Jak informovala světová média, čínská společnost BYD se dohodla na výstavbě závodu na výrobu elektromobilů v Turecku v přepočtu za cca 23,5 miliard korun. Financial Times dodává, že továrna bude schopna vyrábět 150 tisíc vozidel ročně. Výroba má být zahájena na konci roku 2026 a v továrně vznikne asi 5 tisíc pracovních míst.
Druhý největší výrobce elektromobilů na světě tak kromě jiného velmi pravděpodobně reaguje na kroky Evropské komise, která v minulém týdnu uvalila prozatímní cla na elektromobily, jež se budou dovážet do Evropské unie z Číny. Továrna v Turecku však nebude prvním podnikem BYDu v Evropě, už příští rok by totiž měl zahájit provoz závod v Maďarsku a hlasitě se mluví i o druhé továrně v zemi.
Turecko, jež je populární destinaci pro výrobu automobilů, navíc také nedávno nezávisle na rozhodnutí Evropské komise učinilo krok na ochranu domácích výrobců automobilů, když Ankara zavedla dodatečné 40% clo na veškerý dovoz vozidel z Číny. Z dat turecké asociace výrobců automobilů přitom vyplývá, že jen za loňský rok bylo v Turecku vyrobeno přibližně 1,5 milionu vozidel. Nepřekvapivě byla hlavním vývozním trhem Evropská unie, kam lze z Turecka vyvážet vozidla bez dodatečných cel, neboť země, jež převážně leží v Asii, patří do tzv. celní unie EU, která vznikla už v roce 1968 a Turecko se do ní připojilo v roce 1995.
BYD agrees $1bn deal to build electric vehicle plant in Turkey https://t.co/ysI1KH2GIm
— Financial Times (@FT) July 8, 2024
Podle tureckých státních médií se prezident země Recep Tayyip Erdoğan a zakladatel společnosti BYD Wang Chuanfu v pondělí zúčastnili slavnostního podpisu dohody v Istanbulu viz příspěvek ze sociální sítě X výše. Mluví se také o tom, že Turecko vede intenzivní rozhovory s dalšími výrobci automobilů v Evropě a Asii o investicích do země s cílem přilákat zahraniční kapitál. To nicméně už loni ukázal turecký prezident, který vyzval Elona Muska, aby postavil Gigafactory v Turecku.