Německo, Itálie a Česko tlačí na EU kvůli pokutám za flotilové emise

19
Německo, Itálie a Česko tlačí na EU kvůli pokutám za flotilové emise
Fotografie: Der Bundeskanzler
  • Premiéři Německa, Itálie a Česka jednali ve čtvrtek v Bruselu o přehodnocení pokut za flotilové emise
  • Ty mají začít padat příští rok a automobilkám hrozí sankce ve výši 15 miliard eur
  • Šéfka Evropské komise von der Leyenová je prý otevřena „strukturovanému dialogu“

Od příštího roku začne platit velké zpřísnění emisní normy Euro 6, v jejímž rámci klesne povolený limit vypouštěného CO2 na kilometr o 19 % na 93,6 g/km a Evropská komise zároveň bude vybírat pokuty za každý gram, o který automobilka nesplní tzv. flotilové emise. Tedy průměrné množství CO2 u všech vyrobených aut. Problém je v tom, že razantní snížení bylo plánováno v době, kdy se počítalo s mnohem rychlejším rozšiřováním elektromobilů, než jaké dnes vidíme. Evropské automobilky, beztak sužované stále trvající energetickou krizí, vyvolanou ruskou invazí na Ukrajinu, musí navíc čelit konkurenci dotovaných čínských elektromobilů. A v této situaci nad nimi visí hrozba drakonických pokut za flotilové emise ve výši kolem 15 miliard eur (377 miliard eur), které by mohly být v řadě případů likvidační.

Proto se premiéři tří zemí s ekonomikami, výrazně provázanými s automobilovým průmyslem, v rámci summitu lídrů EU podle Reuters osobně vydali za předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou, aby ji přesvědčili, ať od udělování pokut příští rok upustí a projedná další postup na březnovém summitu. Francie jako další významná automobilová ekonomika je rovněž proti, ovšem na rozdíl od výše zmíněné trojice zatím nezpochybňuje časový plán snižování emisí osobních aut. Jen by ráda našla jiný postup. V obzvláště složité situaci je německý kancléř Scholz, který je od začátku týdne v demisi a navíc Volkswagen čelí zřejmě historicky největším ekonomickým potížím. Ostatně sám k tomu uvedl: „Nemůžeme nutit spotřebitele, aby kupovali elektromobily – je třeba chránit schopnost průmyslu investovat do budoucnosti.“

Podle vyjednavačů by pokuty oslabily schopnost automobilek investovat do přechodu na elektromobilitu, což by paradoxně plánům na její rychlé zavedení spíše uškodilo. Navíc by dále oslabily konkurenceschopnost vůči agresivní konkurenci z východu, která je už nyní dosti na pováženou. Stejný postoj ovšem nemají všechny evropské země, za zachování stávajícího stavu jsou dokonce i některé další státy se silnými automobilovými ekonomikami, včetně například Švédska.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
“ Podle vyjednavačů by pokuty oslabily schopnost automobilek investovat do přechodu na elektromobilitu”

Kdy byla ta norma schvalena? Kolik let meli na to investovat do prechodu na elektromobilitu? A co misto toho delali?
Investovali do vyvoje podvodneho softwaru pri mereni emisi a na elektromobily kaslali, diky cemuz to co na rychlo za poslednich par let vypotili je predrazene a tim padem nekonkurenceschopne…

Odklad neodklad, stejne vsichni skonci jako GM nebo Volvo.
Petr Schmiedl
Petr Schmiedl
Dotace nedotace, bohužel se protlačují BEV příliš brzy, když na kontinentu nemáme ani výrobu baterií ani strategické suroviny. Krásným příkladem je Northvolt. Bez surovin a výroby jsme na tenkém ledě, o kterém v zásadě rozhoduje Číňan.
Vojtulee M.
Vojtulee M.
Když si odpustíme samotnou diskuzi, zda jsou žádané pokuty produktivní a smysluplné, proč se tohle řeší doslova pár dní před novým rokem, kdy má norma platit? Věřím tomu, že je EU v některých ohledech přespříliš byrokratická, ale nechtějte mi říct, že předsedkyně by neměla čas dříve, kdyby se zástupci daných zemí neozvali na poslední chvíli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze