Čínské elektromobily už se vyrábějí v Evropě, brzy jich bude mnohem více

2
Čínské elektromobily už se vyrábějí v Evropě, brzy jich bude mnohem více
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Evropa rozpoutala obchodní válku s Čínou
  • Čína již zavedla odvetná opatření
  • Hlavní reakcí je ale budování továren přímo na starém kontinentu

Čínský autoprůmysl je mnohem pružnější, než tradiční evropské automobilky, proto přicházejí konkrétní reakce na prozatímní zvýšení cel na čínské elektromobily velice rychle. Zatímco o plánech automobilek Leapmotor a BYD už víme, do hry vstupují s konkrétními záměry i Chery a Geely. Situaci jim usnadňuje aktuální neradostná ekonomická situace většiny evropských výrobců, kvůli níž začínají zavírat své drahé zdejší výrobní závody. Právě na ně se totiž čínští predátoři zaměřují především. Není divu, v současné válce o přerozdělení trhu se hraje především o čas a Čína se snaží maximálně využít náskoku, který získala sice ne vždy férovými a zákonnými metodami, avšak aktuálně je o několik koňských délek napřed především v zavádění levných elektromobilů.

Mezi pionýry nové fáze ekonomické kolonizace Evropy patří BYD, který začal s výstavbou už druhé továrny v Maďarsku ještě před zavedením aktuální celní bariéry, a má tak proti konkurentům značný náskok. Aby jej utvrdil, chystá třetí fabriku v Turecku. Prvenství ve výrobě osobních elektromobilů čínského původu na území Evropy ovšem Čína má nový recept na evropské celní bariéry. Pomůže jí Stellantis, který využil synergií, plynoucích z faktu, že jej spoluvlastní superkoncern Stellantis, a v tuto chvíli už z bran bývalého závodu FSM v polských Tychách, kde se před několika týdny zastavila produkce první generace novodobého Fiatu 500, vyrážejí minielektromobily Leapmotor T03, sestavované z čínských stavebnic.

Koncern Chery by rád do konce letošního roku rád zahájil produkci elektrického kompaktního crossoveru Omoda E5 metodou SKD (dokončení částečně smontovaných, dovezených aut) v bývalé továrně Nissanu nedaleko barcelonského přístavu. Jednání se španělskou společností Ebro-EV směřují k produkci 150 000 aut ročně a Chery už nyní vyhlíží lokalitu pro druhý závod. Značka Zeekr, vlastněná koncernem Geely, se už v Evropě poměrně úspěšně etablovala, proto zvažuje převzetí některého z evropských závodů, vlastněných Geely. Tomu patří mj. značky Volvo Cars, Polestar, Lotus či London Electric Vehicle Company, není tedy vyloučeno, že některou z nich čekají změny. Ostatně samotné Geely už intenzivně řeší urychlení přesunu výroby Volva EX30 do Evropy, konkrétně do belgického Gentu.

Složitější pozici má koncern SAIC, jehož značka MG se stala nejprodávanějším čínským brandem v Evropě. Samozřejmě i on připravuje přesun výroby na druhou stranu celní bariéry, ovšem zatím ani nevybral lokalitu. A aktuálně jej čeká rozhodnutí, co učinit s evropskými cenami. Například na modelu MG4 má podle Automotive News Europe marži kolem 25 %, po odečtení cel by mu však zbylo jediné procento. Přesto značka zatím nezdražila a v nejbližší době se k tomu oficiálně nechystá. Odlišný přístup zvolil BMW Group, který v Číně vyrábí několik modelů včetně kompletní nové řady MINI. Mnichovská značka, která nemá možnost rychlého návratu produkce do Evropy, se snaží lobbovat za snížení cel. Jiné koncerny, například Volkswagen Group, by rády cla rovnou zrušily, protože se právem obávají odvetných recipročních opatření čínské vlády, která by mohla výrazně zdražit například baterie do elektromobilů. Ostatně Čína už začala s protisubvenčním řízením u vepřového masa z Evropy.

Jednotlivé země pak čínské automobilky vysloveně lákají, jako například Itálie. U ní se však tak trochu jedná o snahu získat bič na koncern Stellantis, který převzal nejdůležitější italské značky a nyní se k nim podle italské vlády nechová s dostatečným respektem. Na štědrou vlnu zahraničních investic se však třesou i další evropské státy.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 30. 7. 17:14
Tak jsem sel overit ze opravdu ve FSM Tychy uz sjizdeji auta z linky.
Ale nic jsem nenasel. Nasel jen dnesni press release Stellantisu, ze z Ciny prave vyplula lod' plna C10 a T03 a oni to budou prodavat v 9 statech Evropy a budou mit tento rok 200 prodejnych mist.
Nic o vyrobe ve FSM. Nejak to vypada divne. Ze by vyroba nedarila nebo nestihaji tak zacnou importovanymi auty. Nebo oni mysli tim ze to jedou skladacky? Ale o vyrobe C10 zatim nebylo nic. A pisou ze to je lod' s auty. Tak snad v pressreleasu lhat nebudou.
Josef L
Josef L
To je dobře, jen ať staví fabriky a zaměstnávají lidi, platí odbory, soc a zdravotní pojištění atd. Neodpustil bych jim ani korunu na daních. Celní politika slaví úspěch!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze