Škoda Enyaq vs. Tesla Model Y
test

Škoda Enyaq vs. Tesla Model Y

Srovnávací test spotřeby a dojezdu
58

Tesla Model Y byla dlouho nejprodávanějším elektromobilem v Česku a Škoda Enyaq až za ní. V posledních měsících se ale karta obrátila a vede Enyaq. Jelikož oba modely prošly modernizací, rozhodli jsme se je postavit proti sobě ve srovnávacím testu zaměřeném hlavně na spotřebu a dojezd.

Elektromobilní trh v České republice zažívá zajímavý zvrat. Tesla Model Y, která byla roky nepřekonatelnou jedničkou, nyní čelí silné konkurenci domácí Škody Enyaq. Jak si vedou tyto dva rivalové v přímém souboji? Ten jsme zaměřili hlavně na spotřebu a dojezd, protože modernizovaná Tesla Model Y (tzv. Juniper) dostala efektivnější pohon, podobně jako Enyaq přibližně rok před faceliftem.

Změna na českém elektromobilovém trhu

Dlouhá léta byla Tesla Model Y jasnou volbou číslo jedna mezi českými kupci elektromobilů. Letošní rok však přinesl překvapivou změnu – Škoda Enyaq se začala prodávat lépe než americký rival, přestože stále není celkově nejprodávanějším elektromobilem v Česku. Tím je další zástupce domácí značky, menší Škoda Elroq.

Škoda Enyaq vs. Tesla Model Y – Souboj českého favorita s americkým šampionem

Technické parametry: Tesla větší a výkonnější

Do testu jsme vzali verze s pohonem všech kol, přičemž v obou případech jde o základní motorizace s pohonem 4×4. Zatímco Enyaq nabízí ještě výkonnější RS, Tesla má v nabídce Performance. Faktem je, že výkonově je na tom Model Y Long Range lépe než Enyaq RS, takže by teoreticky mohl ve srovnání být i Enyaq RS, ale porovnáváme základní „čtyřkolky“. Výkon ovšem není to jediné, v čem má Tesla navrch. Reálně jde cca o půl třídy větší auto, jak můžete vidět na rozměrech v tabulce níže.

Parametr Škoda Enyaq Coupé 85X Tesla Model Y Long Range
Základní cena 1 250 000 Kč 1 299 000 Kč
Délka 4 658 mm 4 792 mm
Rozvor 2 766 mm 2 890 mm
Hmotnost 2 234 kg 1 992 kg
Výkon 210 kW 324 kW
Zrychlení 0-100 km/h 6,7 s 4,3 s
Max. rychlost 180 km/h 201 km/h
Kapacita baterie 77 kWh 75 kWh
Dojezd WLTP 552 km 568 km
Zavazadlový prostor 570 l 854 l + 115 l frunk
Nabíjecí výkon 175 kW 250 kW (Supercharger)

Jízdní vlastnosti: rozdílné filosofie

Po modernizaci se výrazně zlepšil komfort podvozku Tesly, který byl dříve tvrdší. Pozitivně hodnocené je vrácení páčky blinkrů, jejíž absence u Modelu 3 Highland nebyla dobrým krokem. Minimalistický interiér s centrálním displejem není pro každého – chybí například základní údaje v zorném poli (zejména o rychlosti), což by vyřešil head-up displej, který ovšem také není k dispozici.

Technické parametry Tesla Model Y facelift (2025) Premium Long Range AWD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 792 × 1 982 × 1 624 mm, 1 992 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon324 kW, 441 koní
Baterie78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 568 km
Cena od1 299 900 Kč

Jednopédálové ovládání je typické pro vozy Tesla, ale bez pádel pod volantem je méně flexibilní než u konkurence. Pro přístup k vozu slouží NFC karta místo klasického klíče, což je sice výhoda, ale čtečka je pouze na sloupku u řidiče, což může být v některých situacích nepraktické. Faktem ale je, že většina majitelů bude využívat spíše digitální klíč v telefonu, takže to vadit nebude.

Škoda nabízí tradičnější přístup s konvenčním interiérem a ovládáním. Podvozek je příjemně vyvážený mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Pádla pod volantem pro regulaci rekuperace jsou pak k dispozici pouze u verzí s adaptivním podvozkem, což námi testovaná verze byla.

Technické parametry Škoda Enyaq facelift (2025) 85x

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 658 × 1 879 × 1 620 mm, 2 230 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 679 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 544 km
Cena od1 190 000 Kč

Celkově působí Enyaq známěji a přístupněji pro řidiče zvyklé na tradiční automobily.

Test spotřeby: Tesla vyhrává ve všech disciplínách

Testování probíhalo na kombinovaném 60km okruhu (třetina dálnice, třetina město, třetina okresky) a následně na dálničním úseku. Pro objektivitu jsme se v půlce každé trasy vystřídali, abychom eliminovali vliv řidiče.

Výsledky spotřeby:

Typ jízdy Škoda Enyaq Tesla Model Y
Kombinovaná spotřeba 15,9 kWh/100km 14,2 kWh/100km
Dálniční spotřeba 18,6 kWh/100km 16,8 kWh/100km
Celková reálná spotřeba 19,44 kWh/100km 18,56 kWh/100km
Zbývající kapacita po 150 km 46 % 45 %

Tesla vyhrála ve všech kategoriích s rozdílem přibližně 1 až 2 kWh/100km. Zajímavé je, že z menší baterie (75 vs 77 kWh využitelné kapacity) spotřebovala dokonce o procento méně energie, což potvrzuje její vyšší efektivitu.

Nabíjení: Překvapivé vítězství Enyaqu

Obě auta jsme před testem nabili na 80 %, abychom pak nabitím na stejnou hodnotu mohli změřit i reálnou spotřebu podle nabíjení. Říkali jsme si ale, že bude zajímavé i to, jak rychle se u obou vozů nabije energie, kterou jsme během testu spotřebovali. Sice oba vozy mají maximum nabíjecího výkonu mnohem výše (Tesla dokonce 250 kW, ovšem jen na Superchargeru), ale nabíjení na 150kW stanici je také zajímavé, protože jde o jakýsi standard v ČR. Není u nás mnoho nabíjecích stanic s vyšším výkonem. A samozřejmě je potřeba dodat, že jsme nabíjeli v horní polovině SoC. I tak bylo zajímavé, že se Enyaq nabíjel rychleji než Tesla.

Parametr Škoda Enyaq Tesla Model Y
Průměrný nabíjecí výkon 101,85 kW 79 kW
Čas nabíjení do 80% 17 min a 15 s 21 min a 13 s
Nabité množství 29,2 kWh 27,8 kWh

Prostornost: Tesla dominuje celkově

  • Tesla: Více místa nad hlavou, méně před koleny vzadu, více prostoru pod předními sedačkami
  • Enyaq: Více místa před koleny vzadu, méně nad hlavou, horší možnost zasunout nohy pod sedačky

Zavazadlový prostor

Tesla jasně vítězí s 854 litry + 115l „frunkem“ oproti 570 litrům u Enyaqu. Od pohledu je kufr v Tesle větší a navíc přední kufr má opravdu velký objem, takže se tam vejdou nejen nabíjecí kabely s bezpečnostní výbavou, ale i menší kufr nebo několik menších batohů.

Závěr: Tesla jako celkový vítěz s výhradami

Tesla Model Y vyhrává v klíčových parametrech:

  • nižší spotřeba a delší dojezd
  • větší zavazadlový prostor včetně „frunku“
  • vyšší výkon a lepší dynamika
  • lepší poměr cena/výkon při vyšší ceně

Škoda Enyaq boduje:

  • rychlejším nabíjením na standardních stanicích
  • tradičnějším a přístupnějším ovládání
  • lepším prostorem pro nohy vzadu
  • nižší cenou

Komu co doporučit?

Tesla Model Y je lepší volbou pro ty, kdo:

  • hledají maximální efektivitu a dojezd
  • potřebují velký zavazadlový prostor
  • oceňují vysoký výkon
  • nevadí jim minimalistický přístup

Škoda Enyaq bude vyhovovat řidičům, kteří:

  • preferují tradiční ovládání
  • chtějí známou a osvědčenou značku
  • nepotřebují extrémní výkon
  • hledají přístupnější cenu

Zajímavou otázkou zůstává, proč se přes technickou převahu Tesla prodává v Česku hůře než Enyaq. Odpověď pravděpodobně leží v kombinaci preferencí českých zákazníků pro domácí značku, tradičnější pojetí automobilu a možná i v současné politické situaci. Rádi si v komentářích přečteme vaše názory. Které auto z této dvojice byste si vybrali vy?

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Ano výsledek potvrzuje to, co jsem si myslel - možná jste zapomněli zmínit velikost kol, ale rozdíl 1,5kWh na dobíjení za 150km je tak zanedbatelný, že to mohlo udělat momentální rozpoložení tepelného čerpadla, pneumatiky, prostě cokoli a příště test dopadne zase naopak.

Stejně jako že Enyaq se dá koupit daleko levněji a pořád ujede stejně nebo že i na tento kus dostanete docela dobrou slevu. Navíc je to náš český, evropský výrobek. Takže minimálně v EU není co řešit.

Kdybych chtěl být hnidopich, napíšu, že Tesla 0-100% používá cca 75kWh, kdežto Enyaq na 0-100% používá cca 74kWh..ale nebudu, protože i to je jen drobnost.
Jiří Schindler
Jiří Schindler
Borci, ne že se tady zase pohádáte, jak je lepší Enyaq nebo Tesla a ušetřete nás fanatických řečí. Každý ať si vybere, co mu sedí víc!

Já jsem rád, že se povedlo Škodovce udělat auto, kterému se daří a to po všech prvotních nezdarech, kdy lidi házeli celou MEB platformu do pytle a předpovídalo se, jak si Tesla a Číňani podmaní Evropu. :)
Kazimír Kovář
Kazimír Kovář
Je úsměvné jak auto novinář žije život v bublině nových aut a mezi věcmi které by mohli českého motoristu zajímat nezmíní dostupnost servisní sítě.
Jinak mi přijde super, že za sotva dekádu se Škoda dostala k Tesle tak blízko, že už je výběr spíš otázkou individuálních preferencí.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jsem zklamán. Čekal jsem válku Teslistu a Enyaqlistu a ono nic. Já jsem s Enyaqem plně spokojen. Jediné mínus je absence frunku a V2L. Info skoro nepoužívám. Jen jízdní režim a servisní polohu stěračů + dobře fungující navigace. Odhad dojezdu je velmi přesný, kvituju HUD, akorát fyzických tlačítek, sedadla servisní síť, aktualizace on-line fungují. U brzd je pravda, že ve vyšších rychlostech při akutním brzdění je váha a bubny znát. Teslu zcela uznávám a má velké plus za rozvoj EV a dotlacila konkurenci k zlepšení aut a snížení cen. Ale jako auto se mě nelíbí a nemám rád koženku, absenci kapličky či HUD atd. Ani jedno z těchto aut není bez chyby, ale ani jedno není špatné.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze