General Motors s elektrickým přerodem váhal o něco déle než konkurence a ještě loni měl v nabídce jediný elektromobil, šest let starý Chevrolet Bolt, jehož kariéru navíc poznamenala aféra s hořícími bateriemi. Ten už ale letos odejde do zaslouženého důchodu. Nabídka se totiž rychle mění; na moderní elektrické platformě GM Ultium vyjíždí jeden nový elektromobil za druhým, jen letos obohatí trh další tři nové elektrické Chevrolety; Silverado, Blazer a levný Equinox. Daří se rovněž rychle navyšovat výrobní kapacity i prodeje (díky podpoře Bidenovy administrativy) a za první čtvrtletí se GM stal americkou elektrickou dvojkou poté, co předstihl rovněž velmi aktivní Ford.
Nedávné kritické časy jsou zřejmě zapomenuty, protože vedení koncernu opět hledá nové trhy. Zažívá úspěšnou čínskou expanzi a nyní plánuje návrat na starý kontinent. Na něm neuspěl se Saabem ani s Chevroletem. Opel sice pod jeho vedením platil za úspěšnou automobilku, avšak neobešlo se to bez občasných problémů a navíc nikdy nedokázal vystoupit ze stínu Volkswagenu, který byl úspěšnější, ačkoliv míval mnohdy zastaralejší a méně pestrou nabídku. A tak jeho odprodej skupině PSA a následný vznik superkoncernu Stellantis namaloval tečku za neúspěšným pokusem GM ovládnout evropský trh. Zůstaly tu jen malosériové značky typu Corvette, kterým se docela daří.
To se ovšem má brzy změnit. Podle europe.autonews.com totiž plánuje GM velký návrat, tentokrát ovšem pouze s elektromobily. Začít má podle osvědčeného schématu „nejdřív Norsko, Švédsko, Dánsko a Finsko, kde se prodá téměř cokoliv elektrického, potom uvidíme“. V Česku si na oficiální dovoz tedy počkáme, pokud se GM vůbec rozhodne k nám vstoupit. Jako první vyjede na evropské silnice středně velký prémiový crossover Cadillac Lyriq, co přijde po něm, ovšem zůstává velkou otázkou. Elektromobily GM vyvíjené primárně pro USA jsou pro Evropu poněkud velké. V úvahu by připadal Equinox, případně Blazer, stejně velký jako Lyriq. Pro extrémně drahý a gigantický Hummer EV, který aktuálně skoro nikdo nekupuje ani v USA, se tu místo asi nenajde.
Další otázkou budou samozřejmě ceny. O výrobě v Evropě zatím řeč nebyla, pokud se ji ale nepodaří zajistit, a to se asi v dohledné době skutečně nepovede, protože zdejší kapacity jsou plně vytížené, narazí GM na celní bariéry a vysoké logistické poplatky. A ty bezpochyby navýší cenu do hladin, v nichž hrozí reálné riziko smetení čínskou konkurencí. Americké ceny jsou po přímém přepočtu velmi atraktivní – třeba bezmála pětimetrový crossover Equinox s výkonem 213 k a dojezdem 400 km vychází v přepočtu od 571 000 Kč. Jenže takhle současný svět nefunguje. Uvidíme tedy, zda se GM pustí do cenového křížku.