Evropská komise dnes zahájila tzv. antisubvenční šetření o tom, zda má zavést cla na ochranu Evropské unie před dovozem čínských elektromobilů, které využívají státní dotace.
"Global markets are now flooded with cheaper Chinese electric cars.
— European Commission (@EU_Commission) September 13, 2023
And their price is kept artificially low by huge state subsidies.
We are launching an anti-subsidy investigation into electric vehicles coming from China."
— President @vonderleyen #SOTEU 2023 pic.twitter.com/1xSiv3VzmM
„Světové trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími elektromobily. A jejich cena je uměle udržována na nízké úrovni díky obrovským státním dotacím,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve svém výročním projevu a dodala: „Musíme si jasně uvědomit, jakým rizikům čelíme. Narušuje to náš trh. A protože toto narušení nepřijímáme zevnitř našeho trhu, nepřijímáme ho ani zvenčí“.
Zahájení šetření přitom přichází v době, kdy čínští výrobci elektromobilů zvyšují úsilí o expanzi na zahraniční trhy, protože konkurence na domácím trhu sílí a domácí růst se zpomalil, jak dodává agentura Reuters. Nedávno jsme vás v souvislosti s tím například informovali o tom, že společnost BYD začala dobývat Evropu.
Podle údajů poradenské společnosti Inovev přitom bylo letos 8 % elektromobilů prodaných v Evropě vyrobeno čínskými značkami, což značí nárůst oproti 6 % v loňském roce a 4 % v roce 2021. Po oznámení Evropské komise okamžitě klesla hodnota akcií čínských výrobců elektromobilů, což se týká například značek BYD, Nio nebo Xpeng, o nichž se ve spojení se vstupem na evropské trhy mluví nejhlasitěji.
Von der Leyenové pak situaci na trhu s elektromobily přirovnala k dění v dřívějších letech v oboru solárních elektráren. V tomto odvětví totiž Čína dosáhla silného postavení právě na základě mimořádně nízkých cen v porovnání s ostatní světovou produkcí. Nakonec předsedkyně Evropské komise dodala, že je potřeba se bránit nekalým praktikám, ale současně zdůraznila, že stejně důležité je udržovat otevřené komunikační linky s Pekingem.
Buď ať se Čína zasadí o snižování emisí CO2 stejnou měrou jako EU nebo ať teda nevyrábí (=neprodává) tolik aut v EU a dalších zemích.