Bude se EU bránit dovozu čínských elektromobilů, protože jsou moc levné?

Evropská komise zahájila šetření
3
Bude se EU bránit dovozu čínských elektromobilů, protože jsou moc levné?
Fotografie: Nio
  • Evropská komise dnes zahájila tzv. antisubvenční šetření o tom, zda má zavést cla na ochranu Evropské unie před dovozem čínských elektromobilů
  • Podle zástupců instituce čínské elektromobily udržují cenu uměle nízko jen díky obrovským státním dotacím

Evropská komise dnes zahájila tzv. antisubvenční šetření o tom, zda má zavést cla na ochranu Evropské unie před dovozem čínských elektromobilů, které využívají státní dotace.


Světové trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími elektromobily. A jejich cena je uměle udržována na nízké úrovni díky obrovským státním dotacím,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve svém výročním projevu a dodala: „Musíme si jasně uvědomit, jakým rizikům čelíme. Narušuje to náš trh. A protože toto narušení nepřijímáme zevnitř našeho trhu, nepřijímáme ho ani zvenčí“.

Zahájení šetření přitom přichází v době, kdy čínští výrobci elektromobilů zvyšují úsilí o expanzi na zahraniční trhy, protože konkurence na domácím trhu sílí a domácí růst se zpomalil, jak dodává agentura Reuters. Nedávno jsme vás v souvislosti s tím například informovali o tom, že společnost BYD začala dobývat Evropu.

Podle údajů poradenské společnosti Inovev přitom bylo letos 8 % elektromobilů prodaných v Evropě vyrobeno čínskými značkami, což značí nárůst oproti 6 % v loňském roce a 4 % v roce 2021. Po oznámení Evropské komise okamžitě klesla hodnota akcií čínských výrobců elektromobilů, což se týká například značek BYD, Nio nebo Xpeng, o nichž se ve spojení se vstupem na evropské trhy mluví nejhlasitěji.

Von der Leyenové pak situaci na trhu s elektromobily přirovnala k dění v dřívějších letech v oboru solárních elektráren. V tomto odvětví totiž Čína dosáhla silného postavení právě na základě mimořádně nízkých cen v porovnání s ostatní světovou produkcí. Nakonec předsedkyně Evropské komise dodala, že je potřeba se bránit nekalým praktikám, ale současně zdůraznila, že stejně důležité je udržovat otevřené komunikační linky s Pekingem.

Diskuze ke článku
Jan Novák
Jan Novák
Nejenom kvůli obřím státní dotacím, ale i díky šetření na ochraně klimatu. Automobilky v EU jsou nuceny vydávat horentní částky na snižování emisí a tak se jim nelíbí, že čínské firmy které emise nesnižují prodávají na EU trhu levněji. A to celkem oprávněně.

Buď ať se Čína zasadí o snižování emisí CO2 stejnou měrou jako EU nebo ať teda nevyrábí (=neprodává) tolik aut v EU a dalších zemích.
Petr Tichy
Petr Tichy
Jasně auta z Číny jsou levná , tak je skvělá EU zdaní , aby ti co by si je chtěli koupit nemohli. Děkujeme EU

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze