omezené trasy a plánovaná vodíková čerpací stanice byla zrušena. Winnipeg zase zrušil plán na pořízení elektrolyzéru a objednávku vodíkových autobusů, protože náklady na výrobu vodíku byly příliš vysoké a ekologický přínos sporný.

Ekonomické a ekologické selhání

Hlavním problémem vodíkových autobusů jsou astronomické náklady na provoz a údržbu. Zatímco dieselový autobus má denní náklady na palivo kolem 140 kanadských dolarů (cca 2 400 Kč), vodíkový autobus ve Whistleru stál přibližně 1 200 kanadských dolarů (cca 20 200 Kč) denně. Navíc, úniky vodíku během přepravy a skladování výrazně zvyšují emise skleníkových plynů, což zpochybňuje ekologické přínosy této technologie.

Budoucnost v městské dopravě patří elektřině

Výsledky kanadských experimentů jasně ukazují, že vodíkové autobusy jsou neekonomické a ekologicky méně výhodné než bateriové elektrické autobusy. Města po celé Kanadě se proto vrací k dieselovým alternativám nebo investují do elektromobilů, které jsou provozně levnější a spolehlivější. V kontextu těchto zkušeností se zdá, že vodíkové autobusy mají v hromadné dopravě velmi omezenou budoucnost.