Poslanci Evropského parlamentu včera 340 hlasy schválili dohodu dosaženou s Radou Evropské unie o revidovaných emisních normách CO2 pro nová auta a dodávky v souladu se zvýšenými ambicemi EU v oblasti klimatu. Proti bylo 279 poslanců, 21 se zdrželo hlasování.
Zákaz prodeje spalovacích aut má snížit emise CO2 na nulu
Nová legislativa stanovuje cestu k nulovým emisím CO2 u nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v roce 2035. Cílem celého vozového parku EU je snížit emise CO2 produkované novými automobily a dodávkami o 100 % ve srovnání s rokem 2021. Průběžný cíl snížení emisí pro rok 2030 je stanoven na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.
Nejde však pouze o emise, která auta vypouští během provozu. Komise do roku 2025 předloží metodiku pro posuzování a vykazování údajů o emisích CO2 během celého životního cyklu automobilů a dodávek prodávaných na trhu EU, případně doplněnou legislativními návrhy. Do prosince 2026 bude Komise sledovat rozdíl mezi mezními hodnotami emisí a skutečnými údaji o spotřebě paliva a energie, podá zprávu o metodice pro úpravu specifických emisí CO2 výrobců a navrhne vhodná následná opatření.
Malých výrobců se zákaz prodeje spalovacích aut týkat nebude
Malým výrobcům aut s objemy výroby 1 000 až 10 000 nových automobilů v kalendářním roce, případně 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být do konce roku 2035 udělena výjimka. Ti, kteří registrují méně než 1 000 nových vozidel ročně, budou od tohoto nařízení úplně osvobozeni. Týká se to tedy pouze velkých automobilek a malosériové vozy budou moci i nadále mít spalovací motory.
Současný pobídkový mechanismus podporující vozidla s nulovými a nízkými emisemi (ZLEV) motivuje výrobce k prodeji více vozidel s emisemi od nuly do 50 g CO2/km. Tuto podmínku splňují bateriové i vodíkové elektromobily a úsporné plug-in hybridy. Tento mechanismus bude přizpůsoben tak, aby odpovídal očekávaným trendům prodeje. Od roku 2025 do roku 2029 je referenční hodnota ZLEV stanovena na 25 % pro prodej nových osobních automobilů a 17 % pro nové dodávky, tedy lehké užitkové vozy. Od roku 2030 bude pobídka odstraněna. Od konce roku 2025 bude Komise každé dva roky zveřejňovat zprávu, v níž vyhodnotí pokrok směrem k silniční mobilitě s nulovými emisemi.
Jan Huitema, který je pověřený komunikací tohoto tématu, k tomu uvedl: „Toto nařízení podporuje výrobu vozidel s nulovými a nízkými emisemi. Obsahuje ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a cíl nulových emisí pro rok 2035, který je zásadní pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Tyto cíle vytváří jistotu pro automobilový průmysl a stimulují inovace a investice pro výrobce automobilů. Nákup a jízda bezemisních vozů se pro spotřebitele zlevní a rychleji se objeví na trhu s ojetými vozy. Díky tomu bude udržitelná mobilita dostupná všem.“
Po závěrečném hlasování v plénu bude nyní muset výsledný text formálně schválit také Rada, než bude krátce poté zveřejněn v Úředním věstníku EU.
Legislativní návrh na revizi emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a lehká užitková vozidla předložila Komise v rámci balíčku „Fit for 55“ dne 14. července 2021. Cílem návrhu je přispět k dosažení cílů EU v oblasti klimatu do roku 2030 a 2050, přinést výhody občanům a podnítit inovace v oblasti technologií s nulovými emisemi.
To by bylo abychom počet lidí na Zemi nesnížili.
Jen pro připomenutí Bagr model CAT994A:
Za 12 hodin spálí ~ 1000 litrů paliva. Přesun ~ 250 tun hlíny za účelem vytěžení materiálu na výrobu JEDNÉ baterie Tesla.
A lidé tomu stále říkají "nulové emise", když jezdí svým elektromobilem. Abyste vyrobili každou baterii pro elektromobil, musíte recyklovat
11 000 kg solanky pro lithium.
14 000 kg rudy na kobalt
2 000 kg rudy na nikl, 11 000 kg rudy na měď.
Vykopat 226 000 kg zemské kůry.
Jen - jedna - baterie.
Typická baterie elektromobilu má:
11 kg lithia
27 kg niklu
20 kg manganu
13 kg kobaltu
90 kg mědi
181 kg hliníku, oceli a plastu
První 4 složky pocházejí z omezených zdrojů a jejich podíl se bude nadále zvyšovat. "Zelená" energie.
ad b) Když už podléháte fanatismu, tak alespoň přestaňte lhát. "paměťový efekt jako prase" je váš výrok a já se snažil (asi zbytečně) o edukaci. Tady to vypadá, že platí přísloví o házení hrachu na zeď a nebo i další forma téhož s využitím perel.
ad c) Jednou zanikne i Slunce a je to nevyhnutelné. Ale do té doby je vhodné žít. A vámi uváděná predikce vyčerpání zásob rud platí i pro ropu. Ta už také měla dávno dojít. Ale to je pro vás asi složité na pochopení.