Podle údajů JATO Dynamics, britské společnosti specializující se na analýzu dat v automobilovém průmyslu, evropský trh s novými vozy rostl v květnu jen pozvolna – meziročně o 2,5 %, na celkových 1,1 milionu registrovaných vozidel. Skutečným tahounem byly ale čínské automobilky, které zvýšily své prodeje o ohromujících 111 % a zdvojnásobily svůj tržní podíl na 5,9 %.
Zatímco koncerny jako Volkswagen Group nebo BMW Group si v květnu připsaly nárůst v jednotkách procent, čínské značky jako MG, BYD, Jaecoo nebo Omoda předvádějí raketový vzestup. MG například zaregistrovalo 29 400 vozů (+30 %), čímž ve statistikách předběhlo Fiat. BYD si meziročně polepšil o neuvěřitelných 397 % a jen těsně zaostal za Teslou, kterou v dubnu dokonce předběhl.
Trh ale ukazuje i poražené – Maserati kleslo o 40 %, Lotus o 48 % a Abarth dokonce o 78 %. Jaguar dodal pouhých 86 vozů.
Značka Jaecoo pak prodala v Evropě víc aut než Honda, Omoda zase překonala Mitsubishi. Do hry navíc vstupuje i Leapmotor nebo Ebro (vyrábějící ve Španělsku ve spolupráci s Chery). „Navzdory zavedení cel na čínská elektrická vozidla ze strany EU zaznamenávají čínské automobilky v Evropě nadále silný růst,“ uvedl Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics. „Jejich dynamika je částečně výsledkem rozhodnutí zaměřit se na alternativní pohony, jako jsou plug-in hybridy a plně hybridní vozy.“
Nejregistrovanější značky elektromobilů
Pořadí | Značka | Registrace (květen 2025) | Meziroční změna |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 23 309 ks | +50 % |
2. | Škoda | 14 975 ks | +182 % |
3. | BMW | 14 859 ks | +2 % |
4. | Audi | 13 835 ks | +70 % |
5. | Tesla | 13 600 ks | -29 % |
6. | Renault | 9 150 ks | +31 % |
7. | Kia | 8 771 ks | +60 % |
8. | Volvo | 8 751 ks | -31 % |
9. | Hyundai | 8 381 ks | +56 % |
10. | Mercedes | 8 016 ks | -6 % |
11. | Ford | 7 287 ks | +280 % |
12. | BYD | 7 111 ks | +158 % |
13. | Peugeot | 6 338 ks | -18 % |
14. | Citroën | 6 305 ks | +411 % |
15. | Cupra | 5 815 ks | +53 % |
16. | Opel/Vauxhall | 4 830 ks | +16 % |
17. | MG | 4 114 ks | -40 % |
18. | Mini | 3 713 ks | +109 % |
19. | Polestar | 3 281 ks | +49 % |
20. | Toyota | 3 058 ks | +67 % |
21. | Porsche | 2 730 ks | +204 % |
22. | Fiat | 2 104 ks | -35 % |
23. | Dacia | 2 040 ks | +132 % |
24. | Xpeng | 1 583 ks | +350 % |
25. | Leapmotor | 1 316 ks | novinka |
Nejprodávanějším modelem v květnu byl opět Renault Clio, následovaný Dacií Sandero. Mezi novinkami zaujala zejména elektrická Škoda Elroq, která s 9 200 registracemi ovládla tabulku nových modelů, nejprodávanějším elektromobilem byla ale Tesla Model Y. Dobře si vedly také vozy BYD Seal U, Renault Symbioz či Cupra Terramar.