Zákaz spalovacích motorů pro náklaďáky přijde pravděpodobně až v roce 2040

4
Zákaz spalovacích motorů pro náklaďáky přijde pravděpodobně až v roce 2040
Fotografie: Scania
  • Omezování emisních hodnot přijde ve třech vlnách a první začne v roce 2030
  • Cílem je eliminovat emise z provozu nových nákladních vozidel od roku 2040

O „konci“ spalovacích motorů v EU od roku 2035 bylo předběžně rozhodnuto, ale u těžkých nákladních vozidel nad 3,5 tuny se teprve rozhoduje a podle předběžného jednání komisí Evropské unie to vypadá, že k němu nedojde dříve než v roce 2040. Tato informace vyplula na povrch z interního dokumentu Evropské komise a prvně ji přinesl euractiv.de. Tato zveřejněná část dokumentu se podrobně zabývá revizí limitů vypouštěných látek CO2 pro vozový park u nákladních vozidel s hmotností nad 3,5 tuny.

Je třeba připomenout, že transformace automobilového trhu nejen v Evropě probíhá na několika úrovních. Jednou z nich je lehká a těžká nákladní doprava, která vyžaduje specializovaná řešení, a to i v oblasti logistiky, nakládky a vykládky nákladů. Tyto změny by měly být implementovány během několika let, protože výrobci nákladních vozidel již zahájili nebo se chystají dokončit výrobu svých nákladních vozidel s nulovými emisemi. Cestu však výrobci nákladních vozidel volí různou. Jedni se upínají k vodíku a jiní hledají alternativu v bateriích.

Tři období pro redukci CO2

Nově uniklé informace hovoří o tom, že změny mají přijít ve třech vykazovaných obdobích, pro které ještě nebyly stanoveny dílčí cíle pro snížení emisí. Prvním obdobím pro změnu je rok 2030 až 2034, další změna přijde pro roky 2035 až 2039 a od roku 2040 se předpokládá cíl snížení emisí z nově prodaných nákladních vozidel na 100 %. Připomeňme však, že před tímto rozhodnutím už Nizozemí, Dánsko, Belgie a Lucembursko vyzvalo Evropskou komisi k rychlejšímu stanovení emisních cílů pro nově prodávaná nákladní vozidla a autobusy.

Návrh bude představen 12. února

Kromě cílů pro nákladní vozidla má návrh navíc obsahovat cíle pro rozšíření uplatňování limitů CO2 pro flotilové hodnoty nových vozidel na další třídy motorových vozidel. Podle zprávy se má mimo jiné jednat o specifický cíl pro městské autobusy vyžadující, aby výrobci prodávali určitý minimální podíl autobusů jen s nulovými emisemi. Tento podíl však zatím není v návrhu definován. Další kolo jednání mezi vyjednavači a komisaři je naplánováno na úterý 7. února 2023, přičemž kompletní návrh nových limitů CO2 má být oficiálně představen o týden později, konkrétně 12. února 2023.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 7. 2. 2023 10:01
Znamej, co ma autodopravu a jezdi hodne mezi Nemeckem a CR minuly tyden testoval Mercedes eActros s 300kWh baterkou (vyuzitelna kapacita). Planuje ho nasadit na trase Nemecko (presne nevim kde ten jeho zakaznik sidli) a Kladnem.
Tahali za tim i nakladni prives.
Testy dopadli celkem dobre. Ma to dost plochou nabijeci krivku pouziva to totiz zelezofosfstove baterie, takze se to nabije temer cele za cca 1:15 az 1:30.
Smutne je, ze aktualne na te trase neni v CR ani jedna ultrarychla nabijecka, takze planuje, ze si ji bude muset patrne ve firme v Chebu postavit a pak jeste asi v cili na Kladne. Zatim musel pri tech testech vyuzit pres jednu noc i nabijeni u nas ve firme. Pritom sotva opusti CR ma asi 15km za hranicema hub s nekolika 300kW nabijeckami.
Na to, ze jezdili v zimnich podminkach, to je ale stejne dobry vysledek. Kdyz se chce tak to zkratka jde, pry to asi fakt koupi.
Jakub Salzman
Jakub Salzman
V té Evropě už se všichni zbláznili. To, e čím se mělo začít se odsouvá na konec, to abych si místo auta koupil kamion. Jen vymýšlet nesmysly a brát za to miliony, nic jiného už politika není.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze