Téměř všechna elektrická vozidla na planetě používají lithium-iontové baterie. Tento výrobní proces je zvládnutý z hlediska jeho industrializace a vzhledem k současným velkým objemům je také relativně levný. Vše však není dokonalé a přechod z lithia na něco jiného může být v budoucnu nezbytný. Podle zpráv ithome.com se očekává, že čínský gigant CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily, začne sériově vyrábět své první sodíkové baterie ještě letos.
S několika kilogramy lithia v každé baterii elektrického vozidla je tento prvek velmi důležitý pro všechny výrobce baterií pro elektromobily. Problém je v tom, že největší producenti, kterými jsou Chile a Austrálie, se nacházejí daleko od závodů na výrobu baterií, jež jsou zatím nejčastěji v Číně. Ekologický dopad lithia je tedy velmi vysoký, protože před integrací do baterie musí být hornina přepravena tisíce kilometrů. Kromě toho může mít těžby lithia negativní dopad na životní prostředí.
Dalším problémem s lithiem je riziko jeho nedostatku v nadcházejících letech. Řešením může být použití sodíku pro výrobu baterií do elektromobilů. Tento prvek je na planetě mnohem méně vzácný. CATL chce výrazně zvýšit energetickou hustotu těchto baterií. Sodno-iontové baterie by měl CATL industrializovat v průběhu roku 2023 a první vozidla vybavená takovými bateriemi by měla dorazit na trh na začátku roku 2024.
Škoda, že se od sodikové baterie čeká tolik. Podobně to bylo LiFePo4, které měly také být 8x levnější než liion. Stačilo aby patenty koupila shell a kolik stojí lifepo4?
Sodík také není cesta k mobilitě, je ještě citlivější na vodu a vlhkost kdy nesmí substrát mít více než 10ppm vody. Ve vodě reaguje extrémně podobně jako lithium.
Energetická hustota je krásná 400Wh/kg, ale zase v přepočtu k lithiu, které má 1/3 hustoty sodíku.
Podle mě žádná revoluce, ale zase jen populistické kecy bez zásadních údajů a uvedení zdrojů.