Brusel polevil. Evropské automobilky mají na emisní sprint o pár kol navíc

Brusel polevil. Evropské automobilky mají na emisní sprint o pár kol navíc
Fotografie: Evropská komise
  • Evropská komise schválila změnu emisních limitů CO₂, která automobilkám dává tříleté přechodné období
  • Český ministr dopravy Martin Kupka to označil za výsledek společného tlaku několika zemí

Evropská komise oznámila úpravu emisních limitů CO₂ pro automobilky. Ty nově dostávají tříleté období, ve kterém mohou emise průměrovat, což jim dává větší manévrovací prostor pro přechod na čistší technologie. Podle ministra dopravy Martina Kupky je to úleva, ale nikoli konec boje.


Evropská komise uznala potřebu řešit otázku hrozících pokut pro automobilky za neplnění emisních limitů CO₂, na kterou jsme dlouhodobě upozorňovali. Schválení revize poskytne automobilkám v náročném období více prostoru pro splnění stanovených cílů,“ uvedl Kupka na md.gov.cz. Podle něj se jedná o výsledek diplomatického úsilí Česka v rámci koalice států, které prosazovaly realističtější přístup k dekarbonizaci dopravy. Česká republika upozorňovala na nutnost změny už od podzimu loňského roku, jak jsme vás pravidelně informovali.

Zároveň ale Kupka upozorňuje, že i přes zmírnění pravidel není vyhráno. „Při plánované celkové revizi nařízení, která by měla proběhnout ve druhé polovině tohoto roku, budeme prosazovat prodloužení tohoto období na pět let,“ dodal. Ministerstvo dopravy vnímá nadcházející revizi jako zásadní pro udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Podle Česka je třeba i znovu otevřít diskusi o cíli snížit emise do roku 2035, který považuje za nadbytečný.

Kupka zároveň trvá na technologické neutralitě – tedy aby Brusel nepředepisoval konkrétní cesty, ale otevíral prostor pro různá řešení: „Zásadní je také technologicky neutrální přístup, který umožní plně využít potenciál všech dostupných řešení – od alternativních paliv až po přechodové technologie. Jen tak můžeme efektivně dekarbonizovat silniční dopravu a zároveň podpořit inovace a zaměstnanost v automobilovém sektoru,“ uzavřel.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze