Kanada je jednou ze zemí, kde Donald Trump se svou politikou celní války proti celému světu tvrdě narazil. Severní soused ze stejného kontinentu totiž ihned zavedl reciproční opatření a 9. dubna zavedl 25% sazbu na osobní a lehká užitková auta, pocházející ze Spojených států. Dotčené americké značky byly nuceny den ze dne výrazně zdražit, což samozřejmě nepomohlo jejich prodejům. A týká se to i Tesly, která má podle Electreku v Kanadě 35 autosalonů a dosud tam dělala dobré obchody. Jenže to se nyní změnilo; Elon Musk, který byl donedávna s Trumpem jedna ruka, podporoval jeho politiku a veřejně prohlašoval, že Kanada není skutečná země, nyní musí čelit nepříjemnému faktu, že díky celní bariéře i antipatiím vůči své osobě Kanaďané de facto přestali Tesly kupovat.
Není divu, nejoblíbenější Model Y totiž zdražil přes noc z 65 tisíc kanadských dolarů na 84 tisíc CAD, tedy po přepočtu o více než 350 tisíc korun. Prodejní statistiky se propadly téměř k čisté nule a Tesla by mohla Kanadu víceméně vymazat ze své prodejní mapy. Jenže to zatím neudělá a aktuálně se pokouší zachránit situaci nezvyklým způsobem. Ceník Tesly se totiž už podruhé v nedlouhém čase prudce změnil, tentokrát opět směrem dolů. Model Y totiž najednou znovu začíná na částce 65 000 CAD a nabídka se zúžila na jedinou verzi – Long Range AWD.
Neznamená to, že celní válka skončila, naopak Trump, který na zavedení recipročních cel od protistrany obvykle reaguje její další eskalací, nezklamal ani v tomto případě a údajně se chystá od 1. srpna Kanadě celní bariéru dále zvyšovat, tentokrát na 35 %. A Tesla se k vysvětlování má podobně, jako obvykle, tzn. nijak. Ovšem některé indicie svědčí o tom, že Musk našel alternativní řešení, a sice dovoz z Evropy, který je vůči Kanadě bezcelní. Modely Y, mířící na kanadský trh, tedy budou pravděpodobně pocházet z Gigafactory Berlin, čemuž by nasvědčovaly i anoncované dodací lhůty; aktuálně Tesla slibuje dodání v září až v říjnu. V tomto konkrétním případě tedy americká cla dosáhla přesného opaku, než měla.
Neočekává se, že by toto opatření vrátilo prodejní statistiky v Kanadě na původní čísla, ostatně s ořezanou nabídkou by to šlo těžko, ovšem mohlo by to zachránit samotnou přítomnost značky v zemi a tím i pokračující elektromobilizaci. Tesla totiž v Kanadě, podobně jako v USA, držela dominantní postavení a posouvala zemi k lokálně bezemisní mobilitě, která už počátkem letošního roku utrpěla ránu v podobě ukončených dotací na nákup elektrických automobilů.
