Na funkční sodíkové chemii intenzivně pracují všichni velcí výrobci baterií, protože se zdá být opravdovým průlomem. Na rozdíl od Li-ion totiž nehoří, rychleji se nabíjí a pomaleji degraduje. A po uplatnění efektů masové výroby by měla být také levnější, protože sodík je mnohem dostupnější a levnější než kritické lithium. Před vědci a konstruktéry stály dvě největší výzvy; zvýšit energetickou hustotu a vynalézt dostatečně odolný separátor, který by odolal ostrým sodíkovým krystalům (dendritům) a zároveň umožňoval volný prostup elektronů mezi anodou a katodou. Samotný CATL, aktuálně největší výrobce baterií na světě, ohlásil sodíkové baterie až na příští rok, jenže nyní se zdá, že prvenství patří mnohem menšímu soupeři.
Technologická firma HiNa Battery ve spolupráci s fyzikálním ústavem pekingské akademie věd totiž uvedla funkční Na-ion baterii už letos a rovnou jí vybavila městský elektromobil s poetickým názvem Hua Xianzi (v překladu to znamená květinová víla) od automobilky JAC Motors. Ten se rovněž představil a i když u čínských zdrojů tradičně nelze přesně určit, zda jde o prototyp/sériový model připravený na spuštění produkce, jde bezesporu o první funkční a prakticky použitelný elektromobil se sodíkovou baterií. Ta má pro zajímavost kapacitu 25 kWh a pětidveřový hatchback by s ní měl ujet až 250 km.
A nakonec to nejzajímavější. Automobilka JAC Motors patří do koncernu JAG (JAC Group) z 50 % vlastněného Volkswagenem. Čili existuje teoretická šance, že by se Volkswagen k této technologii také mohl záhy dostat. Pak by jeho sliby o cenách dvou malých připravovaných elektromobilech ID.1 a ID.2 hned nabyly reálnějších kontur.