CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), jeden z největších světových výrobců baterií, se evidentně snaží, aby se čerpací stanice staly minulostí. Aktuálně totiž odhalil ambiciózní plány na rozšíření své sítě výměnných baterií pro elektromobily. Výměnou baterií přitom mohou elektromobilisté získat plně nabitý akumulátor během pouhých 100 sekund, takže za dobu rozhodně srovnatelnou s tankováním benzínu.
CATL podle CnEVPost chce konkrétně už v příštím roce po celé Číně zavést tisíc výměnných stanic pro baterie elektromobilů. Plány do budoucna jsou ale ještě mnohem ambicióznější, když firma se sídlem v Ning-te plánuje vybudovat nejméně 30 tisíc stanic pro výměnu baterií v elektromobilech. „Jako lídr trhu spojíme své síly s našimi partnery, abychom vytvořili zdravý ekosystém a dosáhli inovativních průlomů,“ uvedl zakladatel a předseda představenstva společnosti CATL Robin Zeng. „CATL je odhodlán propagovat nejlepší technologie baterií pro elektromobily,“ dodal.
Plná baterie elektromobilu za 5 minut? Vyzkoušeli jsme NIO Battery Swap
Velké ambice přichází hlavně díky novým bateriím SEB, na které už čínská firma získala přes 107 tisíc objednávek od více než 30 společností. CATL přitom nabízí baterie Choco-SEB ve dvou velikostech: a to pro vozy třídy A0 (malé vozy a hatchbacky) a také větší vozy třídy A nebo B.
Obě sady budou k dispozici ve variantách na bázi chemie LFP a NMC. S kapacitou až 42 kWh poskytuje akumulátor CATL #20 LFP dojezd až 400 km, zatímco akumulátorová sada #20 NMC s kapacitou až 52 kWh může zajistit dojezd až 500 km. Sada #25 LFP s kapacitou 56 kWh pak zajistí dojezd až 500 km, zatímco varianta NMC s kapacitou 70 kWh znamená dojezd až 600 km.
A teď to nejlepší – ceny. Ty podle electrek.co začínají na 369 jüanech (1 215 Kč) měsíčně (verze #20 LFP) za až 3 000 km. A pokud byste byli náročnější, budete volit neomezený počet ujetých kilometrů za 469 jüanů (1 550 Kč). V případě balíčku #25 LFP je to 499 jüanů (1 650 Kč) za 3 000 km měsíčně, případně 599 jüanů (2 000 Kč) za neomezený nájezd.
CATL také rovnou odhalil deset nových elektromobilů vyvinutých společně s partnery, které budou využívat novou technologii výměny baterií. Patří mezi ně několik v Číně velmi očekávaných modelů jako GAC AION S, Wuling Bingo a Starlight či Rising F7, Maxus Mifa 9 a Maxus Dana.
No fakt by mě zajímalo, jak mají technicky pořešené chlazení. Většinou má battery pack vodní chladič dole, to pak úplně snadno vyndat nejde. Neví někdo?