Podle nedávno publikovaného průzkumu MOBILITY BAROMETR 2024, který realizovala společnost Europ Assistance, Češi přistupují k dopravním návykům s menším důrazem na ekologii ve srovnání s dalšími státy Evropské unie. Ve zprávě vyniká zvýšená preference ojetých vozidel a vozidel se spalovacím motorem, zatímco elektromobily a elektrokola nejsou mezi obyvateli České republiky příliš populární. „V našich výsledcích jsme zaznamenali, že ekologická hlediska vedla ke změně dopravních návyků pouze 9 % Čechů, což je výrazně méně ve srovnání s ostatními zeměmi EU,“ podotkl Lukáš Soural, marketingový a obchodní ředitel společnosti Europ Assistance. Lukáš Soural dále zdůrazňuje: „Zatímco v dalších zemích EU je zájem o elektromobily často až dvojnásobný, u nás připustilo, že o nákupu elektromobilu uvažuje pouze 17 % respondentů“
Faktor | EU | ČR |
---|---|---|
Rodinné/osobní | 42 % | 49 % |
Pracovní | 28 % | 34 % |
Ekologické | 24 % | 9 % |
Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina Čechů, konkrétně 62 %, si pořizuje ojeté vozy. Tomáš Chaloupka, vedoucí společnosti Europ Assistance pro B2C, zdůrazňuje: „Ojetý vůz si pořídilo 62 % českých respondentů, což je o čtvrtinu více než průměr v ostatních zemích EU.“ Dalším zajímavým zjištěním je častější využívání veřejné dopravy v České republice ve srovnání s průměrem EU. „Na druhou stranu, zatímco ve všední dny využívají veřejnou dopravu dvě třetiny Čechů, v ostatních zemích EU je to jen přibližně polovina,“ uvádí Soural, což poukazuje na rozdíly v mobilitních návycích mezi Českou republikou a ostatními státy EU.
Typ vozidla | EU | ČR |
---|---|---|
Automobil | 37 % | 37 % |
Elektromobil | 29 % | 17 % |
Elektrokolo | 19 % | 13 % |
Zajímavé jsou také rozdíly v nákladech na dopravu a pojištění. Chaloupka uvádí: „Za pojištění vozu platíme méně než polovinu toho, co v jiných zemích a čtyřikrát méně než v Rakousku.“ Přestože jsou celkové náklady na dopravu nižší, za asistenční služby jsou řidiči ochotni platit zhruba pětinu těchto nákladů. „Nejdůležitější pro naše řidiče je schopnost technika opravit automobil přímo na místě,“ doplnil Chaloupka. Celkově výsledky průzkumu odhalují, že ačkoli v České republice existuje určitý zájem o ekologičtější formy dopravy, tradiční zvyky a ekonomické faktory hrají stále dominantní roli v rozhodování o typech dopravních prostředků. Tento trend zrcadlí specifické postoje a situaci na českém trhu, kde ekologické motivace zatím nejsou hlavním impulsem k změně.
Kategorie | EU | ČR |
---|---|---|
Nové vozidlo | 54 % | 38 % |
Ojeté vozidlo | 46 % | 62 % |
Benzínový motor | 49 % | 60 % |
Dieselový motor | 39 % | 34 % |