CATL v Šanghaji uspořádal akci CATL Tech Day 2025, kterou můžete celou vidět ve videu níže, na níž odhalil bez přehánění vzrušující novinky v oblasti baterií pro elektromobily. Pojďme si je společně projít pro ty, kteří nechtějí strávit více než hodinu u videa s anglickým komentářem.
Jak uvádí arenaev.com, jednou z nejzajímavějších novinek je baterie CATL nové generace Shenxing, jež je navržená speciálně pro superrychlé nabíjení. Podle společnosti díky ní lze dobít 520 km dojezdu za pouhých 5 minut. Firma navíc dodává, že baterie nabídnou dojezd až 800 km. Jistě zajímavé je i to, že se dokážou nabít z 5 na 80 % za pouhých 15 minut, i když teplota klesne na -10 °C.
Co nás zaujalo snad ještě více, to je nový bateriový systém Freevoy Dual Power Battery kombinující v sobě dvě různé baterie s různým složením, díky čemuž může elektromobil potenciálně ujet až 1 500 km na jediné nabití. To už není jen dojezd na chalupu, to je rovnou na Makarskou bez zastávky – a možná ještě zpátky. Češi si tak budou muset najít jiný důvod, proč na elektromobily nadávat.
Multi-Power Era, Your Era! The CATL Freevoy Dual-Power Battery opens the Dual-Power Era. It features a dual-power architecture, enhancing continuity, stability, and safety. As the first mass-produced sodium-ion EV battery, the CATL Naxtra Passenger Vehicle Battery completely… pic.twitter.com/3LaOQJwKLO
— CATL (@catl_official) April 23, 2025
A jak tedy Freevoy Dual Power Battery vlastně funguje? Zatímco jedna baterie funguje jako hlavní zdroj energie, druhá se spustí jen tehdy, když se vybije baterie hlavní. I když se druhá baterie bude nabíjet výrazně pomaleji a nebude používána tak často, v případě potřeby (například u zmiňované cesty na Makarskou bez zastávky) poskytne kýžené prodloužení celkového dojezdu. CATL přitom věří, že technologie by mohla být v sériové produkci už během příštích dvou až tří let.
CATL se pochlubil také tím, jakého dosáhl pokroku v oblasti sodík-iontových baterií, které by měl začít vyrábět ještě letos. Jednou z jejích hlavních předností má být přitom to, jak dobře fungují v mrazech. Sám CATL je otestoval a garantuje, že i při teplotách až -30 °C se mohou nabít z 30 na 80 % za pouhých 30 minut a budou stále normálně fungovat i při -40 °C. To v Česku sice naštěstí nedoceníme, ale jinde jistě ano.


Jako elektrykář jen čekám, až elektroauta nebudou syrový a budu zatím lpg fosil
- každý dobrý automechanik Vám poradí - "Nekupuj si syrový auto"
První syrová věc: hořlavost, lion je zatím standart, 12kw baterie hybridu nám blafla a přijelo 11 hasičských aut - tohle domu opravdu nechci a navíc ten hnusoprášek, co z ni vylítal.
Druhá syrová věc: propad ceny vozu díky rychlému vývoji,
jeden rok máte špičku, druhý neprodejný krám, protože vymysleli novou baterii, je to jen sázka na vydrží to, nebo ne, lepší to nikdy nebude, to radší akcie.
Třetí syrová věc: degradace baterie věkem, ne nájezdem, někdo tvrdí to, nekdo ono, uvidíme.
Zaručeně na nás čeká suprdaň, protože benzín by dnes bez ni stál occa 16kč, a jsem si jistý, že kulišáci ve vládě přijdou na to jak ty peníze z motoristů vyrazit. Připravuju se na to,ale nesjpíš přijdou i na to jak mě podojit i s velkým výkonem solárů doma.