Ministerstvo dopravy ČR dnes vydalo tiskovou zprávu, v níž oznamuje, že se vláda bude snažit o to, aby přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory proběhnul dříve, a to kvůli zachování konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu a udržení pracovních míst.
Chceme odložit zákaz spalovacích motorů! Času není nazbyt!
— Martin Kupka (@makupka) September 27, 2024
To, na co dlouhodobě upozorňujeme, potvrzují výrobci automobilů, kteří nedokážou plnit stanovené limity CO2 již pro rok 2025. Už teď leckde hrozí propouštění a uzavírání továren.
Chceme, aby se na přezkumu dopadů… pic.twitter.com/gHTWxNxkk4
„Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026. Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí a zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ říká ministr Kupka.
Česká republika tak chce podle ministra Kupky podpořit aktuální iniciativu italské premiérky Georgie Meloniové a italského ministra průmyslu Adolfa Ursa zvoleného za nacionalistickou stranu Bratři Itálie, kteří varují před zničením evropského automobilového průmyslu. „Naším cílem musí být udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů,“ zdůrazňuje ministr dopravy.
„Cesta vede přes další intenzivní vyjednávání a získání dostatečně široké podpory podobně smýšlejících států,“ připomíná ministr. Zákon EU, jenž byl odsouhlasen před rokem a půl, přitom vyžaduje, aby nové automobily prodávané po roce 2035 měly nulové emise uhlíku, což fakticky znemožní prodej nových vozidel se spalovacími motory.
Já už si smradomet nekoupím, a pokud mě ho nenabídne evropská automobilka, tak to bude holt Asiat (Korejec, Číňana principielně nechci).
A takhle to bude mít dříve nebo později naprostá většina, až reálné bev vyzkouší. Ve jménu protekcionismu si ten autoprůmysl vážně zkurvime.
(Snad aspoň automobilky to už chápou, a změna politického kurzu neovlivní změny vývoje a investic ... Snad)