Zákaz prodeje spalovacích aut po roce 2035 je schválen, ale neplatí pro všechny

28
Zákaz prodeje spalovacích aut po roce 2035 je schválen, ale neplatí pro všechny
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Dlouho diskutovaný zákaz prodeje aut se spalovacím motorem schválil Evropský parlament
  • Má platit od roku 2035, ale netýká se všech výrobců aut
  • Řeší nejen přímé emise, ale i emise za celý životní cyklus vozu

Poslanci Evropského parlamentu včera 340 hlasy schválili dohodu dosaženou s Radou Evropské unie o revidovaných emisních normách CO2 pro nová auta a dodávky v souladu se zvýšenými ambicemi EU v oblasti klimatu. Proti bylo 279 poslanců, 21 se zdrželo hlasování.

Zákaz prodeje spalovacích aut má snížit emise CO2 na nulu

Nová legislativa stanovuje cestu k nulovým emisím CO2 u nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v roce 2035. Cílem celého vozového parku EU je snížit emise CO2 produkované novými automobily a dodávkami o 100 % ve srovnání s rokem 2021. Průběžný cíl snížení emisí pro rok 2030 je stanoven na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.

Nejde však pouze o emise, která auta vypouští během provozu. Komise do roku 2025 předloží metodiku pro posuzování a vykazování údajů o emisích CO2 během celého životního cyklu automobilů a dodávek prodávaných na trhu EU, případně doplněnou legislativními návrhy. Do prosince 2026 bude Komise sledovat rozdíl mezi mezními hodnotami emisí a skutečnými údaji o spotřebě paliva a energie, podá zprávu o metodice pro úpravu specifických emisí CO2 výrobců a navrhne vhodná následná opatření.

Malých výrobců se zákaz prodeje spalovacích aut týkat nebude

Malým výrobcům aut s objemy výroby 1 000 až 10 000 nových automobilů v kalendářním roce, případně 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být do konce roku 2035 udělena výjimka. Ti, kteří registrují méně než 1 000 nových vozidel ročně, budou od tohoto nařízení úplně osvobozeni. Týká se to tedy pouze velkých automobilek a malosériové vozy budou moci i nadále mít spalovací motory.

Současný pobídkový mechanismus podporující vozidla s nulovými a nízkými emisemi (ZLEV) motivuje výrobce k prodeji více vozidel s emisemi od nuly do 50 g CO2/km. Tuto podmínku splňují bateriové i vodíkové elektromobily a úsporné plug-in hybridy. Tento mechanismus bude přizpůsoben tak, aby odpovídal očekávaným trendům prodeje. Od roku 2025 do roku 2029 je referenční hodnota ZLEV stanovena na 25 % pro prodej nových osobních automobilů a 17 % pro nové dodávky, tedy lehké užitkové vozy. Od roku 2030 bude pobídka odstraněna. Od konce roku 2025 bude Komise každé dva roky zveřejňovat zprávu, v níž vyhodnotí pokrok směrem k silniční mobilitě s nulovými emisemi.

Jan Huitema, který je pověřený komunikací tohoto tématu, k tomu uvedl: „Toto nařízení podporuje výrobu vozidel s nulovými a nízkými emisemi. Obsahuje ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a cíl nulových emisí pro rok 2035, který je zásadní pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Tyto cíle vytváří jistotu pro automobilový průmysl a stimulují inovace a investice pro výrobce automobilů. Nákup a jízda bezemisních vozů se pro spotřebitele zlevní a rychleji se objeví na trhu s ojetými vozy. Díky tomu bude udržitelná mobilita dostupná všem.

Po závěrečném hlasování v plénu bude nyní muset výsledný text formálně schválit také Rada, než bude krátce poté zveřejněn v Úředním věstníku EU.

Legislativní návrh na revizi emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a lehká užitková vozidla předložila Komise v rámci balíčku „Fit for 55“ dne 14. července 2021. Cílem návrhu je přispět k dosažení cílů EU v oblasti klimatu do roku 2030 a 2050, přinést výhody občanům a podnítit inovace v oblasti technologií s nulovými emisemi.

Diskuze ke článku
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Nemyslím, že toto bude vůbec potřeba. Zájem o ICE vozy nebude už mnohem dříve než 2035. Myslím, že v r. 2030 kopí ICE už jen opravdový šílenec... V západní Evropě bude většina nově prodaných aut BEV myslím už v roce 2025.
Martin Lacina
Martin Lacina
No tak slava. Moje vnoucata se mozna doziji cisteho vzduchu a nizsiho hluku ve mestech.
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
Naposledy upraveno: 15. 2. 2023 13:51
Ale prd, je to třeba udělat jak v tom notoricky známém vtipu. Když všichni, tak všichni, řekla babička. Začít by měli u tanků, BVP a dalších vojenských vozidel. Pokračovat před zemědělskou techniku až po vozy záchranné služby.
To by bylo abychom počet lidí na Zemi nesnížili.

Jen pro připomenutí Bagr model CAT994A:

Za 12 hodin spálí ~ 1000 litrů paliva. Přesun ~ 250 tun hlíny za účelem vytěžení materiálu na výrobu JEDNÉ baterie Tesla.

A lidé tomu stále říkají "nulové emise", když jezdí svým elektromobilem. Abyste vyrobili každou baterii pro elektromobil, musíte recyklovat

11 000 kg solanky pro lithium.
14 000 kg rudy na kobalt
2 000 kg rudy na nikl, 11 000 kg rudy na měď.
Vykopat 226 000 kg zemské kůry.

Jen - jedna - baterie.

Typická baterie elektromobilu má:

11 kg lithia
27 kg niklu
20 kg manganu
13 kg kobaltu
90 kg mědi
181 kg hliníku, oceli a plastu

První 4 složky pocházejí z omezených zdrojů a jejich podíl se bude nadále zvyšovat. "Zelená" energie.
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
ad a) Doufám, že EP dostane vlivem zhoršující se ekonomické situace jako následku nesmyslného rozhodnutí rozum a situace se změní. Vedle zachované existence dostupných vozidel se spalovacími motory pro masy budou akumulátory jen jednou z dalších forem pro zajištění mobility. A v tom případě bude fuk, jaká technologie bude použita. Zejména, když ta technologie nebude šita horkou jehlou, ale nechá se dozrát.
ad b) Když už podléháte fanatismu, tak alespoň přestaňte lhát. "paměťový efekt jako prase" je váš výrok a já se snažil (asi zbytečně) o edukaci. Tady to vypadá, že platí přísloví o házení hrachu na zeď a nebo i další forma téhož s využitím perel.
ad c) Jednou zanikne i Slunce a je to nevyhnutelné. Ale do té doby je vhodné žít. A vámi uváděná predikce vyčerpání zásob rud platí i pro ropu. Ta už také měla dávno dojít. Ale to je pro vás asi složité na pochopení.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze