Stellantis jde také do sodíku, nechce ale moc prozrazovat

Stellantis jde také do sodíku, nechce ale moc prozrazovat
Fotografie: Stellantis
  • Nadnárodní výrobce Stellantis chce radikálně zlevnit baterie do elektromobilů
  • Jedna z cest, kterou si vybral, vede přes sodíkové články Na-ion
  • Ve Francii brzy vznikne velká baterkárna zaměřená na tuto technologii

Technologii sodíkových baterií, které by po uplatnění masových efektů měly být výrazně levnější než stávající lithiové, pozorně sledují zejména výrobci budgetových automobilů. I ti se totiž musejí připravovat na budoucí elektrifikaci, ovšem stávající bateriové chemie se k tomu kvůli své vysoké ceně hodí jen za cenu velkých kompromisů. Řešení má přinést článek Na-ion bez lithia, na jehož masovou výrobu už se zaměřil například BYD budující obří baterkárnu. Co nejrychleji by jej chtěl následovat kvůli udržení konkurenceschopnosti i Stellantis, který se za tím účelem spojil s domácí firmou Tiamat sídlící v severofrancouzském Amiens, která je dcerou Národního centra pro vědecký výzkum a údajně první firmou na světě, která technologii Na-ion již komerčně nabízí. Ovšem zatím v mnohem menším měřítku.

Neupřesněná investice Stellantisu má podle autocar.co.uk zajistit rychlé vybudování továrny zatím neznámé kapacity ve Francii právě na výrobu Na-ion článků. Zpočátku zamíří do ručního nářadí a stacionárních úložišť, později přijdou na řadu trakční baterie elektromobilů. Tiamat o této technologii, která se obejde bez lithia i kobaltu, tvrdí, že i po 5 000 nabíjecích cyklech si zachovává až 80 % původní kapacity, je bezpečná, stabilní a rychlá. Na-ion není jediná technologie blízké budoucnosti, do níž Stellantis investoval. Angažuje se rovněž ve vývoji Li-S článků.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze