Jsou sodíkové baterie budoucností, nebo jen slepou uličkou?

2
Jsou sodíkové baterie budoucností, nebo jen slepou uličkou?
Fotografie: BYD
  • Sodíkové baterie se objevují jako potenciální alternativa k lithiovým bateriím
  • Jsou vhodné pro stacionární skladování energie a malá vozidla

Ve světě elektrických vozidel, kde dominují technologie lithiových baterií, jako jsou nikl-mangan-kobalt (NMC), nikl-kobalt-hliník (NCA) a lithium-železo-fosfát (LFP), se objevuje nový hráč na scéně. Sodíkové baterie, které znovu získávají na popularitě po počátečním zájmu v roce 2022, by mohly představovat významnou alternativu k současným řešením, naznačují to minimálně informace insideevs.com. Zájem o sodíkové baterie je podpořen studiemi, jako je ta, která byla publikována v Národní lékařské knihovně vlády USA a označila sodíkové baterie za „vycházející hvězdu“. V Číně, kde se tato technologie rychle blíží ke komercializaci, investuje společnost BYD do stavby speciálního závodu na sodíkové baterie 1,4 miliardy dolarů s roční kapacitou 30 gigawatthodin. Na druhé straně, švédský Northvolt hlásí průlom ve vývoji sodíkové baterie pro ukládání energie s hustotou 160 watthodin na kilogram, což je srovnatelné s některými LFP bateriemi.

Sodík, který je hojně dostupný ve skalních solích a slaniscích, má v bateriích podobnou roli jako lithium, s tím rozdílem, že ceny klíčové suroviny, hydroxidu sodného, jsou výrazně nižší než u lithného hydroxidu. Přesto situace není jednoznačná. Evelina Stoikou z Bloomberg New Energy Foundation upozornila na výzvy, kterým sodíkové baterie čelí, včetně cenové konkurenceschopnosti ve srovnání s neustále se snižujícími cenami lithiových baterií. „Sodíkové ionty se staly populárnějšími, když ceny lithia prudce vzrostly,“ říká Stoikou odkazující na období po pandemii covid-19 a válečných konfliktech, které ovlivnily dostupnost niklu. Avšak současné ceny lithiových baterií jsou na historickém minimu, což klade sodíkové baterie před značné výzvy. Podle Stoikou je sodíková technologie vhodnější pro aplikace s nižšími energetickými požadavky, jako je stacionární skladování energie nebo malá vozidla, což odráží strategii společnosti BYD pro využití baterií z jejího nadcházejícího sodíkového závodu v „mikrovozech“.

Pokrok v technologiích lithiových baterií, včetně vývoje na úrovni jednotlivých článků a bateriových balíčků, materiálů pro katody a anody, jako je začlenění křemíku do grafitu nebo vývoj pevných elektrolytů, bude pravděpodobně i nadále dominovat v energetickém sektoru. To naznačuje, že ačkoliv mohou sodíkové baterie najít své místo ve specifických aplikacích, jako jsou stacionární skladovací systémy nebo malá vozidla, jejich vliv na hlavní proud trhu s elektrickými vozidly bude pravděpodobně omezený. Zatímco technologie sodíkových baterií představuje slibnou alternativu díky své potenciální cenové dostupnosti a hojnosti surovin, její skutečný dopad a rozšíření bude záviset na řadě faktorů. Mezi ně patří pokračující snižování cen lithiových baterií, spotřebitelské preference týkající se dojezdu a velikosti vozidel či schopnost sodíkové technologie dosáhnout srovnatelných výkonů a spolehlivosti.

Vzhledem k těmto výzvám a nejistotám se zdá, že sodíkové baterie budou hrát doplňkovou roli v ekosystému elektrických vozidel, spíše než aby se staly hlavním konkurentem pro lithiové baterie v blízké budoucnosti. Nicméně s pokračujícím výzkumem a vývojem v oblasti energetických technologií zůstávají dveře otevřené pro potenciální inovace a zlepšení, které by mohly posunout sodíkové baterie do popředí zájmu. Podle InsideEVs je tedy jasné, že ačkoliv sodíkové baterie nabízejí zajímavé možnosti pro určité segmenty trhu, hlavní tok vývoje a inovací v oblasti baterií pro elektrická vozidla zůstává pevně spojen s technologiemi na bázi lithia. Jak se trh bude dále vyvíjet, bude zajímavé sledovat, jaké místo si sodíkové baterie nakonec najdou v širším kontextu energetických řešení.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 25. 3. 11:35
Rozhodujici je cena. Pokud budou stat pod 20USD/kWh tak nakonec vytlaci nove LFP ve stacionarnich ulozistich. Recyclovane LFP a Li-tri-kovove take maji smysl.
Museji ale stat podstatne mene nez LFP protoze nejsou jedna ku jedne zamenitelne. Vzhledem k tomu ze clanek Na-ion ma obrovsky rozptyl napet 2-4V - t.j. 2V oproti 0.6V u Li-ion - tak vsechni stridace, nabijecky a BMS musi byt vyvijene znovu a pirmarne pro tento typ baterie. Coz znamena investice. Nemuzete efektivne kombinovat ve stejnem systemu LFP a Na-Ion, nemuzete vymenit starou LFP za Na-Ion (resp. muzete ale pak vyuzijete jen 80% kapacity u baterky s i tak mensi hustotou energie).
Auta s Na-Ion baterkama budou mit vetsi ztraty pri nizkych SOC - vetsi proud pri nizkem napeti aby byl stejny vykon - tudiz vyrazne nelinearni spotrebu. Ono i LiIon baterky to maji a tady to bude jeste vyrazne horsi. Takze sodik opravdu jen pro levna auta. Nejen kvuli cene a nizkemu dojezdu. Ale protoze oni zatim vypadaji jako mene narocne na udrzbu tak takova auta budou jezdit dokud jim nezacnou odpadavat kola kvuli rezave karoserii.
Dini Dini
Dini Dini
Více-méně z toho ale také vyplývá, že se v této dekádě nejspíš bude pořád používat hlavně lithium, takže dojezd nebo nabíjení zůstanou někde tam, kde nyní jsou.

Prodloužení dojezdu bude záviset víc na snižování spotřeby aut, než na zvyšování kapacity baterie.

Když k tomu uvážím prozatím stále vysoký propad ceny u aut s nájezdem okolo 150tiskm, přece jen určité problémy s kapacitou přenosové i výrobní soustavy..vychází mi, na rok 2030 spíš tak 30-40% podíl EV na prodejích a zhruba 20% penetraci.

Pořád to bude vhodné pro určitý způsob používání.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze