Čínská společnost CATL se nedrží při zemi. Nejenže vyrábí a prodává nejvíce baterií na světě (před druhým BYDem), ale také intenzivně pracuje na tom, aby to tak zůstalo. Kromě široké škály vedlejších aktivity, mezi něž patří i příprava vlastní platformy pro elektromobily, totiž provozuje výzkumné a vývojové centrum, které zaměstnává 20 000 (!) lidí. Vývoj baterií tak akceleruje způsobem, jaký historie zatím nepoznala. A neuplyne měsíc, aby z Číny nepřišla senzační zpráva o nějakém tom velkém průlomu v konstrukci a parametrech baterií. Zatímco většina z nich je, mírně řečeno, nadsazených, a velmi obtížně se ověřuje, CATL nyní podle Cleantechnica přišel s informací, která se obvyklým barnumským proklamacím vymyká.
Společnost totiž podle CarNewsChina oznámila Světovém summitu mladých vědců v Číně zahájení výroby druhé generace sodíko-iontových baterií na příští rok. Půjde zatím především o testovací a ověřovací účely, přičemž sériová výroba se předpokládá na rok 2027. Hlavním posunem má být dramaticky vyšší energetická hustota. Ta se u prvních produkčních vzorků pohybovala kolem podprůměrných 100 Wh/kg, druhá generace by však podle CATL měla překonat metu 200 Wh/kg. Ta sice stále zaostává za 300 Wh/kg, kterých dosahují aktuálně nejlepší NMC baterie, ovšem už ji lze srovnávat s LFP bateriemi, proti nimž by měly být Na-ion články po naběhnutí masových efektů levnější o více než 30 %. Ty by měla také zhruba z 20–30 % nahradit.
Sodíková baterie totiž nabízí celou řadu zásadních výhod. Především superrychlé nabíjení až 4C, funkčnost až do -40 °C, vysokou odolnost proti zahoření a především nízkou cenu plus téměř neomezenou dostupnost sodíku, který nahrazuje problémové lithium. Aktuálně jejich výroba není levnější, avšak po rozjezdu masové produkce klesne cena velmi výrazně.
Ještě Na-Ion má velkou nevýhodu oproti LFP a to velice strmou VA charakteristiku. Když u LFP napětí při vybití klesá jen o cca 0.5V, pak u Na-Ion téměř o 2V, cca 2x. A to znamená že pro stjeny výkon budeme potřebovat při nízkých SOC 2x větší proud oproti většímu SOC. Tudíž velice nelineární ztráty - auto bude mít výrazně větší spotřebu při nízkém stavu nabití.