Agentura Reuters přišla s velmi zajímavou zprávou, podle níž italský ministr průmyslu Adolfo Urso uvedl, že by Evropská unie měla již příští rok rozhodnout, zda nepřehodnotí nařízení, které od roku 2035 fakticky zakazuje prodej nových benzinových a naftových automobilů ve 27 členských zemích EU.
📌 Sulla transizione sull’auto elettrica è assolutamente necessario anticipare di due anni la clausola di revisione prevista dal Regolamento sulla tassonomia alla fine del 2026, lo dimostra il collasso dell’industria automobilistica europea. In questa incertezza, le imprese non…
— Adolfo Urso (@adolfo_urso) September 9, 2024
V projevu na podnikatelském fóru TEHA v Cernobbio Adolfo Urso uvedl, že na začátku příštího roku by měl proběhnout přezkum, který byl původně plánován až na rok 2026. „Myslím, že by to měla být první otázka, kterou se bude Evropská komise zabývat, protože podniky a pracovníci potřebují mít jasno,“ řekl Urso, kterého můžete vidět na fotografii výše a o kterém je často slyšet kvůli střetům italské vlády premiérky Giorgie Meloniové se Stellantisem, jenž podle Italů ze zanedbává historické výrobní základny v Itálii.
Zákon EU, jenž byl odsouhlasen před rokem a půl, vyžaduje, aby nové automobily prodávané po roce 2035 měly nulové emise uhlíku, což fakticky znemožní prodej nových vozidel se spalovacími motory. Jan Huitema pověřený komunikací tohoto tématu k tomu tehdy uvedl: „Toto nařízení podporuje výrobu vozidel s nulovými emisemi. Obsahuje ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a cíl nulových emisí pro rok 2035, který je zásadní pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Tyto cíle vytváří jistotu pro automobilový průmysl a stimulují inovace a investice pro výrobce automobilů. Nákup a jízda bezemisních vozů se pro spotřebitele zlevní a rychleji se objeví na trhu s ojetými vozy. Díky tomu bude udržitelná mobilita dostupná všem.“
Podle zástupců italské vlády by Evropská komise měla členským státům poskytnout větší volnost při výběru technologie, kterou upřednostňují pro splnění dohodnutých cílů v oblasti dekarbonizace, je podle nich také lepší postupnější odklon od technologie spalovacích motorů.
Ve stejném duchu se na fóru TEHA vyjádřil také italský ministr energetiky Gilberto Pichetto Fratin: „Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory pro rok 2035 je absurdní a je třeba jej revidovat.“
1. Volkswagen+Mercedes - myslel si, že to bude 100% platit a vsadil hodně na EV
2. BMW - mysleli si, že to EU nedodrží a nic moc proto neudělali.
Nakonec se ukázalo, že je EU opravdu nespolehlivá a o zákazu se už diskutuje, je posunutý a kdo ví, jestli nebude zrušený. To samozřejmě způsobí obrovské ztráty VW a MB.
Další nemalé ztráty utržili na goodwill, protože vyvinout v šibeničním termínu superportfolio EV hned v první generaci snad ani nešlo. Zase vítězí BMW, které si jméno nezkazilo ani nezlepšilo.
Sám jsem přesvědčený, že přechod na EV je jen věcí peněz. Pokud budu platit za km v autě 4kč+PHM a't si to jezdí třeba na vodík. Jenže jezdit dnes s EV za (OL) 10-12Kč/km + elektřina 2kč/km je prostě nesmysl. Navíc i ta výroba zelené elektřiny vázne a kdo to nemá doma na střeše je ekologický jen napůl..další rána pro EV.