CATL bude vyrábět sodíkové baterie druhé generace. Fungují až do -40 °C

5
CATL bude vyrábět sodíkové baterie druhé generace. Fungují až do -40 °C
Fotografie: CATL
  • Největší světový výrobce baterií CATL představila sodíkovou baterii už v roce 2021
  • Ta se už vyrábí a používá v některých elektromobilech a elektrických skútrech
  • Má však nedostatky, které by měla zmírnit či odstranit její druhá generace

Čínská společnost CATL se nedrží při zemi. Nejenže vyrábí a prodává nejvíce baterií na světě (před druhým BYDem), ale také intenzivně pracuje na tom, aby to tak zůstalo. Kromě široké škály vedlejších aktivity, mezi něž patří i příprava vlastní platformy pro elektromobily, totiž provozuje výzkumné a vývojové centrum, které zaměstnává 20 000 (!) lidí. Vývoj baterií tak akceleruje způsobem, jaký historie zatím nepoznala. A neuplyne měsíc, aby z Číny nepřišla senzační zpráva o nějakém tom velkém průlomu v konstrukci a parametrech baterií. Zatímco většina z nich je, mírně řečeno, nadsazených, a velmi obtížně se ověřuje, CATL nyní podle Cleantechnica přišel s informací, která se obvyklým barnumským proklamacím vymyká.

Společnost totiž podle CarNewsChina oznámila Světovém summitu mladých vědců v Číně zahájení výroby druhé generace sodíko-iontových baterií na příští rok. Půjde zatím především o testovací a ověřovací účely, přičemž sériová výroba se předpokládá na rok 2027. Hlavním posunem má být dramaticky vyšší energetická hustota. Ta se u prvních produkčních vzorků pohybovala kolem podprůměrných 100 Wh/kg, druhá generace by však podle CATL měla překonat metu 200 Wh/kg. Ta sice stále zaostává za 300 Wh/kg, kterých dosahují aktuálně nejlepší NMC baterie, ovšem už ji lze srovnávat s LFP bateriemi, proti nimž by měly být Na-ion články po naběhnutí masových efektů levnější o více než 30 %. Ty by měla také zhruba z 20–30 % nahradit.

Sodíková baterie totiž nabízí celou řadu zásadních výhod. Především superrychlé nabíjení až 4C, funkčnost až do -40 °C, vysokou odolnost proti zahoření a především nízkou cenu plus téměř neomezenou dostupnost sodíku, který nahrazuje problémové lithium. Aktuálně jejich výroba není levnější, avšak po rozjezdu masové produkce klesne cena velmi výrazně.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Jsem zvědavý, kam to se sodíkem namísto litia půjde dotáhnout. Tohle má GIGA potenciál změnit celý svět podle mého názoru.
den
den
Naposledy upraveno: 20. 11. 08:28
No není to zatím jistý, že cena bude levnější. Než se dostane na masovou výrobu Na-Ion, možná již většina Li-Ion/LFP bude se vyrábět z recyklatu. Náklady na vyrobu, vyjma samotneho materialu Li vs Na, budou stejné, navíc Na-Ion myslím také potřebuje Ni oproti LFP, který to nepotřebuje. A pak na stejné množství materiálu máte furt menší hustotu energii.
Ještě Na-Ion má velkou nevýhodu oproti LFP a to velice strmou VA charakteristiku. Když u LFP napětí při vybití klesá jen o cca 0.5V, pak u Na-Ion téměř o 2V, cca 2x. A to znamená že pro stjeny výkon budeme potřebovat při nízkých SOC 2x větší proud oproti většímu SOC. Tudíž velice nelineární ztráty - auto bude mít výrazně větší spotřebu při nízkém stavu nabití.
Jan Liška
Jan Liška
Zajímavé! Já jsem četl v Učitelských novinách (nebo to byl IndustryWeek?), že odhadovaný výrazný pokles ceny LPF článků v blízké budoucnosti může negativně ovlivnit poptávku po sodíkových článcích, jejichž technologie ještě není dotažená. Bude zajímavé to sledovat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze