Po vzoru Spojených států a Evropské unie včera Kanada oznámila, že zavede od 1. října 100% clo na dovoz čínských elektromobilů, 25% clo se pak bude týkat dovozu oceli a hliníku z Číny. Clo se dotkne nejen čínských výrobců, ale všech elektromobilů z Číny, takže i evropských či amerických značek vyrábějících v Číně, jako je například Tesla. Právě u společnosti, jež založil Elon Musk, je vysoce pravděpodobné, že bude do Kanady dovážet vozy z amerických továren, aby se vyhnula drakonickému clu.
Jak dodává agentura Reuters, dovoz automobilů z Číny do největšího přístavu ve Vancouveru se meziročně zvedl více než 4,5× na 44 356 kusů v roce 2023, když Tesla začala do Kanady dodávat elektromobily vyrobené v Šanghaji. „Myslím, že všichni víme, že Čína nehraje podle stejných pravidel,“ uvedl k věci kanadských premiér Justin Trudeau.
„Důležité na tom je, že to děláme v souladu a souběžně s ostatními ekonomikami po celém světě,“ dodal Trudeau na zasedání vlády za zavřenými dveřmi v Halifaxu v Novém Skotsku. Čínské velvyslanectví v Kanadě okamžitě označilo tento krok za protekcionistický a politicky dominantní akt, k čemuž dodalo, že Kanada ignorovala pravidla Světové obchodní organizace (WTO).
„Kanadská vláda trvala na vyhlášení cel na čínská elektrická vozidla bez ohledu na opakované námitky a prohlášení Číny. Vyzýváme Kanadu, aby respektovala objektivní fakta, dodržovala pravidla WTO, okamžitě napravila své chybné postupy a zdržela se politizace hospodářských a obchodních otázek,“ uvedl mluvčí Číny, která je stále druhým největším obchodním partnerem Kanady ihned za Spojenými státy americkými.
Ottawa uvedla, že bude i nadále spolupracovat se Spojenými státy a dalšími spojenci, aby zajistila rovné podmínky pro všechny, zavazuje se také k dalším opatřením, jako jsou cla na čipy a solární články, což uvedl sám Trudeau, bohužel ale bez podrobností.
Mezitím chce Ottawa z Kanady vytvořit důležitou součást globálního dodavatelského řetězce elektrických vozidel, čemuž odpovídají dohody s evropskými výrobci automobilů za miliardy dolarů (například s Volkswagenem či Mercedesem), stejně jako třeba pomoc Goodyearu s modernizací stávajícího závodu v Napanee, aby mohl vyhovět vyvíjejícímu se trhu a rozmanitým potřebám elektromobility.