Elektromobilní trh v České republice zažívá zajímavý zvrat. Tesla Model Y, která byla roky nepřekonatelnou jedničkou, nyní čelí silné konkurenci domácí Škody Enyaq. Jak si vedou tyto dva rivalové v přímém souboji? Ten jsme zaměřili hlavně na spotřebu a dojezd, protože modernizovaná Tesla Model Y (tzv. Juniper) dostala efektivnější pohon, podobně jako Enyaq přibližně rok před faceliftem.
Změna na českém elektromobilovém trhu
Dlouhá léta byla Tesla Model Y jasnou volbou číslo jedna mezi českými kupci elektromobilů. Letošní rok však přinesl překvapivou změnu – Škoda Enyaq se začala prodávat lépe než americký rival, přestože stále není celkově nejprodávanějším elektromobilem v Česku. Tím je další zástupce domácí značky, menší Škoda Elroq.
Škoda Enyaq vs. Tesla Model Y – Souboj českého favorita s americkým šampionem
Technické parametry: Tesla větší a výkonnější
Do testu jsme vzali verze s pohonem všech kol, přičemž v obou případech jde o základní motorizace s pohonem 4×4. Zatímco Enyaq nabízí ještě výkonnější RS, Tesla má v nabídce Performance. Faktem je, že výkonově je na tom Model Y Long Range lépe než Enyaq RS, takže by teoreticky mohl ve srovnání být i Enyaq RS, ale porovnáváme základní „čtyřkolky“. Výkon ovšem není to jediné, v čem má Tesla navrch. Reálně jde cca o půl třídy větší auto, jak můžete vidět na rozměrech v tabulce níže.
| Parametr | Škoda Enyaq Coupé 85X | Tesla Model Y Long Range |
|---|---|---|
| Základní cena | 1 250 000 Kč | 1 299 000 Kč |
| Délka | 4 658 mm | 4 792 mm |
| Rozvor | 2 766 mm | 2 890 mm |
| Hmotnost | 2 234 kg | 1 992 kg |
| Výkon | 210 kW | 324 kW |
| Zrychlení 0-100 km/h | 6,7 s | 4,3 s |
| Max. rychlost | 180 km/h | 201 km/h |
| Kapacita baterie | 77 kWh | 75 kWh |
| Dojezd WLTP | 552 km | 568 km |
| Zavazadlový prostor | 570 l | 854 l + 115 l frunk |
| Nabíjecí výkon | 175 kW | 250 kW (Supercharger) |
Jízdní vlastnosti: rozdílné filosofie
Po modernizaci se výrazně zlepšil komfort podvozku Tesly, který byl dříve tvrdší. Pozitivně hodnocené je vrácení páčky blinkrů, jejíž absence u Modelu 3 Highland nebyla dobrým krokem. Minimalistický interiér s centrálním displejem není pro každého – chybí například základní údaje v zorném poli (zejména o rychlosti), což by vyřešil head-up displej, který ovšem také není k dispozici.











Technické parametry Tesla Model Y facelift (2025) Premium Long Range AWD
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 792 × 1 982 × 1 624 mm, 1 992 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 324 kW, 441 koní |
| Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 568 km |
| Cena od | 1 299 900 Kč |
Jednopédálové ovládání je typické pro vozy Tesla, ale bez pádel pod volantem je méně flexibilní než u konkurence. Pro přístup k vozu slouží NFC karta místo klasického klíče, což je sice výhoda, ale čtečka je pouze na sloupku u řidiče, což může být v některých situacích nepraktické. Faktem ale je, že většina majitelů bude využívat spíše digitální klíč v telefonu, takže to vadit nebude.
Škoda nabízí tradičnější přístup s konvenčním interiérem a ovládáním. Podvozek je příjemně vyvážený mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Pádla pod volantem pro regulaci rekuperace jsou pak k dispozici pouze u verzí s adaptivním podvozkem, což námi testovaná verze byla.









Technické parametry Škoda Enyaq facelift (2025) 85x
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 658 × 1 879 × 1 620 mm, 2 230 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 679 Nm |
| Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 544 km |
| Cena od | 1 190 000 Kč |
Celkově působí Enyaq známěji a přístupněji pro řidiče zvyklé na tradiční automobily.
Test spotřeby: Tesla vyhrává ve všech disciplínách
Testování probíhalo na kombinovaném 60km okruhu (třetina dálnice, třetina město, třetina okresky) a následně na dálničním úseku. Pro objektivitu jsme se v půlce každé trasy vystřídali, abychom eliminovali vliv řidiče.
Výsledky spotřeby:
| Typ jízdy | Škoda Enyaq | Tesla Model Y |
|---|---|---|
| Kombinovaná spotřeba | 15,9 kWh/100km | 14,2 kWh/100km |
| Dálniční spotřeba | 18,6 kWh/100km | 16,8 kWh/100km |
| Celková reálná spotřeba | 19,44 kWh/100km | 18,56 kWh/100km |
| Zbývající kapacita po 150 km | 46 % | 45 % |
Tesla vyhrála ve všech kategoriích s rozdílem přibližně 1 až 2 kWh/100km. Zajímavé je, že z menší baterie (75 vs 77 kWh využitelné kapacity) spotřebovala dokonce o procento méně energie, což potvrzuje její vyšší efektivitu.
Nabíjení: Překvapivé vítězství Enyaqu
Obě auta jsme před testem nabili na 80 %, abychom pak nabitím na stejnou hodnotu mohli změřit i reálnou spotřebu podle nabíjení. Říkali jsme si ale, že bude zajímavé i to, jak rychle se u obou vozů nabije energie, kterou jsme během testu spotřebovali. Sice oba vozy mají maximum nabíjecího výkonu mnohem výše (Tesla dokonce 250 kW, ovšem jen na Superchargeru), ale nabíjení na 150kW stanici je také zajímavé, protože jde o jakýsi standard v ČR. Není u nás mnoho nabíjecích stanic s vyšším výkonem. A samozřejmě je potřeba dodat, že jsme nabíjeli v horní polovině SoC. I tak bylo zajímavé, že se Enyaq nabíjel rychleji než Tesla.
| Parametr | Škoda Enyaq | Tesla Model Y |
|---|---|---|
| Průměrný nabíjecí výkon | 101,85 kW | 79 kW |
| Čas nabíjení do 80% | 17 min a 15 s | 21 min a 13 s |
| Nabité množství | 29,2 kWh | 27,8 kWh |
Prostornost: Tesla dominuje celkově
- Tesla: Více místa nad hlavou, méně před koleny vzadu, více prostoru pod předními sedačkami
- Enyaq: Více místa před koleny vzadu, méně nad hlavou, horší možnost zasunout nohy pod sedačky




Zavazadlový prostor
Tesla jasně vítězí s 854 litry + 115l „frunkem“ oproti 570 litrům u Enyaqu. Od pohledu je kufr v Tesle větší a navíc přední kufr má opravdu velký objem, takže se tam vejdou nejen nabíjecí kabely s bezpečnostní výbavou, ale i menší kufr nebo několik menších batohů.
Závěr: Tesla jako celkový vítěz s výhradami
Tesla Model Y vyhrává v klíčových parametrech:
- nižší spotřeba a delší dojezd
- větší zavazadlový prostor včetně „frunku“
- vyšší výkon a lepší dynamika
- lepší poměr cena/výkon při vyšší ceně
Škoda Enyaq boduje:
- rychlejším nabíjením na standardních stanicích
- tradičnějším a přístupnějším ovládání
- lepším prostorem pro nohy vzadu
- nižší cenou
Komu co doporučit?
Tesla Model Y je lepší volbou pro ty, kdo:
- hledají maximální efektivitu a dojezd
- potřebují velký zavazadlový prostor
- oceňují vysoký výkon
- nevadí jim minimalistický přístup
Škoda Enyaq bude vyhovovat řidičům, kteří:
- preferují tradiční ovládání
- chtějí známou a osvědčenou značku
- nepotřebují extrémní výkon
- hledají přístupnější cenu
Zajímavou otázkou zůstává, proč se přes technickou převahu Tesla prodává v Česku hůře než Enyaq. Odpověď pravděpodobně leží v kombinaci preferencí českých zákazníků pro domácí značku, tradičnější pojetí automobilu a možná i v současné politické situaci. Rádi si v komentářích přečteme vaše názory. Které auto z této dvojice byste si vybrali vy?
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Stejně jako že Enyaq se dá koupit daleko levněji a pořád ujede stejně nebo že i na tento kus dostanete docela dobrou slevu. Navíc je to náš český, evropský výrobek. Takže minimálně v EU není co řešit.
Kdybych chtěl být hnidopich, napíšu, že Tesla 0-100% používá cca 75kWh, kdežto Enyaq na 0-100% používá cca 74kWh..ale nebudu, protože i to je jen drobnost.
Já jsem rád, že se povedlo Škodovce udělat auto, kterému se daří a to po všech prvotních nezdarech, kdy lidi házeli celou MEB platformu do pytle a předpovídalo se, jak si Tesla a Číňani podmaní Evropu. :)
Jinak mi přijde super, že za sotva dekádu se Škoda dostala k Tesle tak blízko, že už je výběr spíš otázkou individuálních preferencí.