CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), jeden z největších světových výrobců baterií, exkluzivně pro Reuters uvedl, že zváží výstavbu továrny v USA, pokud to před pár dny zvolený prezident Donald Trump dovolí. Konkrétně to za firmu uvedl zakladatel a předseda společnosti Robin Zeng. „Původně, když jsme chtěli investovat v USA, americká vláda řekla ne,“ uvedl čínský miliardář v rozhovoru z minulého týdne a dodal: „Co se mě týče, jsem opravdu otevřený.“
Čínským výrobcům elektromobilů a baterií přitom byl uzavřen americký trh prostřednictvím různých protekcionistických obchodních opatření podporovaných jak demokraty, tak republikány včetně Trumpa, který během svého prvního prezidentského období počínaje rokem 2017 zahájil obchodní válku s Čínou, mimo jiné banem společnosti Huawei. Čínské firmy vyrábějící elektromobily a baterie, které jsou silně dotovány čínskou vládou, se tak staly terčem jedněch z nejpřísnějších obchodních bariér kvůli americkým obavám o konkurenceschopnost a národní bezpečnost.
Obchodní bariéry zablokovaly některé z předních světových společností vyrábějících baterie a elektromobily, včetně CATLu a BYDu, jenž aktuálně soupeří s americkou Teslou o to, kdo bude největším výrobcem elektromobilů na světě. Jak už víme z minulosti, Donald Trump, jehož mohutně v kandidatuře podporoval Elon Musk, není fanouškem dovozu čínských automobilů, ovšem také prohlásil, že zůstává otevřený čínským automobilkám, které vyrábějí vozidla ve Spojených státech. V srpnu pro Reuters doslova uvedl: „Poskytneme pobídky, pokud sem Čína a další země budou chtít přijít a prodávat auta, postaví zde závody a zaměstnají naše lidi.“
Právě toto prohlášení má být jedním z důvodů, proč CATL o investicích v USA přemýšlí. Byla to přitom vůbec první reakce zakladatele CATLu od 5. listopadu, kdy byl Trump zvolen do Bílého domu. Dodejme, že CATL představuje klíčového dodavatele pro šanghajskou gigatovárnu Tesla, mimochodem největší a nejziskovější závod, který Elon Musk provozuje.
Zajímavé také je, že Zeng měl při jednáních Muskovi sdělit, že jeho sázka na válcovou baterii (více je známa jako typ 4680) nevyjde a nikdy nebude úspěšná. „Mlčel. Neví, jak se baterie vyrábí. Je to o elektrochemii. On je dobrý na čipy, software, hardware, mechanické věci, to je pravda,“ uvedl Zeng.
"Zakladatel CATLu měl mimo jiné osobně Muskovi sdělit, že jeho válcové baterie nebudou úspěšné"