Čínský útok na Evropu. Auta z Číny v květnu zdvojnásobila tržní podíl v Evropě

Čínský útok na Evropu. Auta z Číny v květnu zdvojnásobila tržní podíl v Evropě
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Prodeje čínských automobilů v Evropě v květnu meziročně vzrostly o 111 %, jejich podíl na trhu se vyšplhal na 5,9 %
  • MG, BYD nebo Omoda lámou rekordy navzdory novým clům, dokonce předbíhají tradiční značky jako Fiat, Honda nebo Mitsubishi
  • Celkový trh s novými vozy v Evropě mezitím rostl jen o 2,5 %

Podle údajů JATO Dynamics, britské společnosti specializující se na analýzu dat v automobilovém průmyslu, evropský trh s novými vozy rostl v květnu jen pozvolna – meziročně o 2,5 %, na celkových 1,1 milionu registrovaných vozidel. Skutečným tahounem byly ale čínské automobilky, které zvýšily své prodeje o ohromujících 111 % a zdvojnásobily svůj tržní podíl na 5,9 %.

Zatímco koncerny jako Volkswagen Group nebo BMW Group si v květnu připsaly nárůst v jednotkách procent, čínské značky jako MG, BYD, Jaecoo nebo Omoda předvádějí raketový vzestup. MG například zaregistrovalo 29 400 vozů (+30 %), čímž ve statistikách předběhlo Fiat. BYD si meziročně polepšil o neuvěřitelných 397 % a jen těsně zaostal za Teslou, kterou v dubnu dokonce předběhl.

Trh ale ukazuje i poražené – Maserati kleslo o 40 %, Lotus o 48 % a Abarth dokonce o 78 %. Jaguar dodal pouhých 86 vozů.

Značka Jaecoo pak prodala v Evropě víc aut než Honda, Omoda zase překonala Mitsubishi. Do hry navíc vstupuje i Leapmotor nebo Ebro (vyrábějící ve Španělsku ve spolupráci s Chery). „Navzdory zavedení cel na čínská elektrická vozidla ze strany EU zaznamenávají čínské automobilky v Evropě nadále silný růst,“ uvedl Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics. „Jejich dynamika je částečně výsledkem rozhodnutí zaměřit se na alternativní pohony, jako jsou plug-in hybridy a plně hybridní vozy.

Nejregistrovanější značky elektromobilů


Pořadí Značka Registrace (květen 2025) Meziroční změna
1.Volkswagen23 309 ks+50 %
2.Škoda14 975 ks+182 %
3.BMW14 859 ks+2 %
4.Audi13 835 ks+70 %
5.Tesla13 600 ks-29 %
6.Renault9 150 ks+31 %
7.Kia8 771 ks+60 %
8.Volvo8 751 ks-31 %
9.Hyundai8 381 ks+56 %
10.Mercedes8 016 ks-6 %
11.Ford7 287 ks+280 %
12.BYD7 111 ks+158 %
13.Peugeot6 338 ks-18 %
14.Citroën6 305 ks+411 %
15.Cupra5 815 ks+53 %
16.Opel/Vauxhall4 830 ks+16 %
17.MG4 114 ks-40 %
18.Mini3 713 ks+109 %
19.Polestar3 281 ks+49 %
20.Toyota3 058 ks+67 %
21.Porsche2 730 ks+204 %
22.Fiat2 104 ks-35 %
23.Dacia2 040 ks+132 %
24.Xpeng1 583 ks+350 %
25.Leapmotor1 316 ksnovinka

Nejprodávanějším modelem v květnu byl opět Renault Clio, následovaný Dacií Sandero. Mezi novinkami zaujala zejména elektrická Škoda Elroq, která s 9 200 registracemi ovládla tabulku nových modelů, nejprodávanějším elektromobilem byla ale Tesla Model Y. Dobře si vedly také vozy BYD Seal U, Renault Symbioz či Cupra Terramar.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze