Tesla má v Kanadě problém, řeší ho přes půl světa

2
Tesla má v Kanadě problém, řeší ho přes půl světa
Fotografie: Tesla Motors
  • Automobilka Tesla musela kvůli Trumpově celní válce prudce zvýšit ceny v Kanadě
  • Následně se jí tam prakticky zastavily prodeje
  • Pomoci má velmi netradiční opatření

Kanada je jednou ze zemí, kde Donald Trump se svou politikou celní války proti celému světu tvrdě narazil. Severní soused ze stejného kontinentu totiž ihned zavedl reciproční opatření a 9. dubna zavedl 25% sazbu na osobní a lehká užitková auta, pocházející ze Spojených států. Dotčené americké značky byly nuceny den ze dne výrazně zdražit, což samozřejmě nepomohlo jejich prodejům. A týká se to i Tesly, která má podle Electreku v Kanadě 35 autosalonů a dosud tam dělala dobré obchody. Jenže to se nyní změnilo; Elon Musk, který byl donedávna s Trumpem jedna ruka, podporoval jeho politiku a veřejně prohlašoval, že Kanada není skutečná země, nyní musí čelit nepříjemnému faktu, že díky celní bariéře i antipatiím vůči své osobě Kanaďané de facto přestali Tesly kupovat.

Není divu, nejoblíbenější Model Y totiž zdražil přes noc z 65 tisíc kanadských dolarů na 84 tisíc CAD, tedy po přepočtu o více než 350 tisíc korun. Prodejní statistiky se propadly téměř k čisté nule a Tesla by mohla Kanadu víceméně vymazat ze své prodejní mapy. Jenže to zatím neudělá a aktuálně se pokouší zachránit situaci nezvyklým způsobem. Ceník Tesly se totiž už podruhé v nedlouhém čase prudce změnil, tentokrát opět směrem dolů. Model Y totiž najednou znovu začíná na částce 65 000 CAD a nabídka se zúžila na jedinou verzi – Long Range AWD.

Neznamená to, že celní válka skončila, naopak Trump, který na zavedení recipročních cel od protistrany obvykle reaguje její další eskalací, nezklamal ani v tomto případě a údajně se chystá od 1. srpna Kanadě celní bariéru dále zvyšovat, tentokrát na 35 %. A Tesla se k vysvětlování má podobně, jako obvykle, tzn. nijak. Ovšem některé indicie svědčí o tom, že Musk našel alternativní řešení, a sice dovoz z Evropy, který je vůči Kanadě bezcelní. Modely Y, mířící na kanadský trh, tedy budou pravděpodobně pocházet z Gigafactory Berlin, čemuž by nasvědčovaly i anoncované dodací lhůty; aktuálně Tesla slibuje dodání v září až v říjnu. V tomto konkrétním případě tedy americká cla dosáhla přesného opaku, než měla.

Neočekává se, že by toto opatření vrátilo prodejní statistiky v Kanadě na původní čísla, ostatně s ořezanou nabídkou by to šlo těžko, ovšem mohlo by to zachránit samotnou přítomnost značky v zemi a tím i pokračující elektromobilizaci. Tesla totiž v Kanadě, podobně jako v USA, držela dominantní postavení a posouvala zemi k lokálně bezemisní mobilitě, která už počátkem letošního roku utrpěla ránu v podobě ukončených dotací na nákup elektrických automobilů.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Ach jo, po staletí stejné téma, jak CLO dělá méně efektivní ekonomiku a chudší lidi na celém světě. A jistě, určtiě teď bude svět s novými CLY bezpečnější a spravedlivější.
Jaroslav Reznik
Jaroslav Reznik
Tesla již dřív do Kanady vozila auta z Číny. Ale to skončilo, když Kanada zavedla stoprocentní cla na import aut z Číny.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze