Baterky pro elektromobily loni výrazně zlevnily, ale Čína ujíždí všem

3
Baterky pro elektromobily loni výrazně zlevnily, ale Čína ujíždí všem
Fotografie: Tesla Motors
  • Ceny baterií do elektromobilů klesly loni o 20 %, nejvíce od roku 2017
  • Čína vyrábí 80 % světových článků a i díky obří konkurenci tlačí ceny dolů
  • Levné suroviny pomáhají teď, ale hrozí útlum těžby a investic do budoucna

Podle informací Mezinárodní energetické agentury (International Energy Agency – IEA) rok 2024 přinesl elektromobilitě nečekaně dobrou zprávu – ceny lithium-iontových baterií, klíčového komponentu každého elektromobilu, spadly o 20 %. Jde přitom o největší pokles od roku 2017.

Za zlevněním stojí kombinace faktorů: prudce rostoucí výroba, nástup nových hráčů a pokles cen surovin. Například lithium, klíčový prvek pro baterie, zlevnilo o téměř 20 %, přestože jeho spotřeba je dnes šestinásobná oproti roku 2015. Ačkoliv je to pozitivní pro ceny vozů, IEA varuje, že příliš levné suroviny mohou vést k menší ochotě investovat do budoucí těžby.

Největší pokles cen baterií přitom zaznamenala Čína, která má prakticky v ruce téměř celý globální trh. V roce 2024 se tam totiž vyrobilo 80 % všech bateriových článků. Díky silné domácí konkurenci tlačí čínští výrobci ceny dolů i za cenu nižších marží – a zároveň inovují, zvyšují efektivitu výroby a školí specializovanou pracovní sílu. Výsledkem je náskok, který Západ zatím marně dohání, což letos ukázal i příklad Northvolt.

Jak dodává arenaev.com, jedním z pilířů čínské dominance jsou LFP (lithium-železo-fosfátové) baterie, které v roce 2024 tvořily téměř polovinu světového trhu. Jejich popularita raketově roste v Evropě, Brazílii, Indii i jihovýchodní Asii, často díky čínským vozům BYD nebo indickým modelům od Tata Motors.

Spojené státy pak také zaostávají – LFP baterie tam mají jen 10% podíl, způsobené je to i cly na čínské zboží. Japonsko a Korea urychlují vlastní vývoj, právě jihokorejské firmy stojí i za výrazným navýšením výrobních kapacit v USA, které loni vzrostly o téměř 50 %. Překvapivě tak USA předběhly EU, která rostla jen o 10 %, což pro nás není vůbec dobrá zpráva.

Zajímavostí, kterou vypichuje i insideevs.com, je pak fakt, že baterie pro plug-in hybridy jsou na jednotku energie paradoxně dražší než ty pro plně elektrické vozy. Důvodem je nižší počet článků, mezi které se musí rozpočítat fixní náklady na elektroniku, obal atp.

Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Naposledy upraveno: 2. 6. 18:13
Čína nikam neujíždí ona je jen ujetá.
No hlavním faktem poklesu ceny článku je opět jako u všeho v Číně ohromná výrobní kapacita, která vede k nadvýrobě a pak tlaku na cenu a marže.
Oni to jinak neumí, prodávají se ztrátou, jen aby měli tržní podíl.
U baterek jsem někde slyšel, že dokonce partaj sama řekla, aby se mezi sebou tak nekosili.
Nemovitosti, soláry, auta a baterky … je to všude v Číně stejné

Jak to psal ten CEO GWM, automotive v Číně čeká na svou Evergrande. Třesk to bude pěkný.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze