Tesla oficiálně představila dosud chybějící, vrcholný model letos zmodernizovaného crossoveru střední třídy Model Y. Nová Tesla Model Y Performance se vyrábí v Gigafactory Berlin, takže evropští zákazníci se k ní dostanou dříve, než v jiných regionech, protože dodávky začnou už v září. Čeští zájemci mohou už objednávat, základní cena byla stanovena na 1 524 900 Kč, včetně poplatku za doručení a dokumentaci tedy celkem 1 550 400 Kč. Doobjednat lze dále interiér v kombinace bílé a černé místo standardního plně černého za 32 000 Kč, sadu 21" zimních kol za 99 700 Kč, tažné zařízení na 1,6 tuny za 36 000 Kč, Autopilot za 100 000 Kč či Schopnost plně autonomního řízení za 200 000 Kč. Po objednání je vyžadována nevratná záloha 6 000 Kč.













Za tyto peníze dostanete detailně vylepšené auto nejen proti civilnějším verzím Modelu Y, ale i proti předchozímu Modelu Y Performance. O míře optimalizací nejlépe svědčí, že ačkoliv je novinka se svými 466 k o plných 68 koní slabší, než předmodernizační Model Y Performance, přesto si polepšila ve sprintu 0–100 km/h z dřívějších 3,8 na 3,5 s. Citelně se rovněž zlepšila normovaná spotřeba ze 17,1 na 16,2 kWh/100 km. Dojezd podle WLTP si polepšil z 514 na 580 km, Tesla však tradičně neudává kapacitu trakční baterie, takže v tuto chvíli máme jen poněkud mlhavou informaci, že automobilka zvýšila její energetickou hustotu. Měla by ale poskytovat větší výkon a lépe snášet špičkovou zátěž. Nejvyšší rychlost 250 km/h se každopádně nezměnila.
Ohledně úprav se můžeme těšit na nová, kovaná 21" kola s aerodynamickými kryty, přepracovanou, prodlouženou příď a aerodynamicky optimalizovanou záď s karbonovým spoilerem, sportovní sedadla s elektrickým nastavením, karbonový povrch palubní desky a dveří, centrální displej s tenčími rámečky a jemnějším rozlišením oproti ostatním Modelům Y a pochopitelně i řadu stylových doplňků. Znalci tak Performance na první pohled poznají podle červených brzdových třmenů, loga performance na víku zavazadelníku, leskle černých ozdob na přídi, zádi a zrcátkách a poněkud odlišné siluety díky prodloužené přídi a sníženému podvozku.
Ten byl proti standardním Modelům Y rozsáhle přepracován a nabízí upravené pružiny, stabilizátory i pružná pouzdra. Adaptivní pérování spolupracuje s volbou jízdních režimů a rozšiřuje použitelnost vozu v rozličných podmínkách. Přizpůsobit lze rovněž míru citlivosti jízdních asistentů.