Čína, největší trh s elektromobily na světě, míří k radikální konsolidaci. Podle odhadu poradenské společnosti AlixPartners bude do roku 2030 životaschopných pouze 15 značek z dnešních 129. Zbytek postupně zmizí v propadlišti dějin – buď zanikne, nebo splyne s většími hráči.
Zní to drasticky? Možná, ale čísla jsou neúprosná. Předpokládaných 15 značek si má do konce dekády rozdělit až 75 % trhu, každá z nich tak prodá v průměru přes milion vozů ročně. A i když jména firem AlixPartners nezveřejnila, agentura Reuters dodává, že mezi favority nepochybně patří BYD a Li Auto – jediné dvě čínské veřejně obchodované značky elektromobilů, které jsou aktuálně v zisku.
Zásadní brzdu konsolidace paradoxně alespoň prozatím způsobují samotné místní vlády. Ty totiž často podporují i ztrátové firmy, protože jsou důležité pro regionální zaměstnanost, daně i navazující dodavatelské řetězce.
AlixPartners přitom dodává, že loni činila kapacitní vytíženost továren v Číně jen 50 %, to je mimochodem nejméně za poslední dekádu.


Jsem zvědav na čísla BYD za 1H a pak za celý rok, protože pokud slevím třetinu ceny jako oni a mám průměrnou marži 5.9% tak mi to moc do zisku teda nevychází.