GM hraje vabank, odstraňuje z aut funkci, kterou zákazníci milují

5
GM hraje vabank, odstraňuje z aut funkci, kterou zákazníci milují
Fotografie: Ondřej Zástěra, fdrive.cz
  • General Motors oznámil záměr odstranit z nových elektromobilů Android Auto a Apple CarPlay
  • I přes nepříznivé reakce veřejnosti právě uvádí nový Chevrolet Blazer EV bez těchto funkcionalit
  • Oficiální vysvětlení je ušlechtilé, ovšem zřejmě v něm není celá pravda

Koncern GM skutečně splnil svůj vysoce dříve oznámený kontroverzní záměr a právě uváděný elektromobil Chevrolet Blazer EV přichází na trh bez oblíbeného propojení pro oba nejoblíbenější operační systémy mobilních telefonů. Ačkoliv fanoušci ani zákazníci tomuto záměru rozhodně netleskají, General Motors si trvá na svém, pouze rozšířil své původní oficiální vysvětlení tohoto originálního kroku. Rozhraní Android Auto a Apple CarPlay totiž patří mezi globálně vůbec nejoblíbenější prvky výbavy, dnes jej nabízejí prakticky všechna nová auta a zákazníci se při nákupu dokonce rozhodují i podle toho, zda tato funkcionalita nechybí. Přesto se bez něj budou muset nové modely od GM obejít.

Motor Trend se tedy vyptal osoby nejpovolanější, šéfa produktového oddělení GM pro infotainment, Tima Babbita, na skutečné důvody. Ty totiž v původním komuniké prakticky nezazněly. A dozvěděl se, že svět bude bez těchto dvou položek bezpečnější, protože zákazníci nebudou muset brát do ruky telefon při ovládání médií a aplikací, ovšem aniž by toto tvrzení podložil nějakou studií. Druhé vysvětlení znělo trochu uvěřitelněji: nízká stabilita obou rozhraní často řidiče spíše ruší, než by mu pomáhala, což z praxe potvrdí nejeden uživatel. Tolik tedy oficiální vysvětlení.

Jenže mnohem zajímavější je pohled na to možné neoficiální; automobilce se pravděpodobně nelíbí, že Google a Apple de facto přebírají kontrolu nad multimédii v autě. Zaprvé tím, že kamsi odesílají jakási data, aniž by bylo dokonale zřejmé, jaká a kam. Zadruhé tím získávají velkou výhodu v nadcházející válce o nový tržní segment, v němž automobilkám poplynou čím dál větší a v budoucnu možná i majoritní zisky z on-line prodejů, služeb, dat a předplatného. V okamžiku, kdy se auto stává de facto jen zobrazovací jednotkou mobilního telefonu, totiž ztrácí výrobce auta jakoukoliv kontrolu v tomto směru. Proto GM uvádí vlastní operační systém Ultifi založený právě na řešení od Googlu a zdánlivě nabízející totéž jako Android Auto. Jenže také s předplatným na datové připojení a dalšími službami, které byly dosud skrz Android Auto zdarma.

Záměr pochopitelně dobře sledují zástupci ostatních automobilek, jedná se totiž o vysoce riskantní plán, který by v extrémním případě mohl ve výsledku způsobit zcela opačný efekt než zvýšení bezpečnosti. Pokud ale GM vydrží, vyhraje důležitou bitvu války o budoucí trh, která možná dlouhodobě přikloní vítězství směrem k automobilkám. Není totiž třeba pochybovat, že ty ostatní se v tom případě rychle přidají a začnou své zákazníky nutit přistupovat ke svým oblíbeným aplikacím pod svou kontrolou.

Diskuze ke článku
Miroslav Klaban
Miroslav Klaban
Nikdy jsem neměl, nemám a ani nechci auto, které mě bude zdržovat podobnými zbytečnostmi.Proč bych měl auto spojovat s telefonem?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze