Čínský BYD přehodnocuje své evropské investiční plány. Podle exkluzivních informací agentury Reuters firma oddaluje spuštění hromadné výroby v nové továrně v maďarském Szegedu až na rok 2026. Navíc bude závod v prvních letech fungovat hluboko pod původně plánovanou kapacitou produkce.
Zatímco maďarská továrna měla původně ročně vyrobit až 150 tisíc vozidel, v roce 2026 jich podle zdrojů Reuters vznikne jen několik desítek tisíc. Navýšení produkce se očekává až v roce 2027, ale i tak bude výrobní linka daleko od svého maxima. Celková kapacita produkce závodu má přitom časem dosáhnout až 300 tisíc vozů ročně.
O poznání rychleji se ale rozbíhá projekt v Turecku, kde BYD loni oznámil investici do továrny s kapacitou produkce 150 tisíc vozidel ročně. Výroba tam navíc podle zdrojů začne dříve, než se čekalo, a už v roce 2027 má výrazně překročit deklarovaný objem. V roce 2028 pak má dojít k dalšímu navýšení výroby.
Přesun priorit z Maďarska do Turecka přitom představuje zklamání pro Evropskou unii. Ta totiž doufala, že vyšší cla na čínské elektromobily, kromě jiného, přimějí firmy jako BYD k investicím přímo na území EU – tedy k tvorbě pracovních míst a přenosu technologií. Místo toho se však BYD rozhodl pro ekonomicky výhodnější Turecko, které sice není členem EU, ale lze z něj vyvážet vozidla bez dodatečných cel, neboť země, jež převážně leží v Asii, patří do tzv. celní unie EU, která vznikla už v roce 1968 a Turecko se do ní připojilo v roce 1995.



