Další zázrak z Číny. Baterie za desetinu ceny s desetinásobnou životností

19
Další zázrak z Číny. Baterie za desetinu ceny s desetinásobnou životností
Fotografie: CATL
  • Čína hlásí další průlom, tentokrát by mělo jít o skutečně revoluční změnu
  • Konečně se prý podařilo rozjet masovou výrobu sodíkových baterií
  • V dohledné době by mohlo na trhu elektromobilů nastat zemětřesení

Netrvalo příliš dlouho zjistit, že čínští výrobci si s validitou informací, které pouštějí do světa, příliš těžkou hlavu nedělají. Neuplyne tak měsíc, abychom se nedozvěděli o dalším senzačním úspěchu čínského autoprůmyslu, přesto jsou první tamější elektromobily, prodávané v Evropě, technologicky spíše průměrné a navíc poměrně drahé. Podle Autoblogu však již nastává toužebně očekávaný průlom, kde jinde, než v Číně. Největší světový výrobce CATL totiž údajně zahájil masovou výrobu sodíkových článků pod obchodním názvem Naxtra v novém závodě s kapacitou 30 GWh ročně s tím, že ještě letos plánuje začít zásobovat tuzemské automobilky Chery, BYD a další.

Tentokrát má jít o věrohodnou zprávu, protože sodíkové baterie CATL už pohánějí čtvrt milionu dodávek po celé Číně a nabízejí energetickou hustotu 120–160 Wh/kg, což je dokonce mírně nad úrovní LFP článků. Tato zpráva je důležitá hlavně proto, že výroba Na-ion článků se obejde nejen bez lithia, ale dokonce i bez niklu a kobaltu, tedy těch nejdražších substancí. Sodíku je totiž, na rozdíl od kritického lithia, všude dost a stojí doslova zlomek oproti lithiu. Aktuální ceny vstupních surovin se konkrétně pohybují kolem 4 400 Kč za tunu (uhličitan sodný) oproti 33 000 Kč za tunu (uhličitan lithný) s tím, že rozdíl se může kdykoliv výrazně zvýšit, ceny lithia jsou totiž extrémně volatilní a závislé na aktuální geopolitické situaci. Sodíkové články navíc vykazují až desetinásobnou životnost proti aktuálním li-ion.

Ačkoliv zprávy o zahájení výroby sodíkových článků už z Číny chodí minimálně dva roky, tentokrát by to už mohla být pravda. Otázkou ale zůstává, jak a kdy se to projeví na cenách elektromobilů, tedy přinejmenších těch, které se prodávají v Evropě. Ačkoliv sodíkové články vypadají cesta k opravdové demokratizaci elektromobility a osvobození od potřeby lithia, jehož hlavní zdroje se nacházejí v politicky nestabilních oblastech a většinu jich kontroluje právě Čína, pro demokratický Západ by bylo mnohem lépe, kdyby se know how k jejich produkci octlo na úplně jiném místě světa. Tak jako tak tu máme další naději na brzký příchod opravdu levných elektromobilů, jakkoliv možná jen mlhavou.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 23. 5. 14:10
I když rozdíl v ceně lithia a sodíku je 10x, to neznamená, že cena baterky bude o moc levnější,
Lithia v 80kWh baterce je cca 8kg, baterka váží cca 500kg, takže lithium činí ani ne 2% váhy.
Cenově prý je to pod 30% ceny baterie, co se týče ceny aktivního materiálu - to není jen Lithium, to je ten černý prášek, v kterém lithium také je jen část. Všechno ostatní je u sodíkových baterek naprosto stejný jak u lithiouvyh: BMS, dráty, elektrody, materiál "krabice"článků, chladící trubky. Možná ještě se trochu ušetří na mědi, anoda (spíše current collector) u sodíkových článků může být hliníková, na rozdíl od lithiových.
A ještě když k tomu připočteme že sodkove články potřebují odlišnou elektroniku, jak v BMS tak v invertorech. Protože rozptyl napětí činí 2V, na rozdíl od LiIon kde je to 1.2V (u LFP dokonce 1.1V a jeste jen "okrajove") . A tu elektroniku musí někdo zvlášť' vyvyjet a vyrábět. Tak na začátku ten "sodík"bude stát minimálně stejně, ne li víc. I když budete mít články z masové výroby, které vlastně již několik let existují, dají se koupit i na Ali.

Žádná revoluce nebude. Bude postupné zlevňování a ještě je otázka jestli ten sodík bude v autech dominovat - pokles napětí znamená velice nelineární ztráty oproti stavu nabiti baterky. Možná to jde kompenzovat výpočtem BMSky, ale levná auta se "sodíkem" budou se chovat divně a nekomfortně (bude rychleji ubývat dojezd pod 50% SOC).

Velice pozitivní ale je že sodík "jistí" ceny lithia. Je dobrý mít alternativu. To znamená že žádné velké zdražení lithia nebude i kdyby byl nedostatek.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jitrnice kterou svět neviděl.
radekkohoutek
radekkohoutek
Věřím tomu, že jednou se elektromobily vyplatí a budou opravdu výhodnější po všech stránkách než auta se spalovacími motory. Ale škody způsobené jejich předčasným protěžováním budeme splácet ještě dlouho potom. Asi jako kdyby v roce 1880 někdo nařídil, že koně za 10 let končí a každý dostane dotaci na auto. Tehdejší ekonomiku by to zruinovalo finančně a zničilo morálně. Pracovitým by to vzalo výsledky jejich práce a vydělali různí spekulanti. Nebylo by kde jezdit, kde brát benzín ani kde to opravovat. Všechno se muselo zavádět dobrovolně a postupně. Jinak by to neutáhli.
den
den
Tak ironický titulek evidentně se povedl - začínají se objevovat komentáře od lidí, které fdrive čtou poprvé.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze