Podle Transport dosáhl podíl čínské produkce na evropském trhu s elektromobily hodnoty 19,5 %, v absolutních číslech to bylo cca 300 000 aut. Letos se podle analýz dostane na 25 %. V některých zemích, zejména Francii a Španělsku, už podíl dosáhl téměř třetiny. Naprostou většinu z tohoto čísla tvoří vozy nečínských značek, v první řadě Tesla a Dacia, ovšem čínské značky také rychle sílí a ze zanedbatelných 0,4 % v roce 2019 už si polepšily na loňských 7,9 %. Letos už by mělo jít o 11 % a v roce 2027 by jim podle současného vývoje měla patřit pětina evropského trhu s elektromobily. Jen samotný BYD chce do roku 2025 ovládnout 5 % evropského trhu.
Čína má totiž proti Evropě značný náskok jak v technologiích, tak v zajištění výrobních řetězců. Svou roli zřejmě hrají i nefér státní dotace, na což by měla EU už brzy zareagovat předběžným opatřením v podobě zvýšení dovozních cel automobilů z 10 na 25 %. Cla ovšem nezabrání budování továren čínských značek v Evropě, které již s plnou silou probíhá. Úplně jinou otázkou je také zdanění elektrických článků, které je na dovoz z Číny velice nízké, navíc asymetrické. Směrem z Číny do Evropy totiž činí pouhých 1,3 %, zatímco opačným směrem standardních 10 %. USA pak zatěžuje dovoz čínských článků clem 10,9 %. Spojené státy mají před Evropou ve výrobě článků rovněž náskok, navíc tamější výroba využívá dotaci IRA ve výši 45 USD (1 056 Kč)/kWh.
Evropa se tento problematický stav snaží řešit s pomocí investicemi v řádech stovek miliard eur a také miliardovými státními dotacemi. Cílem je ještě letos pokrýt dvě třetiny evropské poptávky po článcích z vlastních zdrojů, o dva roky později pak dosáhnout plné soběstačnosti. I nadále ale přetrvává problém, že čínské baterie jsou minimálně o 20 % levnější. Řešení by mělo být v optimálně nastavených dovozních clech, která nevyvolají čínská odvetná opatření a zároveň neomezí nabídku na evropském trhu, a také dotacích do čisté a cirkulární výroby. Hovoří se rovněž o zvýšení dovozních cel na články z Číny.