Devět měsíců po zahájení antisubvenčního šetření uložila Evropská komise prozatímní vyrovnávací clo na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny, jak oznámila v oficiálně zprávě. Na základě šetření Evropská komise dospěla k závěru, že hodnotový řetězec BEV v Číně využívá nespravedlivých výhod, které mohou znamenat hrozbu v podobě hospodářské újmy pro výrobce elektromobilů v EU. Ještě včera jsme vás přitom informovali o tom, že proti uvalení cel jsou i významní evropští hráči, jež prostřednictvím Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) žádali Evropskou unii, aby od cel upustila.
We've imposed provisional countervailing duties of up to 37.6% on imports of battery electric vehicles (BEVs) from China.
— European Commission (@EU_Commission) July 4, 2024
Our investigation concluded that the BEV value chain in China benefits from unfair subsidisation, causing a threat of economic injury to EU producers.
Uvalená cla jsou následující:
- BYD: 17,4 %
- Geely: 19,9 %
- SAIC: 37,6 %
Na ostatní čínské výrobce elektromobilů, kteří při šetření spolupracovali, se vztahuje zprůměrované clo ve výši 20,8 %, pro nespolupracující je pak nastaveno na 37,6 %. Oproti sazbám, které byly zveřejněny 12. června, byla prozatímní cla upravena mírně směrem dolů. Jak dodává Evropská komise, prozatímní cla se budou uplatňovat od 5. července 2024 po dobu nejvýše čtyř měsíců. V této lhůtě musí být přijato konečné rozhodnutí o definitivních clech prostřednictvím hlasování členských států EU. V případě přijetí rozhodnutí budou platná po dobu 5 let. Zablokování cel na dovoz elektromobilů z Číny je přitom nepravděpodobné, protože by proti rozhodnutí muselo hlasovat nejméně 15 zemí představujících 65 % obyvatel EU, přičemž lidnaté země (Španělsko, Itálie a Francie) se už dříve podle agentury Reuters nechaly slyšet, že jsou pro zavedení cel.
Antisubvenční šetření přitom bylo zahájeno v říjnu loňského roku kvůli tomu, že čínské automobilky údajně využívaly státní dotace, díky nimž mohly snížit prodejní cenu vozů. „Světové trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími elektromobily. A jejich cena je uměle udržována na nízké úrovni díky obrovským státním dotacím. Musíme si jasně uvědomit, jakým rizikům čelíme. Narušuje to náš trh. A protože toto narušení nepřijímáme zevnitř našeho trhu, nepřijímáme ho ani zvenčí“ uvedla tehdy předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Současně přirovnala situaci na trhu s elektromobily k dění v dřívějších letech v oboru solárních elektráren, v němž Čína dosáhla silného postavení právě na základě mimořádně nízkých cen v porovnání s ostatní světovou produkcí.
Bude zajímavé sledovat, jak se k situaci postaví Peking, který podle dřívějších zpráv uvažuje o navýšení dovozního cla u větších benzinových aut původem z Evropy z aktuálních 15 na 25 %, jak informoval například Bloomberg, a to právě kvůli zahraniční politice. Evropská komise by měla i nadále s Čínou jednat, o finální podobě cel se musí rozhodnout nejpozději do čtyř měsíců.