Podle údajů JATO Dynamics, britské společnosti specializující se na analýzu dat v automobilovém průmyslu, bylo minulý měsíc v Evropě zaregistrováno celkem 966 300 nových osobních automobilů, což představuje 3% pokles oproti stejnému měsíci loňského roku. Na poklesu se podílely především trhy v Německu, Itálii, Belgii, Nizozemsku, Švýcarsku a Irsku. Od začátku roku se pak registrace meziročně snížily o 2 % na celkových 1 962 850 vozů.
Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, uvedl: „Evropský automobilový průmysl stále nejeví jasné známky oživení. Nejistotu na domácím trhu navíc zhoršují problémy v Číně i v USA.“ Pokud se ale budeme bavit čistě o elektromobilech, v únoru se registrace zvýšily o 26 % na 164 000 kusů.
Pád Tesly
Navzdory tomu, že celkový trh s elektromobily v Evropě roste, podíl Tesly klesl na 9,6 %, což je nejnižší únorová hodnota za posledních pět let. Celoroční tržní podíl značky se snížil z 18,4 % v roce 2024 na 7,7 % letos. „Tesla prochází obdobím velkých změn. Kromě rostoucího politického angažmá Elona Muska a zesílené konkurence na trhu s elektromobily značka postupně vyřazuje stávající verzi Modelu Y – svého nejprodávanějšího vozu – v očekávání uvedení modernizované verze,“ vysvětlil Munoz.
„Během tohoto procesu automobilky často zaznamenávají pokles prodejů, než se situace stabilizuje po uvedení nového modelu. Tesla má navíc relativně omezenou modelovou řadu, což ji činí zranitelnější při výměně klíčového modelu,“ dodal.
V únoru konkrétně klesly registrace Modelu Y o 56 % na 8 800 kusů, zatímco Model 3 zaznamenal pokles o 14 % na 6 800 vozů. „Rozdíl v poklesu mezi těmito modely naznačuje, že hlavním důvodem snížených prodejů Tesly je právě přechod na nový Model Y, spíše než Muskovy politické aktivity. Bude zajímavé sledovat, jak rychle se poptávka zotaví, jakmile nový Model Y vstoupí na trh,“ doplňuje globální analytik společnosti JATO Dynamics.
Čínské značky předstihly Teslu v prodejích elektromobilů
V únoru čínské automobilky zaregistrovaly v Evropě souhrnně 19 800 nových elektromobilů, čímž předstihly Teslu s 15 700 registracemi. Nejprodávanějšími čínskými značkami byly Volvo, BYD a Polestar. Zatímco ale Volvo zaznamenalo 30% pokles registrací elektromobilů, značky BYD a Polestar rostly výrazně – o 94 %, resp. 84 %. Dařilo se také Xpengu s více než 1 000 registracemi, následoval Leapmotor s téměř 900 registrovanými elektromobily.
A co evropští výrobci?
Skupina Volkswagen si udržela vedoucí pozici s tržním podílem 25,8 %. Druhé místo obsadil Stellantis, který však oproti únoru 2024 ztratil 2,6 % kvůli dvouciferným poklesům u značek Citroën, Opel/Vauxhall a Fiat.
Úspěch slavil Renault, který v únoru zaregistroval 9 400 elektromobilů, což představuje nárůst o 96 %. Francouzského výrobce překonal pouze Volkswagen, který zaznamenal 108% nárůst prodejů čistých elektromobilů.
Nejprodávanější elektromobily v Evropě
Nejregistrovanějším vozem v únoru vůbec byla Dacia Sandero, následovaná Citroënem C3 a Renaultem Clio. Z celkových TOP 10 bez ohledu na typ pohonu vypadla Tesla Model Y i Škoda Octavia, jejich místa obsadily vozy Dacia Duster a Volkswagen Tiguan.
TOP 10 nejčastěji registrovaných elektromobilů v Evropě za únor 2025
Pořadí | Vůz | Počet registrací | Meziroční změna |
---|---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 8 790 | -56 % |
2. | Tesla Model 3 | 6 834 | -14 % |
3. | Volkswagen ID.4 | 6 172 | +150 % |
4. | Renault 5 | 5 659 | nový |
5. | Volkswagen ID.7 | 5 432 | nový |
6. | Volkswagen ID.3 | 5 384 | +114 % |
7. | Kia EV3 | 5 376 | nový |
8. | Citroën C3 | 5 156 | nový |
9. | Škoda Enyaq | 4 682 | +41 % |
10. | BMW iX1 | 4 370 | +24 % |