Zákaz prodeje spalovacích vozů po roce 2035 dostal jednu zásadní výjimku

11
Zákaz prodeje spalovacích vozů po roce 2035 dostal jednu zásadní výjimku
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Zákaz prodeje spalovacích motorů nebude definitivní
  • Výjimku mohou dostat vozy poháněné klimaticky neutrálními palivy
  • Jedná se o průlomové řešení konce spalovacích vozidel

Shoda na emisních cílech CO2 otevírá možnost prodávat automobily se spalovacími motory i po roce 2035. Českému předsednictví se při jednání s Evropským parlamentem podařilo najít shodu na výsledné podobě nařízení, které výrobcům stanoví emisní cíle oxidu uhličitého (CO2) u osobních vozidel a dodávek. Dohoda obsahuje cíle postupného snižování emisí CO2 až na 100 % k roku 2035 pro oba segmenty, současně však otevírá cestu k registraci vozidel se spalovacím motorem poháněným klimaticky neutrálními palivy. Nařízení je důležitou součástí balíčku Fit for 55, jehož cílem je zajistit snížení emisí skleníkových plynů v Evropské unii (EU) o 55 % k roku 2030 oproti roku 1990. Jedná se jeden z dalších kroků na cestě ke klimatické neutralitě EU v roce 2050.

„To, že se platný evropský závazek k naplňování Pařížské dohody nyní překlápí do evropské legislativy skrze předpisy sdružené v balíčku Fit for 55, je důležité i pro nadcházející vyjednávání EU na světové klimatické konferenci COP27 v Šarm aš-Šajchu,“ říká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Dohodnutá podoba nařízení je výsledkem jednání Rady EU s Evropskou komisí a Evropským parlamentem. Všechny tři instituce vstupovaly do závěrečné fáze vyjednávání se stejnou pozicí k postupnému procentuálnímu snižování emisí u nových vozidel v letech 2025, 2030 a 2035. „Českému předsednictví se však podařilo uhájit důležitý bod pozice Rady EU, tedy otevřít možnost prodávat nové automobily se spalovacím motorem jako alternativu k elektrickým vozidlům za předpokladu, že budou poháněny výhradně klimaticky neutrálními palivy. Tento požadavek je zohledněn v úvodním ustanovení tohoto nařízení,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Emisní cíle se týkají jen nových vozů, lidé budou mít i nadále možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dále kupovat.

Do textu se podařilo navíc dostat silnou revizní klauzuli. Evropská komise by měla v roce 2026 posoudit pokrok směrem k plnění cílů, ekonomické a sociální dopady či technologický rozvoj. Právě technologický rozvoj klíčových komponent elektrických vozidel, jako jsou trakční baterie, je nesmírně důležitý. S technologickým vývojem se bude zvyšovat dojezd elektrických vozidel, zkrátí se doba dobíjení i další aspekty klíčové pro uživatele. Současně se řeší i recyklace baterií, a to prostřednictvím nařízení o bateriích a odpadních bateriích, které se v současné době rovněž dojednává mezi Radou a Evropským parlamentem. V nařízení k emisním cílům CO2 zůstalo dále zachováno změkčení emisního cíle pro výrobce za podmínky, že uvede na trh dostatečný počet bezemisních a nízkoemisních vozidel, a to zejména v zemích, kde je náběh elektromobility pozvolnější.

Výrobci i dodavatelé se na přechod k bateriové či vodíkové elektromobilitě již řadu let připravují, přičemž většina evropských automobilek již avizovala ukončení výroby klasických spalovacích motorů, některé i dříve než k roku 2035. V České republice se již více než 10 % osobních vozidel vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení a v souvislosti s tím dochází i k přeškolování zaměstnanců. „Důležitá je podpora obcí, krajů, škol či neziskových organizací při koupi bateriových i vodíkových elektromobilů, stejně jako obyvatel v rodinných a bytových domech při instalaci dobíjecích stanic. Na to vše se mimo jiné zaměřují velmi populární programy MŽP; z celého balíčku Fit for 55 bychom na dekarbonizaci pak měli získat další stamiliardy korun,“ dodává ministryně Hubáčková.

Diskuze ke článku
JOSEF7011
JOSEF7011
Doufám, že se celý tento systém rozpadne. Celý je to výmysl chorých mozků. To ani Hitler neměl takový hovězí nápady. Je to ideologie několika duševně chorých ponatenců.
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 31. 10. 10:32
Tak se to zase podarilo zprznit, ale je to jedno, protoze v roce 2035 uz bude mit kazdy kdo ma na nove auto vlastni zkusenost s elektromobilem, takze koupit si dalsi sadu tisicu poruchovych hejblatek ho ani nenapadne…
Kocur Kocur
Kocur Kocur
Taky myslím že je to cele hovadina. Auta které maji emise nizke chtěji zakazat ale nikdo neřeší lodě a letadla. Nebo snad myslíte že lodě maj katalyzator nebo filtr pevnych častic ? Víte vůbec jak funguje proudový motor v letadle ? Vždyť je to jako by jste spalovali benzin na volném prostranství. Jeden blbý tanker při plavbě přes oceán udělá tolik emisí jak celá ČR v autech. Prostě jsou trapní utlačovat obyvatelstvo tom jim jde.
Marek Luj
Marek Luj
Klimaticky neutralni palivo neexistuje. To je asi nejaky EU blabol nebo novinarsky preklep? Kazdopadne by bylo fer, aby elektromobily byly dobijene pouze z "klimaticky neutralnich" droju, teda jestli vubec nejake zdroje pro mobilitu zbydou po zavreni uhelek a jaderek.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze