Evropská rada a ministři životního prostředí se podle euractiv.com vyjádřili k navrhovanému zákonu evropského parlamentu, podle nějž by měl na území EU od roku 2035 bez výjimky skončit prodej spalovacích automobilů. Rada ministrů se zákonem v zásadě souhlasí, avšak otevřeli možnost prodávat spalovací motory dále, pokud budou používat alternativní paliva vzniklá bezuhlíkovou cestou. Tedy především vyrobená ze zeleného vodíku s pomocí energie z obnovitelných zdrojů. V roce 2026 se rada sejde znovu a posoudí realizovatelnost tohoto ambiciózního záměru, pokud by došla k závěru, že okolnosti realizaci nepřejí, doporučí změnu zákona.
📌 #FitFor55 | Agreement on national targets of increased net removals in the sector of land use, forestry and agriculture.
— Présidence française du Conseil de l’UE 🇫🇷🇪🇺 (@Europe2022FR) June 29, 2022
➡️The EU’s carbon sink is strengthened to help achieve its climate objectives. #EU2022FR #ENVI
Záměrem nové úpravy není den ze dne zlikvidovat všechna spalovací auta beze zbytku, provozovat ojetiny a obchodovat s nimi bude nadále možné. Návrh však vyvolává v chudších a méně environmentálně uvědomělých státech EU obavy z prudkého zdražení individuální mobility. Se zákazem však nepanuje napříč EU ani zdaleka jednoznačný konsenzus. Francie s Německem s ním nesouhlasí, Česko bude při svém nastávajícím půlročním předsednictví EU usilovat o jeho oddálení a stejný záměr, tedy odložit platnost zákona na rok 2040, má pětice států, která chce stejného cíle dosáhnout ve spolupráci. Konkrétně jde o Itálii, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko.