Brusel couvá? Němci informují o tom, že EU přehodnocuje konec spalovacích motorů

Brusel couvá? Němci informují o tom, že EU přehodnocuje konec spalovacích motorů
Fotografie: Vláda Spolkové republiky Německo
  • Evropská komise naznačuje, že po roce 2035 nemusí být konec pro nové spalovací motory
  • Impulsem má být dopis německého kancléře Friedricha Merze

Evropská komise podle německého plátku Handelsblatt zvažuje významnou úpravu pravidel pro budoucí podobu automobilového trhu. Podle informací deníku je totiž Brusel otevřen tomu, aby i po roce 2035 vznikaly nové vozy se spalovacími motory – pokud budou schopné fungovat na nízkoemisní či bezemisní paliva. To je dost překvapivý obrat oproti naprostému zákazu spalovacích motorů.


Impulsem k přehodnocení měla být podle zpráv z Německa iniciativa německého kancléře Friedricha Merze (CDU), který v dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen vyzval k tomu, aby EU nadále umožňovala „hocheffiziente Verbrenner“, volně přeloženo spalovací motory s vysokou účinností. Podle dopravního komisaře pro EU Apostolose Tzitzikostase byl Merzův dopis „velmi pozitivně přijat“ a stal se součástí nové debaty o realistickém a ekonomicky proveditelném přechodu k bezemisní mobilitě.

Komise podle Tzitzikostase plánuje v chystané úpravě zahrnout všechny relevantní technologie – hybridní pohony, e-paliva, pokročilá biopaliva i další nízkoemisní řešení. Cílem má být nejen dosažení klimatických cílů, ale také ochrana konkurenceschopnosti evropského průmyslu a zachování pracovních míst v celé automobilovém segmentu. „Chceme se držet našich cílů, ale musíme přitom zohlednit všechny nedávné geopolitické události. Musíme dbát na to, abychom neohrozili naši konkurenceschopnost a zároveň evropskému průmyslu pomohli udržet jeho technologický náskok,“ řekl řecký komisař. „Proto také zkoumáme, jak nejlépe posílit evropský automobilový hodnotový řetězec – například prostřednictvím cílených preferenčních kritérií na úrovni EU.

Původní plán Evropské unie přitom počítal s tím, že od roku 2035 budou smět nové osobní vozy produkovat nulové emise CO₂. Po tlaku ze strany některých členských států se však Komise rozhodla pravidla znovu otevřít. Nový návrh měla představit už 10. prosince, avšak, jak upozorňuje zeit.de, termín se pravděpodobně posune na začátek příštího roku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze