Žádná levnější Tesla nebude. Elon Musk tvrdí, že to bude jen očesaný Model Y

42
Žádná levnější Tesla nebude. Elon Musk tvrdí, že to bude jen očesaný Model Y
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • „Cenově dostupný“ elektromobil bude osekaná Tesla Model Y
  • Tuto informaci následně potvrdil i finanční ředitel Vaibhav Taneja
  • Zda se to Tesle vyplatí je otázkou, převládají kritické ohlasy

Elon Musk ukončil měsíce spekulací potvrzením, že dlouho očekávaný „cenově dostupný“ elektromobil Tesla bude pouze zjednodušenou verzí současného Modelu Y. Toto překvapivé odhalení přišlo během konferenčního hovoru s akcionáři a informaci o tom přinesl Electrek.co. Tato informace může zklamat mnohé, kteří čekali na zcela nový model.

Konec spekulací o novém modelu

Po měsících nejasností a spekulací, které částečně vyvolal sám Elon Musk, konečně padla jasná odpověď. Během včerejšího hovoru s akcionáři po zveřejnění výsledků hospodaření Tesla byla společnost dotázána na podobu chystaného cenově dostupného modelu.

Zatímco finanční ředitel Vaibhav Taneja zpočátku odmítal prozradit podrobnosti o designu, Musk ho přerušil s lakonickou poznámkou: „Je to Model Y“. Taneja následně potvrdil, že „kočka je venku z pytle“ a nový vůz je skutečně založen na stávajícím Modelu Y.

Co to znamená pro zákazníky?

Místo revolučního nového modelu tedy Tesla nabídne osekanou verzi současného Modelu Y, pravděpodobně s těmito změnami:

  • Ochuzený interiér s menším počtem prvků
  • Absence zadní obrazovky
  • Použití levnějších materiálů
  • Zachování základní platformy Model 3/Y

Tento přístup není úplně překvapivý - server Electrek.co o této skutečnosti informoval již dříve a podobné informace v kuloárech kolovaly několik měsíců.

Pozadí kontroverzního rozhodnutí

Rozhodnutí Tesly má své kořeny v praktických obchodních důvodech. Musk si uvědomil, že výrobní linky Model 3 a Model Y začínají být nedostatečně vytížené kvůli problémům s poptávkou. Proto společnost zrušila programy zcela nových vozidel a rozhodla se využít stávající infrastrukturu.

Co se stalo s „Teslou za 25 000 dolarů“?

Zajímavé je, že Musk na začátku roku 2024 skutečně zrušil dva levnější vozy s kódovými označeními NV91 a NV92, které měly být postaveny na zcela nové platformě. Tato vozidla byla v komunitě označována jako „Tesla za 25 000 dolarů“.

Nová platforma nyní bude vyhrazena výhradně pro budoucí Cybercab – autonomní vozidlo bez volantu a pedálů.

Časový harmonogram a dostupnost

Tesla potvrdila, že:

  • První prototyp byl vyroben již v červnu 2025
  • Prodej by měl začít ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku
  • Hlavním cílem je rozšířit trh tím, že se vozidlo stane dostupnějším pro širší veřejnost

Kritické hlasy z komunity

Rozhodnutí Tesly není v komunitě přijímáno jednoznačně pozitivně. Kritici poukazují na to, že místo přilákání nových zákazníků novým, menším modelem, Tesla pouze „degraduje“ současné modely.

Jak poznamenal komentátor Connor Paull z Electreku: „Místo toho, aby vyrobili nový, menší model, který by přivedl nové zákazníky, kterým současné modely Tesly neslouží, tak dehonestují současné modely, což povede k tomu, že se stávající zákazníci prostě rozhodnou utratit o něco méně a zvolí levnější variantu.

Závěr: Pragmatismus nebo zklamání?

Rozhodnutí Tesly odráží pragmatický přístup k využití stávající infrastruktury a řešení problémů s nevytíženými výrobními linkami. Otázkou však zůstává, zda tento krok skutečně přitáhne nové zákazníky, nebo pouze kanibalizuje prodeje dražších verzí současných modelů.

Pro zákazníky, kteří čekali na revoluci v podobě zcela nového, dostupnějšího modelu, může být toto odhalení zklamáním. Na druhou stranu, levnější Model Y stále může otevřít dveře elektromobilitě širšímu okruhu kupujících. Ukáže se až čas, zda se tento tah Tesle vyplatí, nebo zda se, jak předpovídají kritici, společnosti vymstí.

Diskuze ke článku
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Základní interiér, zadokolka, menší baterie lifepo a cena cca 850 tisíc by mohla oslovit nové zákazníky. Necháme se překvapit s čím přijdou.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Zda se vyplatí? Určitě ano. Jelikož vývoj nula prd, technika stávající atd. 60kWh LFP, zadokolka, zrušit zadní displej, látkové potahy, výhřev? Zrušit pár asistentů, zrušit tapecirung na některých místech a nechat tam jen plast. Ona i ta skleněná střecha by šla asi zrušit.
Honza CZK
Honza CZK
Mohlo by to oslovit pár zákazníků, anebo taky dost odehnat. Nabídka Tesla 2026: Tesla Y Juniper a Tesla Y Junior
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 28. 7. 09:59
Pánové v diskusi máte spoustu zcela zbytečných poznámek. Tesla Y je už dnes nejlepší volba v poměru užitná hodnota/cena. To auto je pohodlné, prostorné pro cestující, má velké úložné prostory pro zavazadla, je velmi tiché a vybavené vším co potřebujete. Hlavní výhodou je také efektivita pohonu, která překonává všechny elektromobily co se dnes vyrábí. Od různých Pand po Audi. Proč tedy vymýšlet něco jiného, když snížením nákladů lze vyrobit něco co nebude mít konkurenci v užitné hodnotě a ceně. Kdo si dnes koupí Spring?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze