Evropská unie původně plánovala od roku 2035 úplně zakázat na svém území prodej automobilů se spalovacím motorem. Plán se však ukázal jako příliš ambiciózní, protože růst prodeje lokálně bezemisních vozidel dlouhodobě zaostává za potřebným tempem. Většina evropských automobilových výrobců se navíc bojí ztráty konkurenceschopnosti, protože jsou zatíženy vysokými výrobními náklady na jedné straně a astronomickými výdaji za elektrickou transformaci na straně druhé. Navíc se obávají sílící konkurence z Číny, která těží z tamějších velmi příznivých podmínek pro podnikání a v řadě případů i z obřích, neférových státních dotací. Situaci zkomplikovaly rovněž Spojené státy, které se po nástupu Donalda Trumpa zříkají svých dřívějších environmentálních ambicí a navíc uvalily jednostranná cla na export aut z Evropy.
Takže dotyčné automobilky prostřednictvím svého sdružení ACEA a zástupci vlád ze zemí se silným automobilovým průmyslem, jako je Itálie, Polsko, Německo či Česko, dlouhodobě lobbují za zmírnění plánu. A příští týden se ukáže, zda se jim to povedlo. Evropská komise (EK) totiž zasedne 16. prosince ve Štrasburku, kde by měla právě tuto otázku probrat. Zabývá se totiž konkrétním návrhem odsunout definitivní zákaz až na rok 2040, ovšem za splnění několika podmínek. Milost by se týkala jen plug-in hybridů (PHEV) a elektromobilů se spalovacím prodlužovačem dojezdu (REEV) a to ještě za podmínky použití pokročilých biopaliv či přímo e-paliv. Právě díky této podmínce by mohlo dojít k souladu požadavků evropských automobilek a environmentalistů.
Ti se totiž obávají zpoždění v plnění ambiciózních klimatických cílů, takže na půdě EK už nyní probíhají intenzivní diskuze, které mohou vést i k úpravám parametrů požadované milosti. Její současnou podobu navrhli minulý týden premiéři šesti zemí od Itálie po Polsko, Francie se zase podle Bloomberg snaží udržet výrobu v Evropské unii i přes vysoké náklady na pracovní sílu a energie. Požaduje také zavedení evropských pobídek a dalších výhod pro automobily, vyrobené v EU.
Dalším očekávaným výstupem je odložení plánu na zpřísnění metodiky výpočtu emisí plug-in hybridů, které by vedlo k jejich znevýhodnění zejména z daňového hlediska. V případě schválení pětileté milosti pro spalovací motory se také očekává stanovení jejich povoleného podílu na celkových prodejích.


