V Evropské unii a Velké Británii, která se v tomto ohledu stále unijními předpisy řídí, aktuálně platí omezení výkonu pomocných elektromotorů na bicyklech ve výši 250 W. Jen při splnění tohoto limitu je vozidlo i nadále legislativně považováno za bicykl a netýkají se ho povinnosti pro jednostopá motorová vozidla. Když pomineme fakt, že tato hodnota je třetinová proti limitu, který platí v USA, hlavní problém je v tom, že omezení jsou stanovena vágně a pro jednotlivé výrobce není problém je snadno obcházet bez velkého rizika postihu. Aktuálně platné omezení se totiž týká trvalého výkonu, takže krátkodobé špičkové výkony mohou být (a také v praxi bývají) klidně trojnásobné i vyšší. Chybí totiž přesná definice hranice mezi trvalým a špičkovým výkonem.
Příslušné orgány zatím oficiálně změnu nechystají, ovšem v Německu, které je s velkým náskokem evropským lídrem ve výrobě i prodeji elektrokol a sídlí tam největší hráči v oboru s čele s Boschem, podle Road.cc už od loňska probíhají debaty v rámci zájmového sdružení výrobců bicyklů ZIV (Zweirad Industrie Verband) spolu s několika příslušnými ministerstvy unijních zemí. A podle jejich informací z debaty vznikla série doporučení, která se pravděpodobně spíše dříve než později dostanou do Evropské komise k posouzení a následnému schválení Evropským parlamentem.
Navrhované změny mají redefinovat a hlavně zpřesnit povolené parametry elektrokol. Největší novinkou má být náhrada limitu trvalého výkonu, která v praxi vlastně k ničemu není, omezením špičkového výkonu na 750 W s poznámkou, že jde o výkon motoru, umístěného přímo na hnacím kole. Nově zavádí povolenou míru asistence na čtyřnásobek výkonu cyklistova šlapání, případně šestinásobek v rychlosti do 15 km/h. Pokud tedy cyklista šlape 100 W, při rozjezdu mu motor poskytne 600 W, později 400 W s tím, že nesmí být překročen limit 750 W. Nově se objevují i hmotnostní limity pro plně naložené elektrické kolo, a sice 250 kg pro jednostopé a 300 kg pro vícestopé, což má zabránit zneužívání pro vozby těžkých nákladů.
Výsledkem by mělo být de facto zachování současného stavu, protože špičkovému výkonu 750 W plus minus odpovídá právě trvalý výkon 250 W, ale nový zákonný rámec by měl výrazně usnadnit práci orgánům, sledujícím dodržování zákonných limitů. Jenže návrh má v oboru i své kritiky; hlavní výhradou je, že takto definované omezení zabrzdí technický vývoj elektrokol a také zkomplikuje homologaci strojů, nespadajících do úzce vymezených limitů podle ZIV. Dokonce existuje i konkurenční návrh od EnergyBus, který by omezoval nikoliv výkon, ale zrychlení a nejvyšší rychlost a poměr asistence k výkonu na pedálech. Důvodem je, že navrhovaný limit 750 W by příliš omezil nákladní kola, tandemy, speciální stroje pro zdravotně postižené osoby atd.
Zatím tedy zdaleka není nic jistého a ve skutečnosti možná k žádné změně nedojde, nebo dojde, ale výsledkem nebude zvýšení výkonů. Ovšem někteří výrobci už údajně uvedli na trh nejnovější modely motorů, které už plní nové normy, navrhované ZIV. Takže možná vědí víc, než my.
