Evropská komise už zná výši cla na čínské elektromobily a zavede je brzy

5
Evropská komise už zná výši cla na čínské elektromobily a zavede je brzy
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Cla na čínské elektromobily by mohla začít platit od 4. července 2024
  • Clo se má pohybovat v rozmezí 17,4 až 38,1 % na každý elektromobil

Evropská komise dospěla k předběžnému závěru, že čínský hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel těží z nespravedlivých subvencí, což představuje hrozbu hospodářské újmy pro výrobce elektromobilů v EU. Toto zjištění vedlo k šetření, které zároveň zkoumá důsledky a dopady těchto opatření na dovozce, uživatele a spotřebitele elektromobilů v EU.

Dialog s Čínou a možné zavedení cel

Evropská komise se obrátila na čínské orgány, aby projednaly tato zjištění a prozkoumaly možné způsoby řešení v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Pokud jednání s Čínou nepřinese účinné řešení, Evropská komise plánuje zavést prozatímní vyrovnávací cla na dovoz čínských elektromobilů od 4. července 2024. Tato cla by byla vybírána pouze jako záruka a byla by definitivně uplatněna pouze v případě, že by byla zavedena konečná cla.

Navrhované sazby cel pro čínské výrobce

Komise zveřejnila návrhy jednotlivých cel, která by byla uplatněna na čínské výrobce elektromobilů ze vzorku:

  • BYD: 17,4 %
  • Geely: 20 %
  • SAIC: 38,1 %

Další výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, by podléhali váženému průměrnému clu ve výši 21 %. Výrobci, kteří nespolupracovali, by čelili zbytkovému clu ve výši 38,1 %. Tato nová sazba cla bude připočtena k už současné sazbě 10 %.

Harmonogram a další kroky

Formální antisubvenční šetření bylo zahájeno 4. října 2023 a musí být uzavřeno nejpozději do 13 měsíců od jeho zahájení. Prozatímní vyrovnávací cla mohou být zveřejněna do 9 měsíců od zahájení řízení, tj. nejpozději do 4. července 2024. Konečná opatření mají být uložena do 4 měsíců od uložení prozatímních cel.

Možnosti pro Teslu

Na základě odůvodněné žádosti může jeden výrobce elektromobilů v Číně, kterým je americká společnost Tesla, obdržet individuálně vypočítanou celní sazbu v konečné fázi. Může tedy podat žádost o zrychlený přezkum v souladu se základním antisubvenčním nařízením. Lhůta pro uzavření takového přezkumu je 9 měsíců po uložení konečných opatření.

Komunikace s dotčenými stranami

Informace o zamýšlených úrovních prozatímních cel jsou poskytovány všem zúčastněným stranám, včetně výrobců v EU, dovozců, vývozců a jejich reprezentativních sdružení, čínských vyvážejících výrobců a jejich reprezentativních sdružení a členských států EU. Tyto informace jsou rovněž zveřejňovány na internetových stránkách Komise. Společnosti zařazené do vzorku obdržely individuální informace o svých výpočtech a mají možnost se k nim vyjádřit. Pokud jejich připomínky poskytnou dostatečné vyvažující důkazy, EK může své výpočty revidovat v souladu s právem EU.

Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Jen taková drobnost, tato dotačná cla se přičítají k současné sazbě 10%, takźe se bavíme o 27..48%. Alespoň tak to píší v zahraničí. Takže už víme, proč je tavascan tak drahý.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Takže místo zlevnění evropské produkce, zdrazime konkurenci....no jo no. Zase to odnese koncový zákazník.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze