Netrvalo příliš dlouho zjistit, že čínští výrobci si s validitou informací, které pouštějí do světa, příliš těžkou hlavu nedělají. Neuplyne tak měsíc, abychom se nedozvěděli o dalším senzačním úspěchu čínského autoprůmyslu, přesto jsou první tamější elektromobily, prodávané v Evropě, technologicky spíše průměrné a navíc poměrně drahé. Podle Autoblogu však již nastává toužebně očekávaný průlom, kde jinde, než v Číně. Největší světový výrobce CATL totiž údajně zahájil masovou výrobu sodíkových článků pod obchodním názvem Naxtra v novém závodě s kapacitou 30 GWh ročně s tím, že ještě letos plánuje začít zásobovat tuzemské automobilky Chery, BYD a další.
Tentokrát má jít o věrohodnou zprávu, protože sodíkové baterie CATL už pohánějí čtvrt milionu dodávek po celé Číně a nabízejí energetickou hustotu 120–160 Wh/kg, což je dokonce mírně nad úrovní LFP článků. Tato zpráva je důležitá hlavně proto, že výroba Na-ion článků se obejde nejen bez lithia, ale dokonce i bez niklu a kobaltu, tedy těch nejdražších substancí. Sodíku je totiž, na rozdíl od kritického lithia, všude dost a stojí doslova zlomek oproti lithiu. Aktuální ceny vstupních surovin se konkrétně pohybují kolem 4 400 Kč za tunu (uhličitan sodný) oproti 33 000 Kč za tunu (uhličitan lithný) s tím, že rozdíl se může kdykoliv výrazně zvýšit, ceny lithia jsou totiž extrémně volatilní a závislé na aktuální geopolitické situaci. Sodíkové články navíc vykazují až desetinásobnou životnost proti aktuálním li-ion.
Ačkoliv zprávy o zahájení výroby sodíkových článků už z Číny chodí minimálně dva roky, tentokrát by to už mohla být pravda. Otázkou ale zůstává, jak a kdy se to projeví na cenách elektromobilů, tedy přinejmenších těch, které se prodávají v Evropě. Ačkoliv sodíkové články vypadají cesta k opravdové demokratizaci elektromobility a osvobození od potřeby lithia, jehož hlavní zdroje se nacházejí v politicky nestabilních oblastech a většinu jich kontroluje právě Čína, pro demokratický Západ by bylo mnohem lépe, kdyby se know how k jejich produkci octlo na úplně jiném místě světa. Tak jako tak tu máme další naději na brzký příchod opravdu levných elektromobilů, jakkoliv možná jen mlhavou.
Lithia v 80kWh baterce je cca 8kg, baterka váží cca 500kg, takže lithium činí ani ne 2% váhy.
Cenově prý je to pod 30% ceny baterie, co se týče ceny aktivního materiálu - to není jen Lithium, to je ten černý prášek, v kterém lithium také je jen část. Všechno ostatní je u sodíkových baterek naprosto stejný jak u lithiouvyh: BMS, dráty, elektrody, materiál "krabice"článků, chladící trubky. Možná ještě se trochu ušetří na mědi, anoda (spíše current collector) u sodíkových článků může být hliníková, na rozdíl od lithiových.
A ještě když k tomu připočteme že sodkove články potřebují odlišnou elektroniku, jak v BMS tak v invertorech. Protože rozptyl napětí činí 2V, na rozdíl od LiIon kde je to 1.2V (u LFP dokonce 1.1V a jeste jen "okrajove") . A tu elektroniku musí někdo zvlášť' vyvyjet a vyrábět. Tak na začátku ten "sodík"bude stát minimálně stejně, ne li víc. I když budete mít články z masové výroby, které vlastně již několik let existují, dají se koupit i na Ali.
Žádná revoluce nebude. Bude postupné zlevňování a ještě je otázka jestli ten sodík bude v autech dominovat - pokles napětí znamená velice nelineární ztráty oproti stavu nabiti baterky. Možná to jde kompenzovat výpočtem BMSky, ale levná auta se "sodíkem" budou se chovat divně a nekomfortně (bude rychleji ubývat dojezd pod 50% SOC).
Velice pozitivní ale je že sodík "jistí" ceny lithia. Je dobrý mít alternativu. To znamená že žádné velké zdražení lithia nebude i kdyby byl nedostatek.